بررسی مشخصات و ویژگی‌های گوشی نوکیا G21

بررسی مشخصات و ویژگی‌های گوشی نوکیا G21

نوکیا G۲۱ گوشی هوشمند اقتصادی جدید از HMD Global است که عمر باتری سه روزه و ارتقای سیستم عامل اندروید تا دو سال آینده را نوید می‌دهد. G۲۱ همچنین دارای ویژگی صفحه نمایش با نرخ رفرش بالا است. در این فضا که رقابت بین برندهایی مانند Redmi، Realme و سامسونگ در حال داغ شدن است و هر کدام سعی در پیشی گرفتن از باقی رقبا دارند، نوکیا G۲۱ هم به سختی با بهره گرفتن از ریشه‌های اندروید وان و ظرفیت بزرگ باتری اش سعی در جلب توجه علاقمندانش دارد. در این مطلب سیار نیوز بیش از پیش با این گوشی آشنا خواهیم شد.

طراحی نوکیا G۲۱

در حالی که بیشتر گوشی‌های هوشمند در بخش اقتصادی تمایل به طراحی پنل‌های پشتی براق با طرح‌های گرادیان دارند، نوکیا G۲۱ کمی از لحاظ طراحی، قدیمی به نظر می‌رسد. پنل پشتی آن طرح بافتی دارد که مانند باقی قسمت‌های گوشی از پلاستیک ساخته شده است. این بافت در نماندن رد اثر انگشت مؤثر است. همچنین HMD Global یک قاب در جعبه دارد. پشت نوکیا G۲۱ یک ماژول دوربین مستطیل شکل در گوشه بالا سمت چپ در خود جای داده که زیاد بیرون زده نیست.

در هماهنگی با روند طراحی فعلی، کناره‌های نوکیا G۲۱ کاملاً صاف و گوشه‌ها گرد هستند. بنابراین وقتی گوشی را در دست نگه می‌دارید در کف دست تان فرو نمی‌رود. HMD Global به سراغ اسکنر اثر انگشت کناری رفته که در دکمه پاور تعبیه شده است. دکمه‌های صدا کمی بالاتر در همان سمت قرار می‌گیرند، اما در هنگام استفاده از تلفن به تنهایی در دسترس هستند.

در طرف دیگر، نوکیا G۲۱ دارای دکمه اختصاصی دستیار گوگل و قسمت مربوط به سیم کارت است. جک ۳.۵ میلی متری صدا در بالا وجود دارد، در حالی که پورت USB Type-C در بخش پایینی گوشی همراه با اسپیکر قرار گرفته است. نوکیا G۲۱ دارای صفحه نمایش ۶.۵ اینچی با نسبت تصویر ۲۰:۹ و وضوح +HD است. در مجموع، نوکیا G۲۱ خوش ساخت و مستحکم به نظر می‌رسد.

طراحی نوکیا G۲۱

مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری

نوکیا G۲۱ مشخصات نسبتا ساده‌ای دارد. این دستگاه با یک تراشه Unisoc T۶۰۶ SoC در سطح ورودی، SoC ۴ گیگ هشت هسته‌ای، با دو هسته عملکرد ARM Cortex-A۷۵ و شش هسته کارآمد ARM Cortex-A۵۵ است که همگی در فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز هستند، تجهیز شده است. نوکیا G۲۱ دارای صفحه نمایش  HD+ با نرخ رفرش ۹۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت است. افزایش فضای ذخیره سازی از طریق یک اسلات اختصاصی برای کارت میکرو اس دی هم امکان پذیر است.

این گوشی از بلوتوث ۵، Wi-Fi ac دو بانده، NFC و سه سیستم ناوبری ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند. نوکیا G۱ دارای یک باتری ۵۰۵۰ میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع حداکثر ۱۸ واتی است، با این حال HMD Global یک شارژر ۱۰ واتی را در جعبه قرار داده است.

نوکیا G۲۱ اندروید ۱۱ را اجرا می‌کند. این گوشی در واقع بخشی از برنامه اندروید وان است. به این معنی که اندروید را دریافت کرده و به شما تا دو سال برای ارتقا سیستم عامل اندروید وعده داده می‌شود. البته اینکه هنوز اندروید ۱۲ را در دسترس نداریم کمی ناامید کننده است، چون این روزها اکثر سازندگان آن را ارائه می‌کنند.

نوکیا G۲۱ برای انجام سریع کارها حرکات (Gestures) مختلفی را ارائه می‌دهد. برای مثال برای روشن شدن صفحه می‌توانید حرکت دوبار ضربه زدن را انجام دهید، برای رد کردن تماس‌ها تلفن را برگردانید یا برای راه اندازی دوربین از دو بار ضربه زدن استفاده کنید و بسیاری از موارد دیگر. این گوشی دارای ویژگی‌های اندرویدی مانند Digital Wellbeing است که بینش خوبی در مورد عادات استفاده تان به شما می‌دهد.

مشخصات نوکیا G۲۱

عملکرد و عمر باتری نوکیا G۲۱

نوکیا G۲۱ نسبت به قیمت خود عملکرد مطلوبی ارائه می‌کند. مدیریت بازی‌های معمولی و برنامه‌های اصلی بدون هیچ مشکلی از جمله توانایی‌های آن است. با  این حال برای بارگذاری برنامه‌ها و بازی‌های حجیم‌تر به زمان بیشتری نیاز دارد.

اسکنر اثر انگشت نصب شده در کنار گوشی، راهی سریع برای احراز هویت است. کیفیت نمایشگر با وضوح +HD نیز بسیار متوسط است که می‌تواند برای برخی گیمرها مشکل ساز باشد. گرچه استفاده از نمایشگر فول اچ دی پلاس در این رنج قیمتی رایج نیست.

با نگاهی به امتیازات  این گوشی می‌بینیم که در AnTuTu، نوکیا G۲۱ تنها امتیاز ۱۹۸۰۶۸ را کسب کرد، در حالی که در Geekbench ۵ ۳۰۶ امتیاز به دست آورد و در آزمایش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بنچمارک امتیاز ۱۲۲۱ را کسب کرد.

بخش گرافیکی  این گوشی در آزمایش‌ها توانست در مجموعه‌های آزمایشی T-Rex و Car Chase، سرعت ۳۴ فریم در ثانیه و ۸.۸ فریم در ثانیه را مدیریت کند.  این امتیازات با امتیاز سایر گوشی‌های هوشمند مقرون به صرفه که در  این بازه قیمتی هستند مانند Redmi ۱۰ Prime و Samsung Galaxy F۲۲ مطابقت دارد.

عملکرد نوکیا G۲۱ در اجرای بازی‌هایی چون Call of Duty کاملا متوسط بود.‌ این گوشی به طور پیش فرض روی تنظیمات گرافیکی پایین و نرخ فریم متوسط تنظیم شده است. برای بارگذاری بازی زمان لازم است و ممکن برای رندر کردن اشیا در بازی و نقشه‌های خاص گاهی با مشکل مواجه شوید.

نقطه قوت نوکیا G۲۱ عمر باتری اش است. مصرف انرژی با صرفه و اندازه بزرگ باتری به راحتی اجازه می‌دهد با استفاده معمولی حداقل ۲ روز آن را بدون شارژ کردن نگه داریم. در تست پخش ویدیوی HD، نوکیا G۲۱ به مدت ۲۰ ساعت و ۴ دقیقه کار کرد که زمان بسیار خوبی است.

متأسفانه سرعت شارژ آهسته شارژر ۱۰ واتی همراه باعث می‌شود که گوشی در نیم ساعت فقط ۲۳ درصد و در یک ساعت ۴۵ درصد شارژ شود. شارژ کامل باتری نیز بیش از دو ساعت طول می‌کشد. البته شما می‌توانید برای کاهش زمان شارژ کردن گوشی، یک شارژر ۱۸ واتی خریداری کنید.

باتری نوکیا G۲۱

دوربین‌های نوکیا G۲۱

نوکیا G۲۱ دارای تنظیمات دوربین سه گانه عقب است و دارای دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و دوربین عمقی ۲ مگاپیکسلی است. برای عکس‌های سلفی هم دوربین ۸ مگاپیکسلی دارد. برنامه دوربین بسیار ابتدایی بوده و حالت‌های مختلف عکسبرداری برای انتخاب دارد. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی به صورت پیش فرض، عکس‌ها را به ۱۲.۵ مگاپیکسل تبدیل می‌کند.

عکس‌های گرفته شده در روز روشن هنگامی که به سادگی بر روی صفحه نمایش تلفن مشاهده می‌شود خوب به نظر می‌رسد اما با بزرگنمایی جزئیات غیر شفاف می‌شوند. بافت‌ها و جزئیات اشیاء در فواصل دور در عکس‌های منظره معمولاً جلوه‌ای شبیه آبرنگ دارند.

این گوشی به سرعت HDR را در صحنه‌های روشن فعال می‌کند که به گوشی کمک می‌کند محدوده دینامیکی مناسبی را ثبت کند. نماهای کلوزآپ با لبه‌های مشخص و جزئیات واضح به طرز شگفت انگیزی خوب هستند اما عکس‌های پرتره گرفته شده به دلیل کند بودن گوشی در گرفتن عکس و‌ اینکه برای هر بار عکس گرفتن ۴ تا ۵ ثانیه زمان می‌برد خوب نیستند.

بنابراین گرفتن عکس از موجودات زنده با این گوشی کمی سخت بوده و در مورد اشیا بهتر عمل می‌کند. عکس‌های ماکرو از دوربین اختصاصی جزئیات متوسطی داشتند. عملکرد دوربین در نور کم نیز کاملا متوسط است.

اشیا در عکس قابل تشخیص اما فاقد جزئیات در قسمت‌های تیره‌تر کادر هستند. حالت شب به ارائه تصویری روشن‌تر با جزئیات بهتر کمک می‌کند اما برای عکس گرفتن باید بیش از ۶ ثانیه صبر کنید و برای جلوگیری از تار شدن عکس باید ثابت بمانید.

سلفی‌ها هم در نور روز و هم در نور کم خوب هستند. ضبط ویدیو در نوکیا G۲۱ دارای رزولوشن حداکثر ۱۰۸۰p برای دوربین عقب است. متاسفانه دوربین این گوشی فاقد لرزشگیر بوده و در نتیجه، در فیلم‌های گرفته شده شاهد لرزش آن هستیم. به طور کلی، عملکرد دوربین G۲۱ کاملاً متوسط ​​بوده و یک دوربین با زاویه فوق عریض ممکن است تطبیق پذیری را برای این تنظیمات متوسط ​​به ارمغان آورد.

دوربین نوکیا G۲۱

نظر نهایی

نوکیا G۲۱ یک گوشی هوشمنئ به همراه سیستم عامل اندروید وان  است که با وعده به‌روزرسانی مرتب، یک تجربه اندرویدی خوب را به کاربرانش ارائه می‌کند. این گوشی، کیفیت ساخت خوب و عمر باتری عالی را برای استفاده روزانه ارائه می‌دهد.

با توجه به ویژگی‌های خوب، نوکیا G۲۱ برای یک کاربر معمولی که رابط کاربری ساده و تمیز اندروید را ترجیح می‌دهد جذاب است. با این حال اینکه G۲۱ با اندروید ۱۱ عرضه می‌شود و نه اندروید ۱۲، کمی ناامید کننده است. از اینرو کاربران حرفه‌ای‌تر ممکن است متوجه برخی ضعف‌های این گوشی شوند. ضمن اینکه دوربین‌های آن  هم از حد انتظار پایین‌تر هستند.

اگر کمبودهای آن را نادیده بگیرید نوکیا G۲۱ همچنان یک گوشی هوشمند قابل اعتماد برای استفاده معمولی با پشتیبانی نرم افزاری خوب است که در این رنج قیمت معمول نیست. کسانی که خواهان قدرت بیشتر با همین قیمت هستند می‌توانند Realme ۹i یا Moto G۵۱  را بررسی کنند. ضمنا اگر نسخه ۶ گیگابایتی نوکیا G۲۱ را مد نظر دارید بهتر است Redmi Note ۱۰T ۵G را به جای آن بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا