اپل

اپل با شکایت دیگری به‌ اتهام انسداد گوشی‌های آیفون مواجه شده است

اپل باری دیگر به اتهام انسداد و از کار انداختن مدل‌های پایین‌تر آیفون نظیر آیفون ۶ و ۷ با پرونده‌ی شکایت جدیدی مواجه شده است.

یک گروه حامی از مصرف‌کننده در اروپا به‌تازگی از اپل بابت انسداد مدل‌های قدیمی آیفون در ایتالیا به‌طور عمدی، شکایت کرده است. به گزارش TechCrunch، شاکیان این شکایت جمعی به دنبال ۶۰ میلیون یورو (تقریباً ۷۳ میلیون دلار) غرامت – یا ۶۰ یورو به ازای هر دستگاه – برای دارندگان آیفون‌های ۶، ۶ پلاس، ۶ اس و ۶ اس پلاس فروخته‌شده بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۰ هستند. سازمان Euroconsumers در اروپا که Altroconsumo از ایتالیا را زیر مجموعه‌ی خود دارد، می‌گوید که غرامت ۶۰ یورویی مبلغ متوسطی است که کاربران برای جایگزین کردن باتری خود هزینه کرده‌اند.

«الس براگمن» (Els Bruggeman)، مدیر سیاست و اجرای قانون Euroconsumers، طی بیانیه‌ای گفته است:

وقتی مصرف‌کنندگان گوشی‌های آیفون می‌خرند، انتظار محصولات باکیفیتِ پایداری را دارند. نه‌تنها از مصرف‌کنندگان کلاه‌برداری شده و ضرر مالی به آن‌ها وارد شده، از نظر زیست محیطی نیز این مسئله کاملاً غیر مسئولانه است.

Euroconsumers دو پرونده‌ی شکایت مشابه علیه اپل از جانب سازمان‌های زیرمجموعه Test-Achats در بلژیک و OCU در اسپانیا را در ماه دسامبر باز کرده است و در مطلبی اعلام کرده است که برای چهارمین پرونده‌ی شکایت، این بار در پرتغال برنامه دارد.

این درحالی است که سخن‌گوی اپل طی ایمیلی به سایت The Verge چنین اظهار داشته است:

ما هیچ‌وقت در جهت اینکه عمداً عمر هر کدام از محصولات اپل را کوتاه‌تر کنیم یا کیفیت تجربه‌ی کاربر را برای ترغیب به ارتقا کاهش دهیم، هیچ‌کاری نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. هدف ما همیشه این بوده است که محصولاتی را تولید کنیم که مشتریان‌مان دوستشان دارند و اینکه عمر آیفون را به طولانی‌ترین حد ممکن برسانیم بخش مهمی از این هدف است.

اپل در ماه مارچ گذشته برای پرداخت غرامت ۵۰۰ میلیون دلاری به‌خاطر کاهش سرعت آیفون‌های قدیمی یعنی آیفون ۶ و ۷ در ایالات متحده‌ی آمریکا موافقت کرد. در واقع در سال ۲۰۱۷ کاربران آیفون متوجه شدند که با گذشتن هرچه بیشتر از عمر باتری گوشی‌شان، سرعت پردازنده نیز محدودتر می‌شود اما اپل این قابلیت را – که برای رفع مشکلات مربوط به عملکرد اجرایی گوشی‌ها بود – به کاربران خود اطلاع‌رسانی نکرده بود. کاربران می‌گفتند که اگر از وجود چنین قابلیتی باخبر بودند، صرفاً باتری خود را تعویض می‌کنند و آیفون جدیدی را خریداری نمی‌کردند که این مسئله حواشی متعددی را برای این شرکت به دنبال داشت.

اپل در ماه نوامبر ۱۱۳ میلیون دلار دیگر به‌عنوان غرامت در ۳۴ ایالت آمریکا پرداخت کرد و دادستان کل کشور بیان داشت که اپل «کاملاً متوجه شده است» که با پنهان کردن موضوع کاهش سرعت آیفون‌های قدیمی، از خرید آیفون‌های جدید توسط کاربران به‌جای تعویض باتری به سود رسیده است. با این حال، این شرکت به هیچ‌کدام از این ادعاها اعتراف نکرده است.

نظر شما راجع به درگیری اخیر اپل چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا