تسلا با بازنویسی نرمافزار خودروهای خود به دنبال این است تا تراشههای جایگزین را روی آنها پیادهسازی کند و با کمبود تراشه مقابله کند.
مدیر عامل تسلا یعنی «ایلان ماسک» (Elon Musk) روز دوشنبه اظهار داشته است که با بازنویسی نرمافزار خودروهای خود جهت پشتیبانی از تراشههای جایگزین، در تلاش برای غلبه کردن بر چالش کمبود جهانی تراشه است. کمبود تراشه صنعت خودروسازی را در زمانی که تقاضا برای خودروهای جدید به شکلی تاریخی بوده، مختل کرده و باعث تعطیلی کارخانهها، افزایش قیمت خودروها و همچنین افزایش مدت زمان آمادهسازی و تحویل آنها شده است.
ماسک چنین بیان داشته است:
ما میتوانستیم تراشههای دیگری را جایگزین کنیم و طی چند هفته سفتافزار (Firmware) را بنویسیم. اینطور نیست که صرفاً یک تراشه را جایگزین کنیم بلکه باید همچنین نرمافزار را بازنویسی کنیم.
این رویکرد به تسلا کمک کرده است که همچنان سطح بالای خود در تولید را حفظ کند و طی سه ماه گذشته بیش از ۲۰۰ هزار خودرو را به مشتریان تحویل دهد. این شرکت در این سهماهه ۱۱.۹ میلیارد دلار درآمد داشته و ۱.۱ میلیارد دلار سود به دست آورده است.
تسلا تنها شرکتی نیست که کمبود جهانی تراشه آن را تحت فشار قرار داده است. با تقاضای بیسابقه برای خودروها و از طرفی دیگر کمبود تراشه، خودروسازان در سراسر جهان همگی در وضعیت دشواری به سر میبرند. این هفته «دایملر» (Daimler) و «بیاموی» (BMW) اعلام کردهاند که مجبور به تعطیل کردن برخی از خطوط مونتاژ خود شدهاند که باعث میشود تعداد خودروهای تولیدی آنها دهها هزار کاهش پیدا کند.
ایلان ماسک مدعی شده است که رشد تسلا در آینده به یافتن راه حلی سریع برای مسئلهی کمبود جهانی قطعات نیمرسانا بستگی خواهد داشت. این شرکت در همهچیز از ایربگ گرفته تا ماژولهایی که کمربندهای ایمنی را کنترل میکنند، به تراشهها متکی است که این بدین معنی است تسلا در تولید بخشهای اساسی خودروهای خود به کمبود قطعه برخورده است.
از جدیدترین و مهمترین اخبار مرتبط با تسلا طی چند وقت اخیر میتوان به تعویق تولید رودستر تا سال ۲۰۲۲ اشاره کرد؛ خودرویی که پس از رونماییاش در ۲۰۱۷ قرار بود در ۲۰۲۰ به تولید برسد اما این امر به ۲۰۲۱ موکول شد و حال تاخیر دیگری را متحمل شده است. همچنین ایلان ماسک اظهار داشته که به دنبال این است که رودستر امکان معلقشدن در هوا را داشته باشد که بیشک قابلیت بسیار جذابی است اما چالشهای قابل توجهی پیش روی آن خواهد بود. ضمن اینها، اخیراً گزارشی مبنی بر مبتلا شدن ۴۵۰ تن از کارکنان کارخانهی تسلا در کالیفرنیا به کرونا منتشر شده بود و پس از زمزمهها و اتهاماتی مبنی بر جاسوسی این شرکت از چین به وسیلهی خودروهای خود، ایلان ماسک به شخصه تمام این اتهامات را تکذیب کرد. علاوه بر اینها، درحالی که تسلا در ماه مارچ پذیرش بیتکوین در معاملات خودروهای خود را آغاز کرده بود، اخیراً در این زمینه تجدید نظر کرد و اعلام کرد که تسلا دیگر بهخاطر نگرانیها بابت گرمایش جهانی بیتکوین را نمیپذیرد از آنجا که «رمزارز ایدهی خوبی است اما نباید به ضرر محیط زیست تمام شود». ضمناً این شرکت در راستای افزایش ایمنی خودروهای خود، تصمیم به استفاده از دوربینهای داخل آنها جهت نظارت بر راننده گرفته است.
لینک کوتاه: