ایکس باکسکسب و کار

فیل اسپنسر: ایکس‌باکس با میزان فروش کنسول‌ها هدایت نمی‌شود

امتیاز دهی

مدیر ایکس‌باکس یعنی «فیل اسپنسر» (Phil Spencer) اظهار داشته است که برند ایکس‌باکس صرفاً با توجه به میزان فروش واحدها کار خود را پیش نمی‌برد.

سونی و مایکروسافت کنسول‌های نسل جدید خود یعنی به ترتیب پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سریز ایکس/ایکس‌باکس سریز اس را به عرضه رسانده‌اند و از 7 سال قبل که پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان روانه‌ی بازار شدند تاکنون، اتفاقات بسیاری افتاده و حال در شرایط متفاوتی نسبت به گذشته هستیم. در حال حاضر رویکرد این دو شرکت بزرگ در کسب و کار بازی‌هایی ویدئویی متفاوت است و اگرچه سونی آنچنان تغییری به خود نداده و همچنان راه و روش گذشته‌ی خود که تمرکز بر روی کنسول خود و خروجی آن است را ادامه می‌دهد، مایکروسافت بیشتر به سمت ساخت یک اکوسیستم گسترده و تمرکز بر روی ارائه‌ی خدمات نرم‌افزاری تمایل پیدا کرده است تا صرفاً ارائه‌ی کنسول جدید و پشتیبانی از آن. حتی فیل اسپنسر می‌گوید که تمرکز روی میزان فروش واحدها نیست، بلکه روی تعداد بازیکنان است.

طی مصاحبه‌ای با The Guardian، از اسپنسر پرسیده شده که چرا مایکروسافت برخلاف رقبایش یعنی سونی و نینتندو دیگر آمار فروش سخت‌افزارهای خود را به اشتراک نمی‌گذارد و وی در پاسخ اظهار داشته است که نمی‌خواهد برند ایکس‌باکس روی فروش واحدها متمرکز باشد و حتی گفته است که اگر ایکس‌باکس سریز ایکس از پلی‌استیشن 5 بیشتر فروش داشته باشد هم آماری را ارائه نخواهند داد. او می‌گوید که هدف این است که تمرکز برند روی تعداد بازیکنان در کل اکوسیستم باشد.

می‌دانم شاید فریب‌کارانه به نظر برسد و من برای این عذر می‌خواهم اما من نمی‌خواهم تمرکز تیمم روی [فروش کنسول‌ها] باشد. نتیجه‌ی اصلی تمامی کارهایی که انجام می‌دهیم، تعداد بازیکنانی است که می‌بینیم و اینکه چقدر زمان صرف بازی کردن می‌کنند. این چیزی است که ایکس‌باکس را هدایت می‌کند. اگر چیز دیگری را پررنگ کنم، چه به‌صورت عمومی و چه در داخل شرکت، نقطه تمرکز ما را عوض می‌کند. امروزه چیزهایی که فاقد پشتیبانی از نسل قبل هستند کمتر جذاب هستند. انتشار بازی‌هایمان روی پی‌سی به دلیلی تبدیل شده است برای اینکه افراد مجبور نباشند ایکس‌باکس سریز ایکس بخرند. من به این موضوع اعتقاد دارم. ما به‌صورت عمومی تعداد بازیکنان را اعلام می‌کنیم و این چیزی است که می‌خواهم ما با آن هدایت شویم، نه اینکه چند قطعه پلاستیک به فروش رسانده‌ایم.

فیل اسپنسر اخیراً دوران سختِ پس از عملکرد ضعیف ایکس‌باکس وان در زمان عرضه را یادآوری کرده بود که قطعاً مایکروسافت از ان درس‌هایی گرفته و یکی از دلایل عمده برای تغییر راه و روشش بوده است. گفته شده است که ایکس‌باکس سریز ایکس و ایکس‌باکس سریز اس بهترین عرضه را بین تمامی کنسول‌های این برند داشته‌اند ولی با توجه به رویکردی که اسپنسر از آن سخن می‌گوید، واضح نیست که منظور از «بهترین عرضه» چیست. در هر صورت، به نظر می‌رسد که مایکروسافت مسیری را شروع کرده که تا به اینجای کار برای آن موفقیت‌آمیز بوده است.

ایکس‌باکس سریز ایکس و مدل دوم آن ایکس‌باکس سریز اس به ترتیب با قیمت 500 و 300 دلار هم‌اکنون در دسترس قرار دارند و از اینجا می‌توانید لاین‌آپ بازی‌های موجود در زمان عرضه‌ی آن‌ها را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن