از سامانه‌های هوشمند بازپرداخت مصرف آب و برق بر مبنای اینترنت اشیا رونمایی شد

با حضور ابراهیمی مدیرعامل، معاونان و مدیران کل بانک انصار و مدیران شرکت سامانه الکترونیک انصار، سامانه‌های هوشمند بازپرداخت مصرف آب و برق برمبنای اینترنت اشیا رونمایی شد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام بانک انصار، موضوع هزینه تولید انرژی و سازوکارهای مدیریت مصرف آن، یکی از تهدیدهای اقتصادی مطرح در سطح ملی است که به علت ضعف‌های فرهنگ مصرف در جامعه ایران نیازمند اصلاح اساسی می‌باشد. از این منظر، این بانک بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی، تمام تلاش‌های خود را مصروف ایجاد بستر مناسب مدیریت هزینه‌های انرژی ساخته تا هزینه‌های مرتبط بر انرژی‌ها (مانند آب، برق، سوخت و سایر موارد مشابه) که از یک سو شامل عملیات تولید این حامل‌ها و از سوی دیگر مشکلات کلیدی در خصوص بازپرداخت هزینه‌های مصرف آنهاست، کاهش یابد.

از آنجا که مدیریت هزینه‌ها در بخش مصرف به‌ویژه در حوزه مدیریت مالی و بانکی نیازمند مکانیزم‌های مطلوبی درخصوص اقلام مختلف، به منظور کنترل عارضه‌هایی چون قرائت کنتور، صدور قبوض، توزیع به‌موقع و در زمان مناسب قبوض، نظام‌های بازپرداخت هزینه‌های صادرشده و موارد مشابه در حوزه مشکلات بازپرداخت هزینه‌های مصرف انرژی است، بانک انصار در راستای انجام حمایت‌های اجتماعی خود، تمرکز را بر ساماندهی این بخش از مشکلات حوزه انرژی قرار داده است.

توسعه و بهبود نظام‌های پرداخت الکترونیکی هزینه‌های مصرف انرژی هدف اصلی سامانه‌های هوشمند بانک انصار بوده و بر مبنای آن محصولات نوینی برای بازپرداخت مصرف طراحی و تولید شده که شامل سامانه هوشمند الکترونیکی پیش‌فروش هزینه برق متصل به کنتورهای مشترکان، سامانه هوشمند الکترونیکی پیش‌فروش آب‌بها متصل به کنتورهای خانگی و یا برای فروش آب تصفیه شده در مکان‌های عمومی، سامانه‌های پرداخت هزینه گاز، سامانه پرداخت هزینه سوخت وسایل نقیله می‌باشد.

طراحی و ساخت دو سامانه هوشمند محاسبه و بازپرداخت برخط (On Line) هزینه برق و آب، در زمره آخرین محصولات شرکت سامانه الکترونیک انصار است که مدیریت طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات و راهکارهای پرداخت الکترونیکی این بانک را بر عهده دارد. این شرکت سامانه‌های هوشمند بازپرداخت مصرف برق و آب را بر مبنای اینترنت اشیا ( IOT ) طراحی و پیاده‌سازی شده است.

امکانات تعبیه شده در این سامانه‌ها اجازه مدیریت خودکار کنتورهای مشترکان را بدون حضور نیروی انسانی در محل نصب کنتور فراهم می‌کند. از سوی دیگر ادارات مربوطه که وظیفه مدیریت مصرف مشترکان را برعهده دارند نیز می‌توانند در هر لحظه از آخرین وضعیت مصرف، شارژ موجود در سامانه و یا محل استقرار کنتور اطلاع حاصل کنند. با وجود امکانات این سامانه هوشمند، مشترکان می‌توانند میزان انرژی مصرفی خود را در دوره آتی پیش‌بینی و با شارژ سامانه نسبت به مکانیزم مصرف انرژی خود در دوره پیش رو اقدام کنند.

این سامانه‌ها با اتمام شارژ ریالی خود، به‌طور خودکار می‌توانند کنتور مشترکان را قطع و اطلاع‌رسانی لازم را به مشترک و اداره مربوطه انجام دهند. به این ترتیب ادارات ذینفع، قابلیت مدیریت از راه دور مشترکان پرمصرف خود را به آسانی در اختیار داشته و دغدغه‌ای در خصوص عدم پرداخت به‌موقع هزینه انرژی واگذار شده به مشترکان را ندارند.

مزیت دیگری که این سامانه‌ها برای شهروندان ایجاد می‌کنند، استفاده از کارت‌های غیرتماسی (مانند کارت شهروندی و موارد مشابه) برای شارژ سامانه می‌باشد. به این ترتیب شهروندان و مشترکان ترغیب می‌شوند به جای استفاده از پول نقد یا کارت‌های بانکی، از کارت شهروندی خود برای بازپرداخت هزینه‌های عمومی استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا