univo ur1+

بررسی مینی کامپیوتر Univo UR1+

در این مقاله قصد داریم به بررسی یک مینی کامپیوتر کوچک ساخت شرکت ایرانی بهین تکنولوژی به نام Univo UR1+ بپردازیم.

در حال حاضر با توجه به هزینه های بالای خرید یا اجاره ساختمان توسط شرکت ها به نظر میرسد بحث استفاده حداکثری از فضای در اختیار بیش از پیش مطرح باشد. یکی از راه های کاهش حجم فضای اشغالی، استفاده از ادوات اداری جمع و جور می باشد که در این میان نقش Mini PC ها یا کامپیوترهای کوچک بیش از پیش مطرح می باشد.

شاید شما هم بگویید استفاده از یک لپ تاپ بهترین انتخاب باشد اما وقتی بحث قیمت و صرفه جویی در هزینه ها بوجود می آید قطعا نمی توان با قاطعیت گفت بهترین انتخاب لپ تاپ ها هستند مگر در مواردی که نیاز به جا به جایی های افراد به همراه کامپیوتر باشد.

تاریخچه استفاده از کامپیوترهای کوچک به اوسط سال های ۲۰۰۰ بر می گردد. زمانی که دستگاه هایی مانند Acer AspireRevo جزو اولین ها بودند.

در بیشتر موارد از مینی کامپیوترها برای کارهای اداری متوسط استفاده می شود. البته با پیشرفت تکنولوژی و تولید پردازنده های قوی تر و مادربوردهای کوچکتر می توان گفت که استفاده از مینی کامپیوترها برای کارهای سنگین نیز مقدور می باشد.

شرکت بهین تکنولوژی که سازنده مینی کامپیوتر Univo UR1+ است در سال ۱۳۷۱ تاسیس و کارخانه این شرکت برای تولید کامپیوترهای کوچک در سال ۱۳۹۶ با نام صنایع بهین افتتاح شد. شما می توانید مشخصات کامل این شرکت را اینجا ببینید.

مهمترین ویژگی های مینی کامپیوتر Univo UR1+ عبارتند از:

  • استفاده از سخت افزارهای با کیفیت و مناسب در تولید محصول
  • ابعاد و وزن مناسب محصول
  • مناسب برای انجام کارهای اداری متوسط و نیمه سنگین
  • آماده استفاده بلافاصله بعد از در آوردن از جعبه
  • عدم نیاز به نصب سخت افزار اضافه برای استفاده های اداری
  • وجود تعداد کافی پورت های خروجی بخصوص USB 3.1
  • نصب ماژول Wi-Fi و Bluetooth به صورت پیش فرض بر روی محصول

مشخصات کلی Univo UR1+ که دراختیار ما قرار گرفته است به شرح جدول ذیل می باشد:

نوع مادربورد Elite Group ECS H310CH5-TI2
نوع پردازنده Intel Core i5 8400
نوع کارت گرافیک به صورت Onboard با توجه به نوع پردازنده
مقدار و نوع مموری SK hynix 4GB DDR4 2666Mhz
مقدار و نوع حافظه ۱TB HDD SATA Seagate ST1000LM035
پورت های جلو دستگاه ۲ عدد USB 3.1

۱ عدد USB 2.0

۱ عدد خروجی صدا و ۱ عدد ورودی میکروفون

پورت های پشت دستگاه ۲ عدد USB 3.1

۲ عدد USB 2.0

خروجی تصویر D-Sub

خروجی تصویر HDMI

خروجی RJ-45

۱ عدد خروجی صدا و ۱ عدد ورودی میکروفون

۱ عدد ورودی برق DC

قفل امنیتی Kensington

ابعاد و وزن دستگاه ۱۷۳x176x33 میلی‌متر و ۱۶۴۰ گرم
نوع منبع تغذیه آداپتور ۱۹V/4.7 90W
موارد دیگر دارای Wi-Fi و Bluetooth

بسته بندی و طراحی ظاهری

اولین چیزی که در مورد بسته بندی محصول نظرتان را جلب می کند کارتن مقوایی آن بدون هیچ نام و نشانی است. فقط یک برچسب که مشخصات دستگاه بر روی آن نوشته است مشاهده می کنید. اما داخل بسته بندی وضع بهتر است. دستگاه و وسایل جانبی آن به خوبی در آن جای گرفته اند. داخل بسته بندی مینی کامپیوتر Univo UR1+، System Utility DVD، کابل به همراه آداپتور برق و پیچ و پایه مخصوص برای اتصال به دستگاه هایی مانند مانیتور قرار دارد.

بسته بندی Univo UR1+

جنس متریال به کار رفته در ساخت محصول خوب است و اشکالی از نظر مونتاژی در ساخت محصول مشاهده نمی شود. اگر یک کابل HDMI یا D-Sub به همراه محصول ارائه می شد عالی بود. اما در مجموع می توان در این بخش امتیاز خوبی به Univo UR1+ داد.

نمای جلو Univo UR1+

نمای پشت Univo UR1+

نگاه کلی به سخت افزار ارائه شده

با اولین نگاه به محصول می توان حدس زد که این مینی کامپیوتر برای کارهای اداری مانند کار با نرم افزارهای Office یا استفاده از نرم افزارهای تخصصی حسابداری، کنترل پروژه، برنامه های ساخت داشبورد و … در نظر گرفته شده است اما به دلیل عدم وجود کارت گرافیک و همچنین عدم امکان نصب آن احتمالا خیلی برای انجام کارهای گرافیکی متوسط به بالا مناسب نیست.

نمای کلی باز Univo UR1+

مادربورد استفاده شده در این مینی کامپیوتر Elite Group ECS H310CH5-TI2 است و همان طور که از مدل آن معلوم است از چیپست H310 استفاده می کند. این چیپست مدل پایه در سری ۳۰۰ مادربوردهای اینتل می باشد و برای کارهای معمولی کاربرد دارد. از PCI-E 3.0، Intel’s Optane و قابلیت های RAID پشتیبانی نمی کند.

همچنین فقط از ۲ رم همزمان قابلیت پشتیبانی دارد آن هم به صورت تک کاناله و تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت. اما نباید فراموش کرد که این قابلیت ها در بیشتر موارد برای بازی کردن کاربرد دارد تا کارهای اداری.

مادربورد Univo UR1+

پردازنده مورد استفاده در مینی کامپیوتر مورد استفاده ما سری ۸ اینتل یعنی Core i5 8400 بود. می توان گفت که این پردازنده تقریبا از نوع میان رده در سری پردازنده های سری ۸ اینتل است و نیازهای متوسط رو به بالا را به خوبی می تواند انجام دهد.

هارد ۱ ترابایت کاملا مناسب کارهای روزمره می باشد. همچنین وجود یک شیار M.2 برای اضافه کردن یک هارد SSD نیز وجود دارد.

هارد دیسک Univo UR1+

به نظر می رسد وجود رم ۴ گیگابایت از نوع DDR4 و فرکانس ۲۶۶۶Mhz تقریبا مناسب است اما اگر یک رم ۸ گیگابایت بر روی آن نصب بود خیالتان تقریبا از بابت اینکه برای اجرای نرم افزارهای گوناگون به مشکلی بر خورد نمی کنید کاملا راحت بود مخصوصا زمانی که نیاز دارید چندین نرم افزار به همراه یک مرورگر مانند Chrome یا نرم افزاری مانند Microsoft Power BI که در ساخت داشبورد مورد استفاده قرار می گیرد را استفاده کنید.

رم Univo UR1+

سیستم خنک کننده به خوبی می تواند دمای پردازنده را کنترل کند. در حالت عادی دما بین ۳۸ تا ۴۵ درجه سانتی گراد و در حالت ۱۰۰% استفاده از پردازنده دما به ۸۰ تا ۸۵ درجه سانتی گراد می رسد. حداکثر دمای هسته برای پردازنده Core i5-8400 100 درجه سانتی گراد است.

تنها مشکل سیستم خنک کننده صدای آن است. البته زمانی که به صورت یک نواخت کار می کند مشکلی با آن ندارید اما زمانی که پردازش در پردازنده شروع می شود صدای فن زیاد می شود.

این مورد زمانی آزار دهنده تر است که کار شما به صورت یک نواخت از پردازنده استفاده نکند. در این صورت صدای فن به صورت متناوب بالا و پایین می شود و این صدا شاید در فضای کوچک در کنار همکاران کمی آزار دهنده باشد.

سیستم خنک کننده Univo UR1+

در کل به نظر می رسد شرکت بهین این محصول را کاملا مناسب کارهای اداری طراحی کرده است همان طور که ماهیت تولید این محصول باید اینطور باشد. پس می توان از این بابت امتیاز خیلی خوبی به آن داد. اگر رم ۸GB در ساخت آن استفاده می شد عالی بود. البته شما می توانید یک رم ۴GB مجزا برای آن استفاده کنید زیرا خوشبختانه یک شیار خالی در مادربورد آن برای این کار وجود دارد.

عملکرد سخت افزار

شاید اصلی ترین بحث در خصوص یک مینی کامپیوتر بحث عملکرد آن در شرایط مختلف باشد. طبق بنچمارک هایی که ما انجام دادیم همان حدس اولمان که “این مینی کامپیوتر برای کارهای اداری مانند کار با نرم افزارهای Office یا استفاده از نرم افزارهای تخصصی حسابداری، کنترل پروژه، ساخت داشبورد و … در نظر گرفته شده است اما به دلیل عدم وجود کارت گرافیک و همچنین عدم امکان نصب آن احتمالا خیلی برای انجام کارهای گرافیکی متوسط به بالا مناسب نیست” به یقین تبدیل شد.

در ادامه بنچمارک های گوناگون را برای کارهای مختلف بررسی می کنیم.

برای اینکه بدانیم پردازنده Core i5 8400 در بین پردازنده های دیگر چگونه عمل می کند دو بنچمارک توسط نرم افزارهای CPU-Z و Cinebench R20 را اجرا کردیم.

بنچمارک CPU-Z

بنچمارک Cinebench R20

اولین بنچمارک هایی که اجرا می کنیم، یک سری از بنچمارک های ۳DMark است. در کل بنچمارک های ۳DMark برای سنجش و ارزیابی یک کامپیوتر در بازی ها بیشترین کاربرد را دارد.

بنچمارک Night Raid برای ارزیابی سیستم هایی کاربرد دارد که دارای کارت گرافیک On-Board می باشند و فشار زیادی به سیستم وارد نمی کند.بنچمارک Night Raid

امتیاز این بنچمارک توسط سیستم های با پردازنده مشابه Desktop حدودا ۵۴۰۰ است که در اینجا Univo UR1+ موفق به گرفتن امتیاز ۴۱۸۹ شد که خیلی بد نیست اما اگر می خواهید بدانید یک سیستم با همین پردازنده اما با یک کارت گرافیک تقریبا میان رده مانند Nvidia Geforce 1050 چه امتیازی کسب می کند عکس بعدی را ببینید.

نتایج بنچمارک Night Raid

همانطور که مشاهده می کنید یک سیستم با پردازنده مشابه و یک کارت گرافیک میان رده به طور متوسط امتیاز ۲۱۰۰۰ را کسب می کند که اختلاف خیلی زیادی با یک سیستم بدون کارت گرافیک است.

بنچ مارک بعدی Skydiver است که برای کامپیوترهای میان رده یا لپ تاپ های مخصوص بازی کاربرد دارد.

بنچ مارک Sky Diver

امتیاز این بنچمارک توسط سیستم های با پردازنده مشابه Desktop حدودا ۴۳۰۰ است که در اینجا Univo UR1+ موفق به گرفتن امتیاز ۳۸۶۷ شد که خوب است و سیستم های با کارت گرافیک Nivdia Geforce 1050 به طور متوسط امتیاز ۱۹۰۰۰ را کسب می کنند.

نتایج بنچ مارک Sky Diver

بنچ مارک آخر نیز Fire Strike است که یک بنچمارک بر پایه Directx 11 است و برای کامپیوترهای مخصوص بازی کاربرد دارد.

بنچ مارک Fire Strike

امتیاز این بنچمارک توسط سیستم های با پردازنده مشابه Desktop حدودا ۱۱۰۰ است که در اینجا Univo UR1+ موفق به گرفتن امتیاز ۸۴۱ شد که باز خوب است و سیستم های با کارت گرافیک Nivdia Geforce 1050 به طور متوسط امتیاز ۶۴۰۰ را کسب می کنند.

نتایج بنچ مارک Fire Strike

خب تا به اینجای کار تمام بنچمارک هایی که اجرا شد مخصوص بازی بود و همانطور که گفتیم نتایج خوبی بدست نیامد. اما وضعیت در مورد بنچمارک های مخصوص کارهای اداری چطور است؟ یعنی همان کاری که Univo UR1+ برای آن ساخته شده است.

برای این ارزیابی ما بنچمارک PCMARK 10 Extended را بر روی Univo UR1+ اجرا کردیم که کامل ترین بنچمارک نرم افزار PCMARK 10 است و تمام کارهای اداری شامل کار با نرم افزارهای Office و کار با مرورگر ها تا شبیه سازی ویدیو کنفرانس با یک تا چندین نفر را شامل می شود. حتی در این بنچمارک بحث Gaming نیز مطرح است.

نتایج بنچ مارک PCMARK 10

همانطور که مشاهده می کنید Univo UR1+ موفق به کسب امتیاز ۲۲۰۵ شده است. سیستم های با پردازنده مشابه به طور متوسط امتیاز ۲۶۰۰ و سیستم های دارای کارت گرافیک Nvidia Geforce 1050 به طور متوسط ۵۲۰۰ امتیاز کسب می کنند. علت امتیاز بالای سیستم های دارای کارت گرافیک در بخش Gaming و Digital Content Creation است که این دو موضوع وابستگی زیادی به کارت گرافیک دارد. دمای پردازنده در طول بنچمارک نیز بین ۳۵ تا ۸۲ درجه سانتی گراد بود.

دمای پردازنده

اما امتیاز ۲۲۰۵ (تجمیع شده ۴ بخش Essentials, Productivity, Digital Content Creation و Gaming) که مینی کامپیوتر Univo UR1+ موفق به کسب آن شد دقیقا چه چیزی را بیان می کند؟

توضحیات سایت PCMARK

طبق گفته سایت PCMARK کسب امتیاز ۴۱۰۰ یا بالاتر در بخش Essentials برای یک کامپیوتر بدین معنا است که این سیستم در انجام کارهای روزمره و عادی به مشکلی برخورد نکرده و کاملا مناسب است. در این بخش Univo UR1+ امتیاز ۶۱۷۷ را کسب کرده است پس برای انجام این کارها کاملا مناسب است.

کسب امتیاز ۴۵۰۰ یا بالاتر در بخش Productivity برای یک کامپیوتر بدین معنا است که این سیستم در انجام کارهای اداری و کارهای گرافیکی سبک به مشکلی برخورد نکرده و کاملا مناسب است. در این بخش Univo UR1+ امتیاز ۴۹۵۶ را کسب کرده است پس برای انجام این کارها نیز کاملا مناسب است.

کسب امتیاز ۳۴۵۰ یا بالاتر در بخش Digital Content Creation برای یک کامپیوتر بدین معنا است که این سیستم در انجام کارهای گرافیکی و تولید محتوای دیجیتالی به مشکلی برخورد نکرده و کاملا مناسب است. در این بخش Univo UR1+ امتیاز ۲۹۲۴ را کسب کرده است. این امتیاز به حد نصاب لازم نرسیده اما نزدیک به آن است یعنی اینکه برای انجام کارهای گرافیکی و تولید محتوای دیجیتالی ممکن است کمی به مشکل برخورد کنید.

در بخش بازی نیز توصیه شده است از بنچمارک های ۳DMARK استفاده شود.

جمع بندی

مینی کامپیوتر Univo UR1+ محصول شرکت بهین تکنولوژی یک کامپیوتر کاملا مناسب برای کارهای اداری سبک تا نیمه سنگین است. اگر فضای کوچکی برای کار در اختیار دارید و از طرفی دردسرهای یک کیس بزرگ را نمی خواهید، همچنین بودجه شما برای تهیه تعدادی لپ تاپ نیز محدود است این محصول را به شما پیشنهاد می کنیم. مهمترین ویژگی آن گارانتی این محصول و همچنین امکان سفارشی بودن آن است. این مینی کامپیوتر برای کسانی که کارهای گرافیکی سنگین کار اصلی آن ها می باشد توصیه نمی شود اما اگر گاهی اوقات نیاز به انجام کارهای گرافیکی دارید یا کار گرافیکی سبک انجام می دهید می توانید از این محصول استفاده کنید.

البته همانطور که از ماهیت این محصولات کاملا مشخص است برای بازی کردن مخصوصا بازی کردن متوسط به بالا اصلا توصیه نمی شود اما می توانید در کنار کارهای اداری برای سرگرمی گاهی اوقات یک بازی سبک نیز انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا