ابهام در ساخت دستگاه DME

ایران ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان دارد که تعداد قابل توجهی از آن ها در زمینه های مختلف حمل و نقل فعالیت دارند. حالا این شرکت ها برای کمک به ساخت یک ناوبر فراخوان داده شده اند تا بتوانند به کمک دولت بیایند.

در این زمینه ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری طی فراخوانی اعلام کرده است که از طرح‌های خلاقانه و برتر در حوزه طراحی و تولید بومی دستگاه کمک ناوبری DME حمایت می‌کند.

دستگاه کمک ناوبری DME سیستمی است که فاصله هواپیما را از یک ایستگاه زمینی اندازه‌گیری می‌کند. در این دستگاه، بر خلاف سیستم رادار که از مکانیزم ارسال امواج و انعکاس آن ها بعد از برخورد به مانع استفاده می‌شود، عمل انتقال امواج دو طرفه صورت می‌گیرد.

بدین معنی که هم هواپیما و هم ایستگاه زمینی به ارسال امواج می‌پردازند. سپس مدت زمان کل دریافت امواج رادیویی از هواپیما به ایستگاه زمینی و بالعکس اندازه‌گیری می‌شود، زمان تأخیر از زمان باقی‌مانده کم شده و نتیجه بر عدد ۲ تقسیم می‌شود. از روی زمان بدست آمده می‌توان فاصله هوایی بین هواپیما و ایستگاه را محاسبه کرد و با فاصله به دست آمده؛ ارتفاع هواپیما و فاصله تا زمین محاسبه می‌شود.

بر همین اساس و با توجه به اهیمت بومی‌سازی این دستگاه مهم در صنعت هوایی، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی فراخوانی اعلام کرده است که از تولید این سیستم حمایت می‌کند.

همه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی فعال در صنعت هوایی و هوانوردی برای مشارکت در این فراخوان می‌توانند تا پنجم بهمن‌ماه امسال طرح‌های خود را به این ستاد ارسال کنند.

این در حالی است که یک ماه گذشته معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها از امضای قرارداد ساخت یکی از پیچیده ترین دستگاه کمک ناوبری (DME) در مجموعه صاشیراز خبر داده بود.

محمد امیرانی اعلام کرده بود که صاشیراز یک دستگاه DME را ساخته که آماده تست است و با توجه به مشابهت عملکرد و ساختاری سامانه دفاعی تکن، شرکت صاشیراز از حدود پنج سال پیش با تولید این سامانه دفاعی آمادگی خود را برای سامانه کمک ناوبری DME اعلام کرد.

طبق گفته وی، ۱۲ آذرماه قرارداد ساخت یک دستگاه DME آزمایشی میان مدیران عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و صاشیراز امضا شد. این محصول به صورت آزمایشی در یکی از کارگاه های ورک شاپ مستقر و پس از برطرف شدن اشکال‌های احتمالی در یکی از ایستگاه ها نصب و راه اندازی خواهد شد.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفته بود که این قرارداد تامین اعتبار شده و مدت اجرای آن یک سال است. DME مخفف عبارت Distance Measuring Equipment است و  با استفاده از این دستگاه خلبان هر لحظه فاصله خود از محل نصب این دستگاه از فرودگاه ها و ایستگاه های هوایی را به صورت عدد در مقیاس مایل هوایی  در اختیار دارد.

اما حالا مشخص نیست که چرا ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری طی فراخوانی در این باره اعلام کرده است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا