فیسبوک که این روزها در حال خرید بسیاری از اپلیکیشنهای اجتماعی است قصد دارد با فیسبوک شاپس به رقابت با آمازون و eBay بپردازد.
فیسبوک معتقد است بهزودی ۲.۶ میلیارد کاربر این شبکه، از شبکه آنلاین خرید و فروشش استفاده خواهند کرد و میتواند بهطور جدی وارد عرصه رقابت با دو آنلاینشاپ قدرتمند مذکور شود.
این سرویس جدید فیسبوک که فیسبوک شاپس نام دارد این امکان را برای فروشندگان ایجاد میکند تا برروی فیسبوک و اینستاگرام مغازهای دیجیتال راهاندازی و فروش آنلاین خود را آغاز کنند. فیسبوک معتقد است با گذشت زمان میتواند به نیازها و سلایق مشتریان دسترسی پیدا کرده و امکانات خود را ارتقاء دهد.
سیستم عملکرد این سرویس بهگونهایست که مشتریان میتوانند محصولات موردنظر خود را جستجو کرده و پس از یافتن آنها با ارسال پیام به کسبوکار مربوطه نسبت به خرید محصول موردنیاز خود اقدام کنند. در برخی موارد نیز آنها میتوانند محصولات موردنظرشان را بهصورت مستقیم خریداری کنند. مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ، بهتازگی در یک مصاحبه با رسانه فایننشیال تایمز اعلام کرد بعد از شیوع بیماری کرونا روند توسعه این سرویس خرید و فروش آنلاین را سرعت بخشیده تا بتواند بهزودی آن را در اختیار کاربران قرار دهد.
زاکربرگ قصد دارد تا از این سرویس نهایت درآمدزایی را برای شرکتش داشته باشد بهاینصورت که قصد دارد از طریق دادههای بدست آمده از سرویس شاپس، سرویس تبلیغات خود را بهبود بخشد و آنها را هدفمندتر کند. در نتیجه این عمل میتواند قیمت نهایی تبلیغاتش را بیشتر کرده و بدین ترتیب درآمدزایی بیشتری را تجربه کند.
فیسبوک قصد دارد تا طراحی سیستم بهگونهای باشد که با پیشنهاد کالاهای مرتبط، کاربران را به خرید محصولات بیشتر ترغیب کند. همچنین زاکربرگ معتقد است چنین سرویسی به کسبوکارها کمک میکند تا بهراحتی درآمد خود را افزایش داده و محصولاتشان را بفروشند. زاکربرگ چندی قبل سیستمی جدید موسوم به پرداخت آنلاین را برای کاربران آمریکایی شبکه اجتماعی فیسبوک راهاندازی کرد. این شرکت قصد دارد برای اینکه بتواند این سیستم پرداختهای آنلاین توسط کارتهای اعتباری را پشتیبانی کند، مبلغی جزئی از کاربرانش دریافت کند. آمازون با مدیریت جف بزوس، یکی از قدرتمندترین آنلاینشاپهای دنیاست که تقریبا هیچ بیزینس دیگری قدرت مقابله با آن را نخواهد داشت، اما از آنجاییکه فیسبوک مخاطبان و کاربران زیادی دارد، برای رقابت با آمازون و دیگر آنلاینشاپهای قدرتمند دنیا مصمم است.
بهنظر میرسد این سیستم آنلاینشاپ فیسبوک میتواند در آینده جایگزینی برای سرویسهای تحویل غذا مانند گرابهاب نیز باشد. زاکربرگ عقیده دارد فیسبوک شاپس پتانسیل این را خواهد داشت تا در آینده بتواند سرویسی جهت میزبانی از رستورانها و شرکتهایی باشد که در حوزه تحویل غذا فعالیت میکنند.
زاکربرگ در ادامه مصاحبهاش با فایننشیال تایمز میگوید قرار نیست از استراتژیهای آمازون در سیستم آنلاینشاپ فیسبوک بهره گیرد. این سیستم تجاری آنلاین قرار است سیستمی مشابه با Shopify داشته باشد. شاپیفای یک سیستم خرید و فروش آنلاین برای محصولات است که میتواند دادهها و پرداختها را تجزیه و تحلیل کند. زاکربرگ همچنین افزوده است که قرار است این سیستم اختصاصی خود را با سیستمهای حملونقل و لجستیک ادغام کند.
ریچ گرین فیلد که از اعضای LightShed Partners است میگویند امروزه مردم علاقهای به گشتوگذار در صفحات مختلف برای یافتن محصول موردنیازشان ندارند، آنها میخواهند امکانی برایشان فراهم باشد که بتوانند تنها با یک کلیک ساده محصول موردنظر خود را خریداری کنند. او معتقد است تبلیغات موثر میتواند تاثیر بهسزایی در روند رشد یک سیستم داشته باشد چراکه با حضور غولهایی چون آمازون استفاده از تمامی پتانسیلهای صنعت تجارت الکترونیک کمی سخت بهنظر میرسد.
تصمیمات مارک زاکربرگ در چند مدت اخیر نشان میدهد که او میخواهد حوزه فعالیتی خود را گسترش داده و به شبکههای اجتماعی بسنده نکرده است. اما افزودن این نکته ضروریست که فیسبوک شاپس نیز سرویسی اجتماعی محور بوده و اتفاقا همین نکته میتواند برگ برنده این سیستم نسبت به دیگر سیستمهای مشابه باشد. بهگفته دبرا اهو ویلیامسون، از تحلیلگران مؤسسه eMarketer، ارتباطی که فیسبوک شاپس میتواند با مخاطبانش برقرار کند از جمله نکاتیست که آمازون و یا بخش خرید و فروش گوگل به آن دسترسی ندارند.
اینطور که از بررسیها برمیآید، فیسبوک شاپس قصد دارد تا از تمامی امکانات پلتفرم فیسبوک استفاده کرده تا بتواند تجربه کاربری بینظیری را به مخاطبانش ارائه دهد. از آنجاییکه فیسبوک شبکههای اجتماعی مختلف نظیر واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک مسنجر را در اختیار دارد، دامنه ارتباطش با مشتریان گستردهتر از دیگر آنلاینشاپهای مذکور خواهد بود. همچنین فیسبوک شاپس قرار است با شناسایی مشتریان وفادار خود، مزایا و تخفیفاتی را برای خریدهای بعدی آنان لحاظ کند.
بهگفته زاکربرگ قرار است روند انتشار این سرویس در مناطقی مانند ایالات متحده آمریکا و یا اروپای غربی متمرکز شود، زیرا در این مناطق زیرساختها و امکاناتی که فیسبوک به آنها احتیاج دارد وجود خواهند داشت. در اینصورت بهراحتی میتواند با فروشندگان واقعی ارتباط گرفته و احتمال دریافت اجناس تقلبی و خارج از استاندارد را برای کاربران بهحداقل برساند، مشکلی که امروز شرکت آمازون را بهشدت با خود درگیر کرده است. همین موضوع باعث شده تا فیسبوک شاپس در سراسر دنیا راهاندازی نشود، چراکه زاکربرگ قصد دارد میزان چنین خطاهایی را در سیستم خود کاهش دهد تا بتواند بهعنوان رقیب برتر در این عرصه شناخته شود.
تحلیلگران پیشبینی کردهاند که فیسبوک تصمیم دارد تا در آینده سیستمهایی نظیر WeChat طراحی کند. به این سیستمها اصطلاحا اَبَر اپلیکیشن میگویند. مدتی قبل شرکت فیسبوک با هزینه کردن ۵.۷ میلیارد دلار در بزرگترین اپراتور موبایل هند که Jio نام دارد سهیم شد. بهعقیده تحلیلگران این دو شرکت درحال ساخت ابراپلیکیشنی بودند که برای کاربران هندی عملکردی شبیه به وی چت داشته باشد. اپلیکیشن وی چت در کشور چین بسیاری از کسبوکارهای کوچک را قادر ساخته تا از آن بهعنوان یک درگاه پرداخت و بستر ارتباطی مناسب با مخاطبان خود استفاده کنند. باتوجهبه این مسئله، بهنظر میرسد فیسبوک بتواند با خلق چنین اپلیکیشنی امکان خرید و فروش و پیامرسانی را برروی یک پلتفرم ایجاد کند.
لینک کوتاه: