طی گذشت تقریبا ۱۴ سال از عرضه اندروید و رونمایی از برندهای مختلف گوشیهای هوشمند و فراز و فرودهای بازار، هنوز یک نام، خود را در این تلاطم حفظ کرده و آن برندی نیست جز سامسونگ. باید با کنار گذاشتن علاقههای شخصی، سامسونگ را بابت این همه سال در اوج بودن مورد تحسین قرار داد و شاید باید آن را به عنوان نماد اندروید معرفی کرد.
شاید زمانی که هواوی به سرعت در حال صعود به رتبههای بالا بود این پیشتازی در معرض تهدید به نظر میرسید تا زمانی که آمریکا بهترینهای چین را به دست فراموشی سپرد. البته سامسونگ در همه گوشه و کنار دنیا جز بهترینها نیست به خصوص وقتی صحبت از بازارهای ارزش محور میشود.
اما وقتی درباره شناخته شدن به عنوان نماد اندروید حرف میزنیم هیچ شرکتی به اندازه بزرگ ترین شرکت چند ملیتی کره جنوبی، حتی گوگل مورد توجه قرار نمیگیرد و این تنها به دلیل داشتن اصلی ترین سهم از بازار گوشیهای هوشمند جهان نیست.
در این مطلب سیار نیوز به مجموعه عواملی که شرکت سامسونگ را میتواند طی یک دهه آینده به عنوان نماد اصلی اندروید حتی فراتر از شرکت گوگل معرفی کند خواهیم پرداخت.
گام برداشتن در مرزهای جدید نوآوری
سامسونگ در زمان گالکسی اس ۲ محبوب یکی از معدود تولید کنندگان با منابع و نفوذ کافی بود که میتوانست با آیفون اپل رقابت کند. نوآورانه بودن این برند به عنوان یک مزیت، آن را حفظ کرده و با تلفنهای نمادین مانند گالکسی اس۳، S۶ Edge و بسیاری از سریهای نوت با عرضه بهترین سخت افزارهای پشتیبانی شده توسط سیساتم عامل اندروید، این برند را در کانون توجه قرار داده است.
سامسونگ همواره چه با نمایشگرهای انحنا دار یا شروع روند گوشیهای بزرگتر و یا اضافه کردن یک قلم کوچک، رسانههای غربی را از حیاط خلوت اپل دور نگه داشته است. البته سایر برندها هم در سالهای مختلف نمود خود را داشته اند.
مثلا وان پلاس، اولین و جدیدترین پیکسلهای گوگل و بسیاری از پروژههای سرمایه گذاری شکست خورده مانند Project Ara و Red Hydrogen One به طور موقت نگاهها را به سمت خود جلب کرده اند. حتی برخی به وضوح رد پای خود را در اندروید ثبت کرده اند.
با این حال هیچ برندی مانند تقابل دو برند اپل و سامسونگ نه اپل و گوگل یا برندهای دیگر که اغلب در مسابقه فناوریهای گوشیهای هوشمند خطوط نبرد را ترسیم میکنند، نتوانسته است دوران مدرن موبایل را تعریف کند.
با نگاهی به خط تولید امروز سامسونگ، سری گالکسی اس۲۲ همچنان بهترین ترکیب سخت افزار و نرم افزار و ارزش موجود در بازار را ارائه میکند. در عین حال دو گوشی گالکسی زد فولد۴ و گالکسی زد فلیپ ۴ به عنوان تنها گوشیهای هوشمند تاشو برای مخاطبان پرشمارشان متمایز هستند.
اوپو و شیائومی هم در حال آزمایشهای مشابه هستند اما محصولات آنها فاقد پالایشی است که سامسونگ در چهار نسل از محصولات تجاری خود گنجانده است. در حالی که پیشرفتهای سالانه به اندازه پیشرفتهای سالهای گذشته هیجان انگیز نیستند، سامسونگ به نوآوریهایش ادامه داده و به عنوان رهبر بازار در حال پیشتازی در این عرصه است.
تأثیر بیشتر سامسونگ بر اندروید نسبت به گوگل
گرچه این موضوعی بحث برانگیز است و در حقیقت نباید این طور باشد اما با اینکه گوگل حاکمیت اندروید را در دست دارد این سامسونگ است که حتی بیشتر از گوگل سبب توسعه اندروید شده و در حقیقت دستورالعملهای مربوط به آن را ارائه میکند.
به عنوان جدیدترین نمونه، گوشیهای تاشو موجب توسعه ضروری اندروید ۱۲L شده اند. خوشبختانه همیشه شاهد همکاری نزدیک بین این دو غول فناوری هستیم. به طوری که سامسونگ سرعت را تنظیم کرده و گوگل تمام تلاش خود را میکند تا ویژگیهای تاشو را در اندروید جای دهد. اما رابطه حاصل شده بسیار کند بوده است و بین اولین گلکسی فولد تا معرفی یک ویژگی ظاهرا واضح نوار وظیفه در زد فولد ۴ جدید چهار سال طول کشیده است.
این برند همچنین پروژه پوشیدنیهای اندرویدی گوگل را به راحتی به عصر مدرن کشانده است. سیستم عامل Wear OS که سالها تحت نظارت گوگل بود ضعیف کار میکرد، تا حدی که سامسونگ آن را برای سیستم عامل داخلی خود یعنی تایزن رها کرد.
Wear OS ۳ که بار دیگر با همراهی سامسونگ ساخته شد جانی دوباره به پلتفرم پوشیدنیهای گوگل داد و به لطف این همراهی در نهایت جدیدترین محصولات که کمی قابل رقابت با اکوسیستم اپل واچ هستند، ساخته شد.
سامسونگ به بهتر شدن اندروید کمک کرده اما شاید یک برداشت بحث برانگیزتر که مایه تعجب است این است که محصولات سامسونگ اگر وابسته به اکوسیستم اپلیکیشن گوگل نباشند کجا خواهند بود.
تصور اینکه سامسونگ با همان سرعتی که در مورد نوآوری سخت افزارهایش دارد، در مورد نرم افزار هم دست به نوآوری بزند خیلی دور از دسترس نیست. اما Play Store و Play Services گوگل که مصرف کنندگان و توسعه دهندگان در آنجا گرد هم میآیند، سامسونگ را به جای اینکه خود دست به کار شود، مقید به پیوستن به نسخه اندروید Mountain View که به تدریج در حال تکامل است میکند.
چگونه میتوانیم وعده سامسونگ جهت به روز رسانی پیشرو در صنعت را برای محصولات پرچمدار و میانردهاش فراموش کنیم؟ ۴ سیستم عامل و ۵ سال امنیت چه با قیمت ۲۰۰۰ دلار برای زد فولد۴ و چه ۴۵۰ دلار برای Galaxy A۵۳ ۵G، بسیار فراتر از چیزیست که از سایر OEMها دریافت میکنید.
دیگر برندها برای کم کردن این فاصله متحمل فشار بالایی میشوند، در غیر این صورت به خاطر ارزش نسبتا ضعیف در مفابل قیمتشان مورد انتقاد قرار میگیرند. حتی شرکتی مثل گوگل هم برای ۳ سیستم عامل و ۵ سال امنیت برای مجموعه کوچکتر پیکسل خود به خوبی سامسونگ عمل نمیکند.
سامسونگ نماد سیستم عامل اندروید
با همه آنچه که گفته شد قطعا سامسونگ در دههای که گذشت عملکرد خوبی نداشته است. وجود چند خرابی و دو بار عرضه ناموفق به خصوص درباره گالکسی نوت ۷ که مطمئنا نه به سامسونگ نه به اندروید کمکی نکرده است.
سایر برندها تأثیرات ویژهای بر جغرافیای محلی خود داشته اند مثلا رشد انفجاری شیائومی در جنوب آسیا یا شهرت اوپو در چین. در چنین وضعیتی دیگر سامسونگ تنها بازیگر تأثیرگذار بازار نیست، اما وقتی صحبت از تصاویر اکوسیستم جهانی و گستردهتر به میان میآید، سامسونگ قابل تشخیصترین چهره و در واقع نماد اندروید است.
هر چقدر این صدا بلندتر باشد یک فراخوانی بیشتر برای سایر برندهاست تا بیشتر کار کنند. اندروید به بهترین سیستم عامل موبایلی تبدیل شده نه به این دلیل که گوگل، سامسونگ یا هر تولید کننده دیگری کنترل کامل آن را در اختیار گرفته است.
نقطه قوت واقعی اندروید این است که همه در آن مشارکت و نوآوری میکنند و حتی ایدههای خوب را از یکدیگر میربایند و آنها را بهبود میبخشند. ما دوست نداریم برای سامسونگ رقیبی ببینیم به خصوص در حوزه نوآوری محصولات پوشیدنی و بازارهای نوپای تاشو که هنوز فضای زیادی برای رشد محصولات نوآورانه در خود دارند.
سامسونگ ممکن است برند مورد علاقه همه نباشد اما به طور حتم شرکتی بوده که در دهه گذشته اندروید را کانون توجه همگان قرار داده است و به همین دلیل میتوان از آن به عنوان نماد اندروید نام برد.
لینک کوتاه: