اوبر و لیفت با کمبود راننده مواجه شدهاند

دو شرکت اوبر و «لیفت» (Lyft) طی چند وقت اخیر به چالش کمبود راننده برخوردهاند که خسارت زیادی را برای آنها به دنبال داشته است.
با کاهش حدود 40 درصدی رانندگان مستقر در ایالات متحدهی آمریکا برای اوبر و لیفت، این دو شرکت صدها میلیون دلار جهت جذب راننده هزینه میکنند.
اوبر روز چهارشنبه اعلام کرد که مبلغ 250 میلیون دلار را برای تشویق و سرعت بخشیدن به بازگشت رانندگان به این پلتفرم در نظر گرفته است. «دنیس سینلی» (Dennis Cinelli)، معاون این شرکت طی مطلبی چنین نوشته است:
در سال 2020 بسیاری از رانندگان از کار کنار کشیدند چون نمیتوانستند روی سفرهای کافی که ارزش زمانشان را داشته باشد حساب باز کنند. در سال 2021 درخواستهای سفر از سوی مسافران بیشتر از تعداد رانندههای موجود بوده که بهترین زمان برای راننده شدن را فراهم آورده است.
در عین حال به گفتهی Financial Times، لیفت هزینهی خودروهای اجارهای را پوشش میدهد و به رانندگانی که به این پلتفرم بازگردند پاداش 800 دلاری اعطا میکند. همچنین به رانندگانی که سفرشان بیش از 9 دقیقه به طول بینجامد، مبلغی اضافی پرداخت میکند.
هدف اوبر و لیفت از این مشوقها این است که رانندگانی که بهخاطر کمبود مسافر از پلتفرم خارج شده بودند، دوباره بازگردند اگرچه پاندمی کرونا چالشی بزرگ را برای این دو شرکت به وجود آورده است.
با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در فصل زمستان، اوبر و لیفت بخش قابل توجهی از مشتریان خود را از دست دادند. در این دوره مردم در خانه ماندند یا در صورت بیرون رفتن از تاکسیهای آنلاین استفاده نمیکردند. اوبر اعلام کرد که در سهماههی آخر 2020 تنها 93 میلیون «مشتری فعال ماهانه» داشته است که افتی 16 درصدی نسبت به سال گذشته به شمار میرود. منظور از مشتریان فعال ماهانه، کاربرانی است که حداقل یک سفر با اوبر میروند یا یک غذا از از این برنامه سفارش میدهند.
در عین حال، لیفت کاهش 45 درصدی کاربران فعال ماهانهی خود از 22 میلیون در سهماههی آخر 2019 به 12.5 میلیون در 2020 را گزارش کرده است که افت بسیاری شدیدی محسوب میشود.
اوبر مدعی شده است که میزان تقاضا رو به افزایش است اگرچه تا زمانی که اولین گزارش مالی خود برای سال 2021 را به انتشار نرساند نمیتوان در این باره قضاوت کرد. افزایش میزان تقاضا با توجه به گسترش هرچه بیشتر واکسیناسیون در نقاط مختلف منطقی به نظر میرسد اما این به عوامل مختلفی نظیر بازگشایی دفاتر، افزایش فعالیتهای تفریحی و بهصورت کلی بازگشت کاملتر افراد به زندگی معمولی نیز بستگی دارد.
طبق دادههای Apptopia، تعداد رانندگان مستقر در ایالات متحدهی آمریکا که طی سه ماه اول 2021 وارد برنامهی اوبر شدهاند، 37.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. لیفت طی همین بازهی زمانی افتی 42.3 درصدی را تجربه کرده است.
سال گذشته هر دو شرکت اوبر و لیفت روی کاهش هزینهی سفر متمرکز بودند که رانندگان آنها را اغلب تحت فشار قرار میداد. لیفت در جدیدترین گزارش مالی خود اعلام کرد که در برخی از مناطق جلوی اضافه شدن رانندگان جدید را گرفته درحالی که هزینه برای بازاریابی را کاهش داده که اثر مثبتی روی نتایج مالیاش داشته است. با این وجود، حال اقدامات این دو شرکت به ضررشان تمام شده و باید رویکرد خود را کاملاً تغییر دهند.
لینک کوتاه: