بررسی گلکسی A53 5G

بررسی گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 سامسونگ. گوشی زیبا و دلربایی که در نگاه اول انگار همه‌چیز دارد و می‌تواند گوشی دلخواه شما باشد. اما وقتی نزدیکش می‌شویم، می‌فهمیم که کمی با چیزی که در ذهن داشتیم فرق دارد. بله، زیباست، خوش‌دست است، کارهای روزمره ما را به راحتی انجام می‌دهد، دوربین نسبتا مناسبی دارد و رنگ‌های جذابی دارد. اما به‌هرحال سامسونگ در این گوشی، غیر از تغییر تراشه، کمی افزایش ظرفیت باتری و البته حذف جک هدفون! تفاوت چندانی با گدشته ایجاد نکرده است. آیا این تغییرات به همراه جذابیت‌های A53 می‌تواند دل کاربران را بدست آرود و آنها را ترغیب به خرید کند؟ با بررسی گلکسی A53 همراه سیارنیوز باشید.

 

چیزهایی که از گلکسی A53 دوست دارید چیزهایی که از گلکسی A53 دوست ندارید
نمایشگر قدرتمند
عملکرد مناسب در استفاده روزانه
پشتیبانی نرم‌افزاری عالی
دوربین اصلی مناسب
طراحی قدیمی
سخت‌افزار متوسط
شارژ نسبتا آهسته
بدون جک هدفون

گلکسی A53 سامسونگ در یک نگاه


همین اول کار بگوییم که گلکسی A53 نکته جدید نسبت به نسل گذشته خود به شما ارائه نمی‌کند. اما این بدین معنی نیست که چیزی برای عرضه ندارد. درواقع وقتی از گلکسی A53 حرف می‌زنیم از یک گوشی میان‌رده با نمایشگر جذاب، مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار، مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت و با دوربین ۶۴ مگاپیکسلی، صحبت می‌کنیم. گوشی‌ای که اگرچه دوربین‌های دیگرش چندان توانایی خاصی ندارند و عملکرد پردازنده اگزینوس هم چنگی به دل نمی‌زند، اما از لحاظ نرم‌افزاری عالی‌ست، چراکه اندروید ۱۲ و رابط کاربری OneUI 4.1 به راحتی از پس هرکاری برمی‌آیند. از طرفی به‌روزسانی اندروید برای این گوشی، سال‌های سال ادامه خواهد داشت. می‌شود گفت A53 جزییاتی دارد که می‌تواند دل شما را ببرد.

مشخصات گلکسی A53

  • نمایشگر ۶.۵ اینچی SUPERAMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی
  • تراشه اکسینوس ۱۲۸۰ با قابلیت اتصال به شبکه ۵G
  • ۴/۶/۸ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم عامل اندروید ۱۲ به همراه رابط‌ کاربری OneUI 4.1
  • دوربین اصلی چهارگانه شامل دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
  • اسپیکر استریو
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی
  • وزن ۱۸۹ گرم

طراحی و کیفیت ساخت


شکل و قیافه A53 ازلحاظ ابعاد و ساختار هیچ فرقی با نسل گذشته ندارد. همان نمایشگر ۶٫۵ اینچی و همان بدنه پلاستیکی مات و فریم براق را هم اینجا می‌بینیم. البته ناگفته نماند که سامسونگ تغییرات بسیار کوچکی را هم ایجاد کرده‌اند تا طراحی میان‌رده جدید با مدل‌های قبلی‌اش تفاوت و از طرفی با آخرین پرچمدارش یعنی S22 همخوانی داشته باشد.

اگر کمی دقت کنید متوجه این تغییرات می‌شوید: گلکسی A53 کمی تخت‌تر شده، روی فریم و صفحه نمایش انحنای کمتری دیده می‌شود، فریم کمی پهن‌تر شده و برجستگی دوربین چهارگانه هم کمی کاهش یافته. از اینها که بگذریم، جای قرار گرفتن دکمه‌ها کمی پایین‌تر آمده، جک هدفون حذف شده و خشاب سیم‌کارت از لبه بالایی به لبه پایین منتقل شده است.

گلکسی A53 در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی و هلویی عرضه شده و مثل نسل گذشته گواهی IP67 دریافت کرده است؛ یعنی می‌تواند زیر آب تا عمق یک متری به مدت ۳۰ دقیقه نفسش را حبس کند!

در گوشی A53 حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار دارد. این حسگر از نوع اپتیکال است و دقت و سرعت‌عمل رضایت‌بخشی را ارائه می‌دهد. این گوشی در لبه‌ی پایین خود از درگاه USB 2.0 Type-C بهره می‌برد.

با همه این تفاسیر A53 گوشی خوش‌ساخت و خوش‌دستی محسوب می‌شود و وقتی به صورت روزانه با آن کار می‌کنید، حس دلزدگی را تجربه نمی‌کنید و حتی شاید از ان لذت ببرید.


نمایشگر


راستش را بخواهید، اینجا هم تفاوتی با نسل گذشته ندیدیم. نمایشگر A53 یکی از بهترین نمایشگرهای میان‌رده‌های بازار را دراختیار دارد، اما همین نمایشگر در گلکسی A52s و حتی گلکسی  A52 5Gهم به کار رفته است. ۶٫۵ اینچ با پنل سوپرامولد، رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی. اینها مشخصات نمایشگر عالی A53 است. احتمالا همه ما را راضی می‌کند.

یک نقطه منفی اگر بخواهیم بگوییم، این است که مطابق انتظار در گوشی A53 از نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر خبری نیست. نرخ نوسازی به‌صورت پیش‌فرض روی ۱۲۰ هرتز قرار دارد، اما بعضی از برنامه‌ها با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند.

حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی A53 در حالت خودکار به بیش از ۸۰۰ نیت می‌رسد. بنابراین می‌توانید حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید نیز بدون زحمت صفحه را ببینید.


دوربین


دوربین چهارگانه و اصلی A53  هم از دیگر جاهایی‌ست که فرق چندانی نکرده است. تنها تفاوت در کیفیت عکاسی است که به پردازشگر تصویر آنها برمی‌گردد. گلکسی A53 از ترکیب چهار دوربین واید ۶۴ مگاپیکسل، اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل، ماکرو و عمق‌سنج ۵ مگاپیکسل به‌عنوان دوربین چهارگانه‌ی پشتی استفاده می‌کند و در نمای جلویی خود نیز از دوربین ۳۲ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین سلفی استفاده می‌کند. مشخصات دوربین‌های این گوشی را در زیر می‌خوانید:

  • دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی، سنسور ۱٫۱.۷ اینچی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۲
  • دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین عمق‌سنج ۵ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۸ اینچی، ضریب اف ۲.۲

دوربین واید گلکسی A53 دوربین خوبی است و در شرایط نوری مختلف عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد. در شرایط نوری مناسب عکس‌های این گوشی با جزئیات فراوان، رنگ‌های جذاب و کنتراست مناسب ثبت می‌شوند. دوربین اصلی گلکسی A53 در شب نیز عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد اما با کاهش نور، جزئیات عکس‌ها به‌شدت افت می‌کنند و نویز نیز به‌سرعت افزایش می‌یابد.

دوربین اولتراواید گلکسی A53 در شرایط نوری مناسب عکس‌های خوبی می‌گیرد که البته بیشتر برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند. اگر عکس‌ها را بزرگ کنید می‌بینید که جزئیات کافی ندارند و این موضوع در بخش‌های تاریک تصویر بیشتر هم می‌شود.

دوربین سلفی گلکسی A53 کیفیت خوبی دارد و چهره شما را با جزئیات کافی ثبت می‌کند. البته عکس‌ها حتی در شرایط نوری مناسب کمی نویز دارند اما قابلیت HDR به‌خوبی عمل می‌کند و جزئیات پس‌زمینه را نیز از دست نمی‌دهید.

در مجموع عکس‌های گلکسی A53 چندان تفاوتی به نسل قبل ندارد و حتی گاهی اوقات کیفیت پایین‌تری دارند.


نرم‌افزار و رابط کاربری


سامسونگ در گوشی A53 از رابط کاربری OneUI 4.1 بر پایه اندروید ۱۲ استفاده کرده است؛ چیزی که در میان تمام گوشی‌های سری A مشترک است. با این حساب گلکسی A53 یکی از به‌روزترین گوشی‌های میان‌رده بازار محسوب می‌شود.

در این نقطه می‌رسیم به یکی از ویژگی‌های جذاب و برتری A53 نسبت به گوشی‌های میان‌رده دیگر. سامسونگ قول داده است که برای گلکسی A53 تا ۴ آپدیت اندروید و تا ۵ سال آپدیت امنیتی منتشر کند. بنابراین گلکسی A53 تا اندروید ۱۶ را نیز دریافت خواهد کرد. ۲ سال آپدیت اندرویدی بیشتر، یکی از مزیت‌های گلکسی A53 نسبت به نسل قبل است.


عملکرد


گلکسی A53 سامسونگ، در کمال ناباوری، از تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ بهره می‌برد. چرا ناباوری؟ چون این تراشه دقیقه در نسل قبل هم استفاده شده بود و انگار هیچ چیزی جدید نشده است. جالب‌تر اینکه گلکسی A33 نیز از همین تراشه برخوردار است و حالا اختلاف توان سخت‌افزاری این دو نسل صفر است.

تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ از ترکیب ۲ هسته‌ی ۲٫۴۰ گیگاهرتزی Cortex A78 و ۶ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex A55 به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و ماژول ۴ هسته‌ای Mali-G68 شرکت Arm را به‌عنوان GPU به‌کار می‌گیرد. تراشه‌ی میان‌رده‌ی اگزینوس ۱۲۸۰ قابلیت اتصال به شبکه‌های۵G ‌ را نیز دارد، اما از قابلیت اتصال به وای فای ۶ پشتیبانی نمی‌کند.

گلکسی A53 در سه نسخه‌ی ۱۲۸ گیگ حافظه ٫ ۶ گیگ رم، ۱۲۸ گیگ حافظه ٫ ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ حافظه ٫ ۶ گیگ رم و قابلیت ارتقاء حافظه‌ی ذخیره‌سازی ازطریق درگاه کارت حافظه عرضه شده است.


باتری و شارژدهی


افزایش ظرفیت باتری جزو معدود پیشرفت‌های گلکسی A53 در مقایسه‌با نسل گذشته است. A53 سامسونگ از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند و امکان پشتیبانی از شارژ سیمی ۲۵ وات را نیز دارد. اما مانند پرچمداران سامسونگ، A53 هم شارژر به همراه ندارد و جداگانه باید تهیه کنید.

عمر باتری A53 یکی دیگر از مزیت‌های این گوشی نسبت به رقبای خود است. گلکسی A53 می‌تواند به مدت تقریبا ۱۲ ساعت، بدون نیاز به شارژ، یک‌نفس کار کند. البته اگر استفاده سنگینی از آن نکنید. به‌هرحال عملکرد جالبی است.


جمع‌بندی


گلکسی A53 5G را اگر بخواهیم در یک عبارت خلاصه کنیم، باید بگوییم که یک میان‌رده تمام عیار است. به راحتی می‌تواند از پس کارهای روزمره شما بربیاید، عکس‌های قابل‌قبولی بگیرد و خلاصه کار شما رو لنگ نگذارد. اما مسئله این است که تفاوت چندانی با نسل قبل از خود ندارد و چیز جدید به شما ارائه نمی‌کند. از معدود مزیت‌های گلکسی A53 می‌توان به ظرفیت بیشتر باتری و ۲ سال آپدیت نرم‌افزاری بیشتر اشاره کرد. مزیت‌هایی که احتمالا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا