صنعت بازیهای ویدئویی به قدری گسترش پیدا کرده است که در حال حاضر از سینما و ورزش روی همدیگر پولسازتر است و خروجی مالی بیشتری دارد.
درحالی که چالشهایی که پاندمی کرونا برای صنعت بازیهای ویدئویی به وجود آورده به وضوح قابل مشاهده است، اما میتوان گفت که در کل آنچنان ضربهی بزرگی از لحاظ مالی به آن وارد نکرده است. با خانهنشینی مردم، هزینههای بازیکنان و زمانی که صرف تجربهی بازیها میکنند رشد قابل توجهی پیدا کرد و اکنون مشاهده میکنیم که همین محدودیتها، به نوعی فرصت برای صنعت بازی تبدیل شده است؛ درآمد این صنعت از سینما و ورزش در مجموع بیشتر است.
طبق دادههای International Data Corporation، انتظار میرود درآمد جهانی صنعت بازیهای ویدئویی تا پایان سال جاری میلادی به حدود ۱۹۷.۷ میلیارد برسد که رشدی تقریباً ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته به شمار میرود و این رشد قابل توجه را میتوان بهخاطر شرایط خاص پاندمی کرونا، موفقیت ادامهدار نینتندو سوئیچ و عرضهی کنسولهای نسل جدید سونی و مایکروسافت یعنی پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سریز ایکس دانست. در سال ۲۰۱۹ صنعت سینما و ورزش روی هم رفته ۱۷۵ میلیارد دلار درآمد داشتند که این رقم در سال ۲۰۲۰ به میزان قابل توجهی کمتر است.
درحالی که فروش کنسولها رو به رشد است، بزرگترین عامل تقویتکنندهی درآمد صنعت بازیهای ویدئویی، گوشیهای هوشمند است. عناوین گوشیهای هوشمند بهطور کلی نزدیک به ۲۵ درصد افزایش درآمد را تجربه کردهاند و رقم درآمد حاصل از آنها به ۸۷.۷ میلیارد دلار میرسد. بخش عمدهای از این درآمد متعلق به آسیا و اقیانوسیه است که ۵۶.۶ میلیارد دلار از درآمد کلی را به خود اختصاص دادهاند.
ماه گذشته گروه NPD گزارش کرده بود که هزینهی صرف شده توسط مشتریان برای بازیهای ویدئویی در ایالات متحدهی آمریکا ۲۲ درصد افزایش داشته و طی ۱۱ ماه ۲۰۲۰، به ۴۴.۵ میلیارد دلار رسیده است. سختافزار گیمینگ تقریباً ۴ میلیارد دلار از این رقم را تشکیل میدهد درحالی که بیش از ۳۸ میلیاد دلار حاصل از نرمافزار است. گذشته از اینها، قابل توجهترین رشد در تعداد بازیکنان با رشدی ۷۹ درصدی بوده است.
به نظر میرسد که با موجود شدن دوبارهی پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سریز ایکس و تخفیفات و فروشهای ویژهی به مناسب تعطیلات، دسامبر نیز ماه قابل توجهی برای صنعت بازیهای ویدئویی خواهد بود.
نظر شما دربارهی درآمد صنعت بازیهای ویدئویی در سال جاری چیست؟
لینک کوتاه: