تجهیزات هوشمندتکنولوژی

آیا سیاست تحمل صفر چین فعالیت کارخانه‌های جهان را متوقف می‌کند

امتیاز دهی

یکی از مدیران ارشد هواوی انتقاد کرده و هشدار می‌دهد که سیاست تحمل صفر چین ممکن است باعث زیان‌های عظیم برای صنعت فناوری شود.

به گزارش سیار نیوز، سیاست تحمل صفر چین ممکن است اقتصاد این کشور و همچنین زنجیره تامین جهانی را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال  دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال

با افزایش تنش‌ها بر سر قرنطینه‌های شدید، مدیر اجرایی هواوی درباره «زیان‌های عظیم» در بخش فناوری هشدار داد.

ریچارد یو چنگ‌دونگ، رئیس بخش مصرف‌کننده و خودروی هواوی، در پست وس چت گفت: «اگر شانگهای نتواند تولید خود را تا ماه مه از سر بگیرد، همه بازیگران فناوری و صنعتی که زنجیره‌های تأمین در این منطقه دارند، به‌ویژه صنعت خودروسازی، به طور کامل متوقف خواهند شد. این امر عواقب شدید و زیان‌های هنگفتی را برای کل صنعت به همراه خواهد داشت.»

نظرات هواوی، سنگر صنعت فناوری چین، بر تنش‌های فزاینده تاکید می‌کند چرا که این کشور تلاش می‌کند تا با قرنطینه شانگهای بیماری کرونا را از بین ببرد.

با ادامه قرنطینه در مرکز مالی کلیدی و خانه بزرگ‌ترین بندر کانتینری جهان، اقتصاددانان نسبت به هزینه‌های سنگین هم برای بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا و هم برای زنجیره تامین جهانی هشدار داده‌اند.

سیاست تحمل صفر چین

سیاست تحمل صفر چین چگونه پیش می‌رود؟

در روزهای اخیر، پکن بارها بر برنامه خود برای رسیدگی به بیماری کرونا تاکید کرده است، چرا که با وجود قرنطینه شدید، تعداد موارد در شانگهای همچنان در حال افزایش است.

رئیس جمهور شی جین پینگ در یک بولتن خبری در تلویزیون دولتی از مقامات خود خواست که کار کنترل همه‌گیری را کاهش ندهند.

شی گفت: «استقامت پیروزی است. بیش از هر چیز به مردم پایبند باشید، زندگی بالاتر از هر چیز دیگری است. سیاست تحمل صفر جزئیات ابتکارات پیشگیری و کنترل همه‌گیری را درک کنید.»

مطالب مفید برای شما:  همکاری ال‌جی و شرکت Meridian Audio برای ارائه سیستم‌های صوتی با کیفیت بالا

او افزود که «لازم است بر افکار فلج کننده، خستگی جنگ، ذهنیت بیهوده و سستی غلبه کنیم.»

اما اقتصاددانان هشدار دادند که قرنطینه و موارد سختگیرانه مداوم در شانگهای اگر فقط در این ماه ادامه یابد، به پرجمعیت‌ترین شهر چین و قطب مالی کلیدی چین ضرر 6 درصدی تولید ناخالص داخلی وارد می‌کند که به معنای کاهش 2 درصدی تولید ناخالص داخلی برای کل کشور است.

به گفته آیریس پانگ، اقتصاددان ارشد چین بزرگ در بانک هلندی ING، این به نوبه خود نزدیک به 1 درصد از هدف رشد اقتصادی چین را به 4.6 درصد کاهش می‌دهد.

لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، ماه گذشته هدف رشد سالانه چین را «حدود 5.5 درصد» تعیین کرد.

ماه گذشته، محققان دانشگاه چینی هنگ کنگ گفتند که قرنطینه چین احتمالاً حداقل 35 میلیارد پوند در ماه یا 3.1 درصد از تولید ناخالص داخلی در تولید اقتصادی از دست رفته هزینه خواهد داشت.

نویسندگان همچنین تخمین زدند که تحمیل قرنطینه در مقیاس کامل در شهرهای بزرگی مانند پکن یا شانگهای، تولید ناخالص داخلی واقعی ملی را تا 4 درصد کاهش می‌دهد که 7 درصد آن ناشی از اثرات سرریز است.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد هنگ‌کنگ برای آسیا و اقیانوسیه در Natixis، گفت: «40 درصد از تولید ناخالص داخلی چین در حال حاضر «به نوعی قرنطینه است».

«داده های GPS نشان می‌دهد که چین در نیمه راه به سمت تحرک از دست رفته طی اولین شیوع بیماری کرونا در استان هوبی در سال 2020 رسیده است. از 12 آوریل، تحرک ماهانه در چین در مقایسه با سال 2019 29 درصد کاهش یافته است و 24 استان شاهد کاهش بوده‌اند.»

گارسیا هررو گفت: «در فوریه 2020، کاهش تحرک 66 درصد بود که در 29 استان سقوط کرد. وضعیت به ویژه برای سازندگان در شانگهای، جیانگ سو و جیلین، قطب‌های کلیدی خودروها، الکترونیک و نیمه هادی‌ها، نگران کننده است.»

او هشدار داد: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که به ازای هر ماه قرنطینه در چین، 0.5 درصد از تولید ناخالص داخلی چین کاهش می‌یابد. پکن ادعا می‌کند که خواهان رشد اقتصادی است، اما در نهایت همه چیز در مورد اولویت آن است. یا از بین بردن ویروس یا اجازه دادن به اقتصاد برای رشد. شما نمی‌توانید هر 2 را داشته باشید.»

مطالب مفید برای شما:  صفحه نمایش جدید سامسونگ، گلکسی S21 اولترا را حتی کم‌مصرف‌تر کرده است

فعالیت کارخانه های چینی

سیاست تحمل صفر چین چه پیامدهایی دارد؟

قرنطینه پیامدهای بزرگی برای اقتصاد جهانی دارد و با خفه کردن عرضه کالا به فشارهای تورمی شدید می‌افزاید.

گزارش‌ها در این هفته حاکی از آن است که تقریباً 500 کشتی باری فله در نزدیکی شانگهای لنگر انداخته‌اند، چرا که بندر برای رسیدگی به آنها تلاش می‌کند.

سال 2022 برای حزب کمونیست حاکم سال بسیار مهمی است.

انتظار می‌رود رئیس جمهور شی در بیستمین کنگره حزب در اواخر سال جاری حکومت خود را تمدید کند.

ING پیش بینی می‌کند که دولت‌های محلی و همچنین دولت مرکزی در پکن اقدامات امدادی خود را افزایش دهند، حمایت مالی را افزایش دهند و سیاست های پولی را برای کمک به رشد اقتصادی تسهیل کنند.

این بانک نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین را از 5 درصد در سه ماهه دوم سال جاری به 4 درصد کاهش داده است.

گارسیا هررو گفت: «اثر سرریز قرنطینه چین در سایر بخش‌های زنجیره تامین جهانی هم احساس می‌شود. از زمانی که شهرهای چین مانند شانگهای و جیلین وارد قرنطینه شدند، سهام تولیدکنندگان خودرو و نیمه هادی‌ها به شدت آسیب دیده است. این بر مصرف‌کنندگان در جاهای دیگر تاثیر خواهد گذاشت.»

Pegatron، یک سازنده کلیدی آیفون، فعالیت خود را در 2 شرکت تابعه در شانگهای و کونشان در نزدیکی آن متوقف کرد.

این شرکت تایوانی گفت که به طور فعال با مقامات محلی همکاری می‌کند و تلاش خواهد کرد تا در اسرع وقت فعالیت خود را از سر بگیرد.

این شرکت از رویه فاکسکان، یکی دیگر از تامین کنندگان بزرگ پیروی کرد که در اوایل ماه مارس فعالیت‌های خود را در مرکز فناوری چین شنژن در استان گوانگدونگ جنوبی متوقف کرد اما بعداً در اواخر همان ماه عملیات اساسی را از سر گرفت.

مشکلات در شانگهای سطح دیگری از عدم اطمینان را به صنعتی اضافه کرده است که از زمان شروع همه‌گیری بیماری کرونا تحت فشار بوده است.

مطالب مفید برای شما:  دیجیتایمز: ایسوس در سال 2016 هم در فروش نمایشگر ابرقدرت بود

استفن کار، مدیر بازرگانی Peel Ports، یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای بندری بریتانیا است.

او گفت: «زنجیره تامین جهانی به قدری دقیق تنظیم شده است که هرگونه اختلال در یک مرکز تجاری بزرگ مانند شانگهای تاثیر بزرگی در سراسر جهان خواهد داشت.»

«در حالی که ما در حال حاضر هیچ تاثیر مستقیمی بر بنادر خود نمی‌بینیم، اکنون در حال رسیدگی به درخواست‌های شرکت‌هایی هستیم که به دنبال استفاده از بندر لیورپول به عنوان جایگزینی برای بنادر سنتی جنوبی هستند تا از هر گونه تراکم احتمالی در ادامه خط جلوگیری کنند.»

کمبود و اختلال در بندر، با نوجه به سیاست تحمل صفر چین مشاغل را با یک سناریوی نگران کننده روبرو می‌کند: تمام شدن کالا.

گارسیا هررو گفت: «اگر دولت قرنطینه‌ها را تمدید کند، خطر اختلالات زنجیره تامین افزایش می‌یابد و شرکت‌ها ممکن است موجودی‌های خود را مصرف کنند. اگر گوانگدونگ، که 13 و 15 درصد از تولید خودرو و تراشه در چین را تامین می‌کند، هم به قرنطینه منتقل شود، شوک عرضه تنها بدتر خواهد شد.»

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن