از زمانی که در جنگ ستارگان، جادوگران فضایی تماسهای هلوگرافیک برقرار میکردند برقراری تماس و چتهای ۳ بعدی با دیگران به جزء اصلی داستآنهای علمی تخیلی تبدیل شد. اما حالا بر اساس پتنت یا همان امتیاز ثبت اختراع منتشر شده در ژانویه، مشخص شد که شرکتا متافیسبوک قدمهای بزرگی در این زمینه برداشته است. این یعنی متا در حال تلاش برای تبدیل مکالمات ۳ بعدی به واقعیت است. در این مطلب سیارنیوز به بررسی این پدیده جدید پرداختهایم.
پتنت ثبت شده متا درباره چیست؟
متا یا همان شرکت فیسبوک مشهور، در سال ۲۰۲۰ یک درخواست ثبت اختراع با عنوان مکالمات ۳ بعدی در یک محیط واقعیت مجازی را ارائه کرد. به طور خاص جنبههای کلی برنامه شامل ضبط و انتقال نمایش ۳ بعدی تماس گیرندگان است. به این ترتیب شرکت نندگان در یک تماس تلفنی میتوانند یا همدیگر چهره به چهره صحبت کنند.
منظور متا از مکالمات ۳ بعدی دقیقاً چیست؟
پتنت ثبت شده به گونه ای نوشته شده است که دستگاهها و موارد زیادی را پوشش میدهد. اما اصل ماجرا این است که متا در تلاش است که در یک تماس فارغ از نوع تماس، طبق فرایندی بدن شما را به صورت ۳ بعدی به نمایش درآورد. یعنی هدف این است که تصور کنید فردی که آن سوی خط است با شما در یک اتاق حضور دارد.
مزیت تماس ۳ بعدی نسبت به تماس ویدیویی
حق اختراع متا نشان از علاقه این شرکت به استفاده از تصاویر ۳ بعدی واقع گرایانه برای برقراری ارتباط با استفاده از زبان بدن و مکالمات طبیعیتر دارد. در مقابل تماسهای ویدیویی قرار دارند که تنها بر صورت افراد متمرکز هستند.
درک زبان بدن و انتقال محتوا با دو بعد کار دشواری است. به علاوه ارتباطات، اغلب بر تعاملات بین فردی مانند حرکات فضایی بین شرکت کنندگان در تماس استوار است. در صورتی که در تماسهای ویدیویی افراد امکان جابجایی نسبت به یکدیگر را ندارند، زیرا زاویه دید با دوربین فرستنده ثابت میشود. علاوه بر این، محدودیت تماس ویدیویی بر روی صفحهنمایش تخت میتواند حواس مخاطب را از ارتباط منحرف کرده و درک ارتباط حضوری را کاهش دهد.
اما این پتنت با آواتارهای کارتونی سر و کار ندارد. در عوض، هدف این است که دادههای عمیق واقعی را از شرکتکنندگان گرفته و در نهایت چهره آنها را تا حد امکان هرچه واقعیتر منتقل کند. هدف اصلی متا شبیه سازی یک گفتگوی واقعی است.
آیا متا یک ابزار هلوگرافیک است؟
نه، ممکن است باشد اما در پتنت چیزی درباره آن گفته نشده است. در عوض، به نظر میرسد متا بیشتر به نحوه ضبط، انتقال و ارائه دادههای ۳ بعدی توجه دارد. نکته قابل توجه این است که این پتنت میگوید مکالمات ۳ بعدی بطور بالقوه میتوانند تقریبا روی هر صفحه نمایش قابل تصوری از عینک واقعیت مجازی گرفته تا تلفنها، نمایشگرهای میدان نور، صفحه نمایشهای مه آلود و حتی هولوگرامهای واقعی اتفاق بیفتد.
اساسا متا علاقمند به ایجاد یک پلتفرم است که در وهله اول اجازه میدهد تماسهای ۳ بعدی صورت بگیرد. در حالی که هیچ اشارهای به محصولات خاصی که ممکن است برای این فناوری ارتباط ۳ بعدی به کار روند نشده است. گرچه میدانیم که متا مشغول کار روی همه چیز از عینکهای AR گرفته تا ساعتهای هوشمند مورد علاقه اش است. البته این شرکت همین حالا هم محبوب ترین هدستهای واقعیت مجازی را در جهان تولید میکند.

استفاده از هدست در مکالمات ۳ بعدی
اگر یک یا چند نفر از شرکت کنندگان در مکالمه از هدستهای AR یا VR استفاده کنند، حس برقراری ارتباط رو در رو دشوار خواهد بود. راه حل متا برای این مسئله استفاده از هوش مصنوعی است. این شرکت توضیح داده که چگونه میتوان فیلترهای هوش مصنوعی را برای حذف دستگاههای واقعیت افزوده که ممکن است یکی از کاربران استفاده کند به کار برد. متا همچنین خاطر نشان میکند که فیلترها قادرند پس زمینه تماس گیرندگان را حذف کنند تا به نظر برسد آنها در فضای یکسانی با طرف مقابلشان قرار دارند.
مکالمات ۳ بعدی در دستگاههای دو بعدی
مسلما روی صفحههای نمایشگر دو بعدی نمیتوانید نمایش ۳ بعدی خوبی دریافت کنید. در عوض ممکن است نتیجهای مانند عکسهای ۳ بعدی فیسبوک یا فیلترهای AR موجود داشته باشید. چشمها قادر به درک عمق استریوسکوپی واقعی نیستند، اما باید بتوانند مانند یک شی واقعیت افزوده در اطراف فردی که با او مکالمه میکنند حرکت کنند.
اطلاعات ۳ بعدی از حجم زیادی از دادهها استفاده میکنند. گذشته از الگوریتمهای فشرده سازی، متا یادآوری میکند که همیشه نمایش ۳ بعدی شما نسخه کامل پیکسلیتان نیست. بلکه در بسیاری از موارد، هوش مصنوعی یا مدلهای ذخیره شده از پیش تعیین شده میتوانند گپهای موجود در تصویر شما را پر کنند.

در برخی موارد ممکن است همه یا بخشی از نمایش ۳ بعدی شما، ترجمه ای مستقیم از دادههای گرفته شده نباشد. مانند جایی که پهنای باند یا محدودیت پردازش، زمان کافی برای ارائه بخشی از این تصاویر را نمی دهد. در چنین مواردی میتوان همه یا بخشی از نمایش ۳ بعدی را با یک تخمین یادگیری ماشینی یا نسخه ای که قبلا از کاربر فرستنده ضبط شده برای بخشهای از دست رفته به صورت نمایش یک آواتار از آن کاربر، به صورت تقریبی به کار برد.
متا همچنین توضیح میدهد که اگر بخش یا بخشهایی از بدن فرد توسط جسمی پوشانده شده یا از زاویه دید دوربین خارج باشد، توسط هوش مصنوعی به صورت دیجیتالی چطور بازسازی میشود. ضمن اینکه مشابه فشردهسازی تماسهای ویدیویی موجود، فناوری متا میتواند کیفیت کلی مدل سهبعدی شما را بسته به دستگاههایی که در تماس هستند تغییر دهد.
برنامههای آینده متا
شاید چند سال پیش حدس میزدیم که ثبت این پتنت صرفا اقدامی تبلیغاتی برای شرکت فیسبوک باشد. اما اکنون در سال ۲۰۲۲ که زاکربرگ دریچه جدیدی را با متاورس به روی ما گشوده، میتوان از برنامههای جدی این شرکت در این حوزه اطمینان حاصل کرد. البته باید یادآوری کنیم که این تنها یک پتنت و حق ثبت اختراع است. بسیاری از شرکتهای فناوری پتنتهایی را به ثبت میرسانند که ممکن است هیچوقت به نتیجه نرسند. در حال حاضر، یکی از بزرگترین موانع برای این کار، فاصله موجود بین دنیاهای مجازی و واقعی است.
فضای مجازی انعطافپذیری بی نهایتی دارد اما در عین حال نیازمند هدستهای گران قیمت و حجیم است. ضمن اینکه غوطه ور شدن در فضای واقعیت مجازی ممکن است شما را از اطرافیان و دنیای اقعی موجود جدا کند. همیشه بخشی از مردم هستند که به تجربههای مجازی اهمیتی نمیدهند و دستگاههای دو بعدی برایشان کفایت میکند.
البته متا تنها شرکتی نیست که روی تماسهای ۳ بعدی کار میکند. گوگل با استارلاین، سیسکو با Webex Hologram و مایکروسافت با پلتفرمMesh قدمهایی در این زمینه برداشتهاند. اما با توجه به تسلط متا بر روی پلتفرمهای اجتماعی و تجربیات واقعیت مجازی، شاید بهتر از هر شرکت دیگری میتواند یک بافت منسجم بین فضاهای سهبعدی و دوبعدی ایجاد کند.
لینک کوتاه: