آیا کاهش سهم همراه اول از بازار درست است؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چندی پیش گزارشی از سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه ارایه داده که یک رسانه به مقایسه این آمار با سال گذشته پرداخته و از کاهش سهم اپراتور اول در بازار نتیجه گیری کرده است.

اپراتور اول نیز این مقایسه آماری را زیر سوال برده و نتیجه گیری این رسانه را نادرست اعلام کرده است.

در این باره، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تازه‌ترین گزارشی که از سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه منتشر کرده، سهم اپراتورها را اعلام کرده است.

بر این اساس، در سال ۱۳۹۷ سهم همراه اول ۶۰ درصد، ایرانسل ۳۶ درصد و رایتل ۴ درصد بود که این آمار در سال ۱۳۹۸ به ۵۳ ، ۴۳ و ۴ درصد رسیده است و شاهد کاهش هفت درصدی سهم بازار همراه اول، نسبت به سال گذشته هستیم.

براساس این گزارش، همراه اول که در پایان شهریور ۹۷، دارای ۶۰ درصد از سهم بازار مشترکان تلفن همراه بوده است، با واگذاری هفت درصد از سهم خود به ایرانسل، به ۵۳ درصد از بازار مشترکان تلفن همراه رسیده است.

اما اپراتور اول در بیانیه ای به این گزارش واکنش نشان داده و اعلام کرده که شاخص «سهم بازار» در سال ۱۳۹۷ مبتنی بر VLR (سیم‌کارت فعال در لحظه) بوده، ولی در سال ۱۳۹۸ این شاخص به RGS (تراکنش مالی مشترک) تبدیل شده و لذا مقایسه آماری در این زمینه نادرست است.

همراه اول تاکید کرده که حتی براساس این تعریف جدید از شاخص «سهم بازار»، همچنان پرچمدار حوزه ارتباطات سیار ایران بوده و تنها اپراتوری است که در شش ماهه نخست سال جاری همواره با رشد تعداد مشترکان مواجه بوده است؛ به طوریکه در همین بازه زمانی بالغ بر ۶.۵ میلیون مشترک جدید جذب کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا