نسخه نویسی آنلاین

نسخه نویسی آنلاین جز دردسر هیچ آورده‌ای برای پلتفرم‌های خصوصی نداشت!

حدود یک ماه پیش مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل جدیدی در حوزه امنیت سایبری ابلاغ کرد که طبق این دستورالعمل پلتفرم‌ها مکلفند داده‌های کاربران را رمزنگاری کنند. طبق این دستورالعمل کاربر باید اختیار داشته باشد تا در صورت تمایل؛ تمام یا بخشی از داده‌های خود را حذف کند. اما این موضوع در ارتباط با پلتفرم‌های چند وجهی و خصوصا حوزه سلامت دیجیتالی که ما در آن مشغول فعالیت هستیم با چالش‌های زیاد و جدی مواجه است.

 به اعتقاد من راهکار این موضوع بحث رمزنگاری شدن اطلاعات و قوانین سفت و سخت حفاظت از داده‌هاست نه امکان حذف اکانت و داده‌ها به بیمار.

متاسفانه همچنان رگولاتوری و نهادهای بالادستی، در تصمیم‌گیری‌ها به بخش خصوصی توجه نمی‌کنند و عملا ما را به رسمیت نمی‌شناسد و همین مسئله باعث می‌شود هر بار با قوانین عجیب و ناکارآمدی مواجه شویم‌.

در قوانین تدوین شده توسط مرکز ملی فضای مجازی از حذف اطلاعات صحبت می‌شود و همین مسئله کار ما پلتفرم‌ها را دچار مشکلات جدی کرده است. چطور ممکن است امکان حذف پرونده پزشکی را به بیمار داد؟!

پرونده بیمار متعلق به گردآورنده آن و پزشک است و طبیعتا بیمار هم حق دارد رونوشتی از آن را در اختیار داشته باشد. اما اگر بیمار بتواند به سادگی پرونده و سوابق بیماری خود را حذف کند هم پزشک و هم پیگیری‌های درمانی در آینده دچار مشکلات جدی خواهند شد.

تصور کنید اگر در این میان صورتحساب باز یا خرید اعتباری و قسطی هم وجود داشته باشد، یا اینکه مشکلی در حوزه تامین اجتماعی و بیمه سلامت هم ایجاد شود، در این میان حذف اطلاعات ممکن است پلتفرم‌های دیگر را هم به چالش بکشد؛ مثلا اگر پای لندتکی در این میان باشد یا قصور پزشکی اتفاق بیفتد، برای شکایت به مراجع قانونی، بدون داشتن پرونده و سوابق چه کاری می‌توان انجام داد؟

از سوی دیگر نسخه‌نویسی آنلاین هم جز دردسر، برای پلتفرم‌های خصوصی آورده دیگری نداشته است. پرتال دو سازمان بیمه‌گر یعنی بیمه سلامت و تامین اجتماعی، دائما با قطعی و مشکل مواجهند و متاسفانه پزشکان این مشکلات را از جانب ما پلتفرم‌های خصوصی می‌دانند و در نهایت به پلتفرم‌ها بی اعتماد می‌شوند.

 جالب اینکه در ابتدا قرار بود این دو بیمه‌گر مذکور، پرتال خود را حذف کرده تا رقابت در بخش خصوصی به جریان بیفتد، اما نه تنها اینکار انجام نشد بلکه هر کدام با امکانات و داده‌هایی که در اختیار دارند در رقابت با ما خصوصی‌ها قرار گرفته و به جای تمرکز بر بخش‌های مرتبط با خود، امکان بقای ما کسب و کارها را سخت‌تر کردند. گویا دولت دوست ندارد پلتفرم‌های خصوصی رشد کنند!

در بحث کدینگ داروها نیز اندک تلاشی صورت نگرفته است؛ بیمه سلامت و تامین اجتماعی هر کدام با کدینگ جداگانه کار می‌کنند. اسامی داروهای جدید به روزرسانی نمی‌شود‌. ناهماهنگی‌های بین سامانه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی، بیمار پلتفرم و پزشکان را درگیر کرده، بارها با اینکه کد رهگیری ثبت شده اما نسخه الکترونیکی در سامانه ثبت نشده است.

اگر بخواهیم به دنبال یک راهکار در این زمینه باشیم باید بگویم که راهکار این مشکلات را باید در سطح کلان سنجید، در واقع راهکار دست ما سازمان‌های خصوصی‌ها نیست. مثلا موضوع کدینگ دارو این همه مدت در حال انجام بوده اما نبود متولی اصلی در حوزه سلامت کار را سخت کرده است.

در داخل کشور ما وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت چهار سازمان و ارگانی هستند که هر کدام ساز خود را می‌زنند. اما در این شرایط ما با چنگ و دندان پای کسب و کارمان ایستاده‌ و تلاش کرده تا امیدمان از دست نرود. در این بین نبود یک متولی مشخص و آماده نبودن زیرساخت‌های اینترنتی و قوانین نادرست کار را پیچیده‌تر کرده است.

از سوی دیگر در زمینه درآمدی هم دست ما را بسته‌اند، تعرفه ما کمترین تعرفه ممکن است. تامین اجتماعی هم سامانه نسخه نویسی رایگان به پزشکان داده‌ و برخی رقبا هم گل به خودی می‌زنند و ارزش محصول خود را با قیمت بسیار کم عرضه می‌کنند و عملا ارزش کار را پایین می‌آورند. مگر ما خدمت رایگانی مثل کارمند یا اینترنت و سرورهای رایگان در اختیار داریم که بتوانیم خدماتمان را رایگان ارائه دهیم؟

با همه این تفاسیر سلامت دیجیتال در ایران و جهان در حال رشد است. اما در کشور ما وجود چالش‌ها و آماده نبودن زیرساخت‌ها این رشد را کند کرده است. این در حالی است که ما همچنان روی هدف خود در مورد ایجاد بیمارستان مجازی متمرکز بوده و برای سال آینده برنامه جذب سرمایه هم خواهیم داشت‌. همچنین در حال تدوین و طراحی سوپر اپی هستیم که در سال آینده بیشتر از آن خواهید شنید. 

از مهرشاد تیموری

هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل بقراط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا