نظام صنفی رایانه‌ ای

خاندوزی: از فعالان اقتصادی ریالی به ناحق مالیات نمی‌گیریم|

در دیدار رئیس و اعضای هیأت مدیره و جمعی از نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با وزیر امور اقتصادی و دارایی مشکلات و چالش های فعالان اقتصادی صنف فاوا به ویژه در حوزه های مالیاتی و گمرکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش زیمانیوز، در این نشست حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره این سازمان ضمن قدردانی از اقدامات مرکز بهبود محیط کسب‌ و کار گفت: طبیعتا حذف امضاهای طلایی و صدور جواز کسب از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار اینترنتی زمینه تسهیل کسب و کارها را فراهم کرده اما همچنان نقاطی برای بهبود این فرایند وجود دارد و ما نیز در سازمان نصر تهران از اصل این روند حمایت می‌کنیم.

او از خاندوزی به عنوان دبیر کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال درخواست کرد تا امکانی برای رسیدگی ماهانه به معضلات جدی صنف فراهم شود تا از تدبیر دولت سیزدهم در قالب این کارگروه که اختیارات رئیس‌جمهور و هیأت دولت به آن تفویض شده، به بهترین نحو ممکن استفاده شود.در بخش دیگری از این نشست دیگر نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پیرامون موضوعاتی از جمله مالیات، گمرک تخصصی، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال طرح موضوع کردند. یکی از موضوعات مهم مطروحه در این نشست، اختلالات موجود در سامانه مودیان و گلایه‌هایی مبنی بر خروج از چهارچوب قانونی توسط برخی از ممیزان و پیشگیری از اقدامات فراقانونی در این زمینه بود.

در این نشست نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران موضوعات مورد نظر را در دو بخش مطرح کردند

موضوعات مرتبط با فعالان حوزه زیرساخت ارتباط با سامانه مودیان

  • عدم دریافت نظرات تخصصی فعالان حوزه بعنوان مجریان و بازوان اجرایی قانون و لزوم استفاد از نظرات بخش خصوصی (مطابق با ماده ۲ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار)
  • تغییرات پی در پی و عدم ثبات در دستورالعمل ها و افزایش هزینه ها به تامین کنندگان زیر ساخت
  • فقدان یک مرکز پاسخگو و پشتیبان برای تامین کنندگان پایانه های فروشگاهی و لزوم ایجاد و راه اندازی سریع این مرکز
  • اشکالات ماهوی و خلاف رویه های موجود در برخی از فرایند ها مانند فرایند برگشت از فروش
  • اختلالات گسترده در سامانه و قطعی های مکرر بدون اعلام ( نیاز به راه اندازی سایت اطلاع رسانی وضعیت ارتباطی سامانه )
  • نیاز به بررسی علل وضعیت های نامشخص و پاسخگو بودن سازمان امور مالیاتی در موعد های مشخص ( مانند وضعیت pending ، مشکلات موجود در SDK جاوا ، عدم ارسال صحیح پاسخ ارسال شده

موضوعات مرتبط با مشکلات مالیاتی اعضا سازمان

  • بلاتکلیفی مودیان در مواجه با نقص و کمبودهای سامانه مودیان
  • نامشخص بودن رویه های مالیاتی و رسیدگی در برخی از امور قانون مانند تفاوت بین کد کالا و خدمت.
  • بلاتکلیفی مودیانی در برابر قوانین و دستورالعمل های متناقض
  • نامشخص بودن مسئولیت و خسارات وارده به مودیان ناشی از اختلال و قطعی های سامانه های مالیاتی
  • عدم دریافت نظر مشورتی و کارشناسی اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی
  • تنوع بسیار زیاد اینتا کدها و تفسیر شخصی ممیزان محترم
  • تنوع و تکثر مالیات هایی که با واقعیت ها ی موجود مغایر می باشد
  • مشکلات ناشی از مالیات ستانی از گردش حساب
  • مغایرت اینتا کدها با سود واقعی کالا

همچنین نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پیشنهاداتی را نیز جهت کاهش مشکلات اعضای سازمان عنوان کردند:

  1. درخواست ضرورت ایجاد یک کارگروه ویژه به منظور همفکری و تعامل سازمان امور مالیاتی با سازمان نظام صنفی رایانه ای و دریافت نظرات فنی و تخصصی تامین کنندگان نرم افزاری و سخت افزاری پایانه های فروشگاهی
  2. درخواست تشکیل کارگروه ویژه جهت تسهیل و رفع مشکلات و موانع امور گمرکی محصولات فاوا از دیگر موضوعات طرح شده در این نشست بود.
  3. درخواست ایجاد یک دبیرخانه مالیاتی در سازمان نظام صنفی رایانه ای جهت دریافت گزارشات و مشکلات اعضا و ارائه به وزارت اقتصاد

برای همکاری با نصر تهران آماده‌ایم

در بخش دیگری از این دیدار، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تاکید بر آمادگی وزارت اقتصاد جهت همکاری با سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران در زمینه تدوین و اجرای ضوابط مالیاتی گفت: «این همکاری ها می‌تواند در حوزه مالیاتی و حوزه گمرکی باشد. بنا نداریم از فعالان اقتصادی که با مشقت و زحمت و با وجود دست اندازهای غیر طبیعی و شرایط تحریم و فشارهای دستگاههای اجرایی کشور در حال فعالیت هستند ریالی به ناحق مالیات دریافت کنیم».

او افزود: «مثلا در زمینه استعلام قیمت های گمرکی می توان از خود سازمان نظام صنفی رایانه ای کمک گرفت اما سازمان هم باید مسئولیت این مورد را بپذیرد که اگر در آینده یک نهاد نظارتی خدشه ای بر ارقام و اعداد ارایه شده وارد کند، در این زمینه پاسخگو باشد».

خاندوزی با بیان اینکه درخصوص مالیات نیز به همین ترتیب می توان عمل کرد، گفت: «از سازمان امور مالیاتی خواهم خواست که در هفته آینده جلسه مشترکی برگزار کنند تا فهرست و موضوعات دیگری که باید در کارگروه مشترک سازمان نظام صنفی رایانهای و سازمان امور مالیاتی نهایی شود در آن جلسه مورد بررسی قرار گیرد».

همچنین وزیر اقتصاد درباره انتقاد در خصوص ضرایب بالای مالیاتی این صنعت توضیح داد: «این موضوع از مواردی است که به عنوان یک محور باید میان سازمان نظام صنفی رایانه ای و سازمان امور مالیاتی کشور مورد تبادل و بررسی قرار گیرد. حتما به نفع سازمان امور مالیاتی خواهد بود که به جای مواجهه با چند هزار مودی خرد با انواع تکثرهای مختلف، با همه آنها ذیل یک نمایندگی واحد که همین سازمان نظام صنفی یارانه ای است، تعامل کند».

خاندوزی افزود: «در طول سالهای گذشته بسیار تلاش شده است که از تشخیص مالیاتی علی الراس فاصله گرفته شود و هنوز ممیز محوری در پرونده های مالیاتی رخ می دهد، اما رویکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی این است که این موارد را به کمترین حد ممکن برسانیم و جز در مواردی که گریزی نیست و امکان نظارت و تشخیص از طریق سامانه وجود ندارد در بقیه موارد تاکید داریم که حتما تشخیص های علی الراس و ممیز محوری را در نظام مالیاتی حداقل کنیم. بنا نداریم از فعالان اقتصادی که در این کشور با هزار مشقت و زحمت و با وجود دست اندازهای غیر طبیعی و شرایط تحریم و فشارهای دستگاههای اجرایی کشور در حال فعالیت هستند ریالی به ناحق مالیات دریافت کنیم».

خاندوزی در ادامه سخنان خود با تاکید بر آمادگی کامل وزارت اقتصاد و بازرسی این وزارتخانه برای برخورد با هر گونه فساد در حوزه های مالیاتی، گفت: «خوشبختانه بخش بزرگی از نظام مالیاتی و بدنه کارشناسی این سازمان ازسلامت، تخصص و دانش خوبی برخوردار است اما چنانچه گزارش هایی در خصوص تخلفات در این بخش دریافت کنیم قطعا به طور ویژه از سازمان امور مالیاتی کشور خواهم خواست که با چنین مواردی برخورد جدی کنند».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا