رویداد Unpacked سامسونگ در سال 2022

رویداد Unpacked سامسونگ: بررسی ۴ نقطه قوت و ۴ نقطه ضعف از این رویداد

جدیدترین رویداد Unpacked سامسونگ در ۹ فوریه امسال برگزار شد. این رویداد مثل همیشه پر از خبرهای خوب و محصولات هیجان انگیز برای هواداران این برند بود. محصولاتی مثل سری جدید گوشی‌های گلکسی و البته تبلت‌های جدید سری S۸ در این رویداد معرفی شدند. با این حال نمی‌توان از برخی کاستی‌های موجود در آن چشم پوشی کرد. البته این موارد به قدری نبودند که کلیت این رویداد را تحت تاثیر قرار داده و تلاش‌های سامسونگ برای پیشرفت محصولاتش را زیر سوال ببرد. در این مطلب سیارنیوز قصد داریم برخی از مزیت‌ها و معایب برخی از محصولات معرفی شده در رویداد Unpacked سامسونگ را در کنار هم بررسی کنیم.

ایجاد اکوسیستم

بدون شک بزرگ‌ترین رقیب سامسونگ در حوزه گوشی‌های هوشمند و تبلت، شرکت اپل است. یکی از مزیت‌های کلیدی اپل، اکوسیستم دستگاه‌های آن و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر است. سامسونگ هم گام‌هایی در این مسیر برداشته است. این مساله از امکان برقراری آسان ارتباط بین دستگاه‌های این شرکت مشخص است. به عنوان مثال می‌توان به برقراری ارتباط بین گلکسی واچ و گلسکسی بادها با انواع گوشی‌های سامسونگ اشاره کرد.

با معرفی گلکسی S۲۲ و گلکسی تب S۸ در رویداد Unpacked مشخص شد که سامسونگ گام بزرگ دیگری در نحوه ارتباط و کار کردن دستگاه‌های مختلفش با هم برداشته است. مثلا حالا شما می‌توانید هنگام طراحی با تبلت‌های مدل Tab S۸ از گوشی گلکسی S۲۲ اولترا برای انتخاب رنگ‌های مورد نظرتان استفاده کنید. قابلیت‌هایی از این دست نشان می‌دهد که سامسونگ مسیر خود را در این حوزه پیدا کرده است. حالا سامسونگ در کنار طراحی محصولات جدیدش به این سوال هم فکر می‌کند که چگونه می‌تواند آن را با دیگر دستگاه‌های خود همگام سازی کند.

اکوسیستم سامسونگ در رویداد Unpacked
سامسونگ گام‌هایی در مسیر ایجاد یک اکوسیستم هماهنگ برای محصولاتش برداشته است

پیمودن این مسیر در نهایت منجر به ایجاد اکوسیستمی می‌شود که شامل همه محصولات سامسونگ خواهد بود. تصور اینکه در سال‌های آینده شاهد چه تحولاتی در گوشی‌های همراه، تبلت‌ها، کامپیوترهای شخصی، تلویزیون‌ها و دیگر محصولات سامسونگ خواهیم بود چندان دشوار نیست. دلیل این امر این است که پیش از این شرکت اپل هم این مسیر را پشت سر گذاشته است. البته تفاوتی بین این دو شرکت وجود دارد که آینده پیش روی ایجاد اکوسیستم برای محصولات سامسونگ را جذاب‌تر می‌کند. این تفاوت ناشی از تنوع بسیار زیاد محصولات سامسونگ است. حتی فکر اینکه بین همه این محصولات، ارتباطی هماهنگ شده وجود داشته باشد هم جذاب است.

حفظ محدوده قیمتی

سری S۲۰ در قیمت‌های ۹۹۹، ۱۱۹۹ و ۱۳۹۹ دلار عرضه شده بودند. در حالی که جانشینان آن‌ها با قیمتی به مراتب پایین‌تر معرفی شده اند. گوشی‌های سری S۲۲ با قیمتهای ۷۹۹، ۹۹۹ و ۱۱۹۹ دلار عرضه خواهند شد. نکته جالب این است که قیمت پایین‌تر این سری منجر به استفاده از مواد ارزان‌تر در تولید آن‌ها نشده است. این نکته بسیار شگفت انگیزی است.

گلکسی S۲۲ بازگشت سامسونگ به استفاده از مواد درجه یک در تولید محصولاتش به شمار میرود و جالب اینکه این کار بدون افزایش قیمت صورت گرفته است. ناگفته نماند که یکی از دلایل سامسونگ برای حفظ این بازه قیمتی، وجود رقبای بسیار زیاد به خصوص در دسته گوشی‌های میان رده است. عدم افزایش قیمت در عین استفاده از مواد درجه یک در تولید محصولات، کار دشواری است که سامسونگ به خوبی از پس آن برآمده است.

توانایی انجام چند کار به صورت همزمان

این مساله از دو منظر قابل توجه است. چون علاوه بر وجود یک رابط چندوظیفه‌ای نرم و سه بعدی در این تبلت‌ها، با وصل کردن کیبورد به آن می‌توانید از سامسونگ دکس (Samsung DeX) هم به صورت خودکار بهره‌مند شوید. دکس با فراهم آوردن رابط کاربری پنجره‌ای، تجربه‌ای شبیه کار با کامپیوترهای شخصی دارای سیستم عامل ویندوز یا مک می‌دهد.

صفحه نمایش بزرگ Tab S۸ به خوبی برای کار کردن با این رابط کاربری تدارک دیده شده است. شما می‌توانید در این تبلت به راحتی به انجام چند کار به صورت همزمان بپردازید. طی سال‌های متمادی تبلت‌های متعددی سعی در اجرای رابط‌های کاربری چند وظیفه‌ای به بهترین شکل ممکن داشتند. یکی از موفق‌ترین تبلت‌ها در این زمینه، تبلت لنوو تب ۱۱ پرو بود. این تبلت آیکون‌هایی در پایین صفحه در اختیارتان قرار می‌داد که امکان انتقال سریع بین برنامه‌های مختلف را فراهم می‌کردند.

از آنجایی که بیشتر دستگاه‌های اندرویدی از صفحه نمایش بزرگی برای قرار دادن پنجره‌های گوناگون در صفحه نمایششان برخوردار نیستند می‌توان دکس را در رده دوم رابط‌های چند وظیفه‌ای قرار داد. اما تبلت‌های Tab S8 به دلیل صفحه نمایش بزرگشان به خوبی با دکس سازگار هستند و می‌توانند از حداکثر امکانات موجود در این رابط کاربری بهره‌مند شوند.

رویداد Unpacked و ویژگی مولتی تسکینگ دستگاه‌های سامسونگ
مولتی تسکینگ در محصولات جدید سامسونگ بسیار خوب است

تحویل تبلت‌ها به همراه قلم S-Pen

سامسونگ به شدت در حال کار روی افزایش بهره وری تبلت‌های گلکسی تب S۸ است. جون در غیر این صورت کاربران دلیلی برای خریدن یک تبلت اندرویدی ۷۰۰ دلاری نخواهند داشت. سامسونگ همچنان از سنت قدیمی خود که تحویل قلم‌های S Pen به همراه تبلت‌ها است تبعیت می‌کند. استمرار در این کار را می‌توان از مزیت‌های سامسونگ دانست. این قلم‌ها به صورت مغناطیسی به پشت تبلت‌ها الصاق شده اند. البته شاید برخی از کاربران خواهان قلم‌های بزرگتر و راحت‌تری برای نگه داشتن در دست باشند. اما به هر صورت می‌توان اندازه نسبتا کوچک این قلم‌ها را به خاطر امکان قرار دادن آن‌ها در الات موجود در بدنه تبلت توجیه کرد.

اطلاعاتی درباره قلم تبلت‌های سامسونگ در در رویداد Unpacked
سامسونگ همچنان رویه تحویل قلم‌های S Pen به همراه تبلت‌ها را ادامه می‌دهد.

تا اینجا به بررسی موارد خوبی که در این رویداد شاهد آن‌ها بودیم پرداختیم. در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که شاید انتظار عملکرد بهتری از سوی سامسونگ در آن‌ها داشتیم.

اولترا یا نوت؟

یکی از مشکلاتی که همواره گوشی‌های سری نوت سامسونگ با آن مواجه بودند نحوه استفاده از قلم‌های S Pen در این گوشی‌ها بود. حتی معرفی یک محفظه سیلیکونی برای این قلم‌ها در گوشی گلکسی نوت ۲۰ هم نتوانست این مشکل را به صورت کامل رفع کند. اما حالا می‌توان گفت که سامسونگ به راه حلی کامل برای این مشکل دست پیدا کرده است. هرچند که دیگر خبری از سری نوت معروف در رویداد Unpacked نبود. سامسونگ تصمیم گرفته است که قلم S Pen را به عنوان عضوی از بدنه گوشی S۲۲ اولترا  قلمداد کند. از این منظر می‌توان این گوشی را یک گلکسی نوت جدید دانست.

معرفی سامسونگ اولترا در رویداد Unpacked
سامسونگ گلکسی S22 اولترا از بسیاری جهات شبیه سری گلکسی نوت است

البته سامسونگ از اطلاق پسوند نوت به این گوشی خودداری کرده است. در عوض برای دلحویی از هواداران سری نوت، قابلیت استفاده از قلم‌های S Pen را در گوشی‌های جدید خود هم فراهم آورده است. همچنین سامسونگ تاکید زیادی روی کلمه اولترا برای گوشی‌ها و تبلت‌های پرچمدار خود که از این قلم‌ها پیشتیبانی میکنند دارد.

به هر صورت شاید گوشی S۲۲ اولترا را به صورت رسمی نتوان یک گوشی از سری نوت دانست ولی مهم این است که اصلی‌ترین قابلیت این سری را در خود گنجانده است. نباید از این نکته غافل شد که اولترا فقط یک نام تجاری از نوع نام‌هایی مثل Pro یا Max است که این روزها در صنعت گوشی‌های همراه به وفور دیده می‌شود. بنابراین آن دسته از کاربران گوشی‌های نوت که عاشق این سری و به دنبال نسخه‌ای جدید از آن هستند شاید با گلکسی S۲۲ اولترا راضی شوند.

زمانبندی معرفی S21 FE

سامسونگ گلکسی اس ۲۱ چند هفته پیش با قیمت پایین ۶۹۹ دلار (۱۰۰ دلار کمتر از سری S۲۲) عرضه شد. سامسونگ ادعا می‌کند که این قیمت مناسب کاربرانی است که در این بازه قیمتی قادر به خرید هستند. اما گلکسی S۲۲ به مراتب گوشی بهتری است و بسیار بیشتر از اخلاف قیمتی ۱۰۰ دلار با مدل FE می‌ارزد.

زمانبندی سامسونگ برای معرفی مدل FE بسیار سوال برانگیز است. این شرکت می‌توانست معرفی‌ این مدل را به رویداد Unpacked موکول کرده و حتی آن را با نام S۲۲ FE عرضه کند. معرفی S۲۱ FE و سپس S۲۲ به فاصله کوتاهی از هم موجب قربانی شدن یکی از این دوگوشی به نفع دیگری در بازار خواهد شد. انجام این کار از سوی شرکت سامسونگ بدون اینکه شاهد تفاوت قیمتی چندانی بین این دو مدل باشیم زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد.

معرفی گلکسی S21-FE قبل از رویداد Unpacked
گوشی گلکسی S21-FE در زمان نامناسبی معرفی شد

تحویل کیبورد تبلت فقط در صورت سفارش

در بخش قبلی از تلاش سامسونگ برای افزایش بهره‌وری تبلت‌هایش گفتیم. به همین دلیل عدم تحویل کیبورد به همراه تبلت‌ها به صورت پیش‌فرض اندکی سوال برانگیز است. کاربران برای تحویل این کیبوردها باید اقدام به سفارش جداگانه آن‌ها کنند. این اقدام موجب تردید برخی از کاربران برای خریدن یا نخریدن کیبورد برای تبلت خواهد شد. چون ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که اصلا نیازی به کیبورد برای تبلت‌های S۸ است یا خیر. همین تردید می‌تواند تا مدتی ذهن کاربران را به خود مشغول کند.

شاید عدم وجود کیبورد برای مدل‌های پایین‌تر قابل توجیه باشد. ولی این مساله برای تبلت‌های S۸ اولترا که از قیمتی ۱۰۰۰ دلاری برخوردار هستند چندان قابل قبول نیست. چنین قیمتی برای یک تبلت به این معنی است که شما در ازای خریدنش می‌توانید از حداکثر امکانات نرم افزای و سخت افزاری تدارک دیده شده برای آن که کیبورد یکی از مهم‌ترین آن‌ها است بهره‌مند شوید.

تبلت‌های S8 اولترا در رویداد Unpacked
عدم تحویل کیبورد به همراه تبلت‌ها به صورت پیش‌فرض عجیب است

و بالاخره تکنولوژی ناچ در سامسونگ!

یکی از ویژگی‌های تبلت‌ جدید سامسونگ که در رویداد Unpacked مشخص شدند، استفاده آن‌ها از تکنولوژی ناچ بود. تا سال‌ها تکنولوژی ناچ به عنوان یک علامت تجاری در دستگاه‌های اپل مطرح بود. با این وجود، سامسونگ در مقابل به کارگیری این تکنولوژی در دستگاه‌های خود مقاومت می‌کرد. اما حالا وجود ۲ دوربین سلفی در تبلت Tab S۸ اولترا و حاشیه‌های ریز این دوربین‌ها، ظاهرا چاره‌ای جز استفاده از این تکنولوژی برای سامسونگ باقی نگذاشت.

تکنولوژی ناچ در رویداد Unpacked
سامسونگ کمی دیر به فکر استفاده از تکنولوژی ناچ افتاده است

با این حال استفاده از تکنولوژی ناچ کم کم رو به افول است. چون بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گوشی‌های همراه ترجیح می‌دهند سوراخ‌های ریز دوربین در بالای صفحه نمایش گوشی قابل مشاهده باشند. بنابراین حرکت سامسونگ به سمت استفاده از این تکنولوژی در دستگاه‌های خود چندان جالب توجه نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا