تکنولوژی های خانه هوشمند

یک طیف گسترده ای از تکنولوژی و یا پروتکل که در آن یک خانه هوشمند ساخته می شود وجود دارد که هر یک زبان خود را دارد. هر زبان با دستگاه های مختلف متصل، صحبت می کند و آنها را در انجام یک عمل راهنمایی می کند

انتقال دیتا در پروتکل های خانه هوشمند از طریق سیم، پاورلاین (UPB) و بی سیم و یا ترکیبی انجام می شود

در زیر پروتکل های خانه هوشمند معرفی شده اند که اکثر آنها باز نیستند ولی همه آنها API دارند.

 

پروتکل رسانه سرعت انتقال داده توضیحات
C-Bus Dedicated cable, RF ۳۵۰۰ bit/s C-BUS  یک پروتکل ارتباطی بر اساس مدل هفت لایه OSI برای خانه و اتوماسیون ساختمان می باشد که گنجایش استفاده از کابل به طول ۱۰۰۰ متر( با استفاده از کابل Cat.5) را دارد.
EnOcean RF ۹۶۰۰ bit/s ۹۰۲Mhz در آمریکای شمالی
Insteon[۱۹] PLC, RF Instantaneous: ۱۳ ۱۶۵ bit/s, sustained: ۲ ۸۸۰ bit/s خانواده ای از خانه هوشمند X10، سازگار با محصولات شرکت  SmartLabs که  از ۹۱۵ مگاهرتز و پاورلاین برای انتقال سیگنال استفاده می کند. تمام دستگاه های INSTEON تقویت کننده سیگنال INSTEON می باشند، به این معنی می باشد که هر چقدر تعداد دستگاه های نصب شده در خانه بیشتر باشد، شبکه بی سیم خانه هوشمند بهتر عمل خواهد کرد. دستگاه های INSTEON  سیگنال های دستگاه های X10  را دریافت و ارسال می کنند اما آنها را تقویت نمی کنند.
KNX PLCRFtwisted pairinfraredEthernet ۹۶۰۰ bit/s استاندارد های بین المللی (ISO / IEC)، کانادا (CSA-ISO)، اروپا (CENELEC / CEN)، چین (GB / T)
Thread RF ۲۰۰۰۰ – ۲۵۰۰۰۰ bit/s بر اساس ۶LowPAN با یک پروتکل شبکه است که ادرس دهی آن بوسیله IPv6 می باشد و هدف آن محیط های خانه هوشمند می باشد.
Universal Powerline Bus PLC ۴۸۰ bit/s Universal Powerline Bus: یک فناوری ارتباط دو طرفه می باشد که کنترل محصولات را با استفاده از خطوط انتقال نیرو موجود برای هر دو کاربرد مسکونی و تجاری فراهم می سازد.
X10 PLC, RF ۲۰ bit/s یک سیستم کنترل از راه دور برای لامپ ها و لوازم خانگی از تکنولوژی بی سیم X10  می باشد که از سیستم های الکتریکی خانه به عنوان شبکه سیگنالینگ استفاده می کند. امواج فرستنده و گیرنده X10 به یکی از ۲۵۶ کد کم ولتاژ تنظیم می شوند. کنترل کننده که شامل سوئیچ و فرستنده می باشد یا یک وسیله می باشد که به پریز برق AC وصل می شود و یا جایگزین کلیدهای روشنایی روی دیوار می شود. گیرنده به پریز برق AC متصل می شود، و چراغ ها و یا لوازم خانگی به گیرنده متصل می شوند. هنگامی که سوئیچ فعال می شود، یک سیگنال بوسیله خط الکتریکی  که به گیرنده متصل است ارسال می شود که چراغ را روشن / خاموش و یا دیم می کند. چندین لامپ می توانند به عنوان یک گروه با تنظیم گیرنده های آنها  به یک کد یکسان باهم کنترل شوند. RF  در آمریکای شمالی ۳۱۰ مگاهرتز و در اروپا ۴۳۳ مگاهرتز می باشد.
xPL Ethernet >10000000 bit/s دستورات و وضعیت وسیله ها به وسیله LAN انتقال می یابد. برخی از سیستم ها مانند پخش کننده های صوتی Squeezebox به طور مستقیم از طریق اتصال اترنت کنترل می شود. برخی دیگر به یک کامپیوتر برای ایجاد پل ارتباطی XPL به رابط سخت افزار تجهیزات مانند RS-232 نیاز دارد.
Zigbee RF ۲۰۰۰۰ – ۲۵۰۰۰۰ bit/s ZigBee PRO و کنترل از راه دور  Zigbee، در میان دیگر پروفایل های ZigBee موجود، که بر اساس پروتکل IEEE 802.15.4- یک استاندارد فناوری شبکه بیسیم  صنعتی در محدوده عملکرد ۲.۴ گیگاهرتز- می باشد.هدف آن کنترل وسیله هایی می باشد که نیاز دارند به تبادل اطلاعات نسبتا نادر، با سرعت انتقال داده پایین، در محدوده ۱۰۰ متری از جمله یک خانه و یا ساختمان. فرکانس های رادیویی دیگری که استفاده می شوند ۹۱۵ مگاهرتز (آمریکا و استرالیا) و ۸۶۸ مگاهرتز (اروپا) می باشد.
Z-Wave RF ۱۰۰۰۰۰ bit/s زی ویو یک تکنولوژی ارتباطات رادیویی کم توان است که در درجه اول برای محصولات خانه هوشمند طراحی شده است. فرکانس هایی که در این تلکنولوژی استفاده می شود ۹۰۸.۴۲ مگاهرتز در آمریکای شمالی، و ۸۶۸.۴۲ مگاهرتز در اروپا و  زیر ۱ گیگاهرتز در کشورهای دیگر می باشد
SCS twisted pair ۹۶۰۰ bit/s اختصاصی توسط BTICINO. پروتکل بالاتر OpenWebNet می باشد

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا