بازار رایانه های شخصی

بازار رایانه های شخصی در فصل دوم سال ۲۰۲۰ به روال عادی بازگشت

گارتنر و IDC گزارش‌هایی در خصوص بازار رایانه های شخصی منتشر کردند. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد فصل دوم سال ۲۰۲۰، فصلی دوباره برای بازگشت این بازار به روال عادی خود است.

به‌گفته گارتنر و IDC، بعد از وقفه‌ای که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در بازار رایانه های شخصی ایجاد شده بود، این بازار با رفع مشکلات ایجاد شده در زنجیره تولید، به روال عادی خود برگشته و می‌تواند دوباره پاسخ‌گوی نیاز مشتریان باشد. این مؤسسات همچنین اذعان داشتند که این بازگشت ممکن است موقتی باشد و به‌نظر می‌رسد با فراگیری آموزش مجازی و دورکاری‌های حاصل از شیوع بیماری کرونا، درخواست برای رایانه ‌های شخصی نیز زیاد شده باشد.

طبق گزارش‌های منتشره از گارتنر ۶۴.۸ میلیون دستگاه رایانه شخصی در فصل دوم سال ۲۰۲۰ به فروش رسیده است. همین آمار از سوی IDC، فروش ۷۲.۳ میلیون دستگاه گزارش شده است. بنابر گزارش گارتنر رشد سالیانه ۲.۸ درصدی متوجه این بازار شده است درحالی‌که IDC رشد ۱۱.۲ درصدی را گزارش داده است.

دلیل تفاوت در آمار منتشرشده از این دو مؤسسه، تفاوت در تعریف آن‌ها از بازار رایانه‌های شخصی‌ست. مؤسسه تحقیقاتی گارتنر داده‌هایی شامل رایانه‌های دسکتاپی، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های ممتاز قابل حمل نظیر سرفیس مایکروسافت را مورد بررسی قرار داده و بر فروش کروم‌بوک‌ها و آیپدها نگاهی نداشته است. درحالی‌که IDC داده‌هایی شامل دسکتاپ‌ها، لپتاپ‌ها (که شامل کروم‌بوک‌ها نیز می‌شوند) و ورک‌استیشن‌ها را بررسی کرده و تبلت‌ها و سرورهای x86 را مورد بررسی قرار نداده است.

آمار فروش بازار رایانه های شخصی

رشد چشم‌گیر EMEA را می‌توان یکی از دلایل بهبود کوتاه‌مدت بازار جهانی رایانه‌های شخصی در فصل دوم سال ۲۰۲۰ دانست. به‌علاوه بخش دیگری از رشد بازار را می‌توان به این موضوع نسبت داد که عرضه‌کنندگان و کانال‌های فروش توانسته‌اند تعداد محصولات خود را به نزدیک‌ترین حالت ممکن روال عادی بازگردانند.

در این میان فروش زیاد رایانه‌های شخصی قابل حمل را می‌توان به افزایش دورکاری و آموزش مجازی نسبت داد که واضح است دلیلی موقتی بوده و اثر آن طولانی‌مدت نخواهد بود.

از میان شرکت‌های تولیدکننده رایانه‌های شخصی، لنوو و HP بیشترین میزان فروش را به خود نسبت داده و جایگاه بالاتری نسبت به رقبایشان کسب کردند. طبق گزارش‌های منتشر شده از گارتنر، لنوو حدود ۲۵ درصد و HP حدود ۲۴.۹ درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. برای شرکت HP این میزان فروش می‌تواند فصل جدیدی در بازار تلقی شود؛ چراکه بعد از مشکلاتی که در زنجیره تأمین این شرکت ایجاد شد، حالا با رشدی ۱۷ درصدی روبه‌رو شده است.  IDC نیز همین رشد ۱۷ درصدی را برای HPگزارش کرده و معتقد است ۲۴.۱ درصد از بازار فروش رایانه‌های شخصی متعلق به HP است. این مؤسسه آماری مشابه با مؤسسه گارتنر برای شرکت لنوو گزارش کرده است. در ادامه جدول برترین عرضه‌کنندگان، بعد از دو شرکت مذکور نام شرکت‌های دل، اپل و ایسر به‌چشم می‌خورد.

گارتنر به‌طور اختصاصی برای بازار ایالات متحده آمریکا رشد سالیانه ۳.۵ درصدی را گزارش و اعلام کرده است که شرکت HP با در اختیار داشتن ۳۳ درصد از سهم بازار ایالات متحده، توانست لقب عرضه‌کننده برتر را بدست آورد. به‌گفته گارتنر بازار ایالات متحده پنجمین فصل متوالی از رشد خود را پشت‌سر می‌گذارد. پس از HP، شرکت دل با در اختیار داشتن ۲۶ درصد از سهمبازار فروش، دومین توزیع‌کننده برتر ایالات متحده آمریکا نام گرفت. در همین زمینه می‌توان مشاهده کرد که سقوط ۴۴ درصدی رایانه‌های دسکتاپ با رشد دو رقمی رایانه‌های شخصی قابل حمل جبران شد.

برای بازار ایالات متحده، IDC آماری مشابه را منتشر کرده و اعلام کرده است این بازار بهترین فصل خود را از زمان پایان ۲۰۰۹ پشت‌سر می‌گذارد. به‌گزارش IDC، در این فصل حدود ۲۱ ملیون دستگاه در ایالات متحده عرضه شده‌اند که رشد دو رقمی را ثبت کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا