دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

تصمیمات فراقانونی مسوولان و نابودی کسب و کارهای نوپا

درحالی که پرداخت یاران از سوی دولت ملزم به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شدند ، کارشناسان و فعالان این حوزه براین باورند

که این تصمیم موجب از بین رفتن کسب و کارها و استارتاپ‌های نوپا می شود.

به گزارش سیار نیوز، این درحالی است که براساس تصمیم مسوولان، پذیرندگان شرکت‌های پرداخت‌ یاری از اول مردادماه ملزم به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شده‌اند.

درهمین حال، شرکت شاپرک طی نامه‌ای خطاب به شرکت‌های پرداخت‌یاری اعلام کرده است که از مردادماه حین ثبت‌نام اطلاعات

پذیرندگان جدید در سامانه جامع شاپرک، ضمن اعتبار سنجی وضعیت نماد اعتماد الکترونیکی، انطباق هویت پذیرنده با اطلاعات

ثبت‌شده مالک نماد اعتماد الکترونیکی نیز بررسی می‌شود و از تخصیص پایانه به موارد نا منطبق جلوگیری خواهد شد.

این درحالی است که کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که در قانون تنها PSP‌ها ملزم به ارائه خدمات به کسب‌ و کارهای دارای ای‌ نماد شده‌اند و کسب‌وکارهای پرداخت‌ یار از این امر مستثنی شده بودند.

آن ها معتقدند دراصل این اقدام شاپرک متناقض با قانون بوده و باید این موضوع پیگیری شود .

براساس این گزارش، درصورت اجرای این ابلاغیه شاپرک، تمامی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا از بین رفته ونخبگان فعال دراین حوزه مجبور به مهاجرت می شوند.

آسیب شرکت های نوپا و استارتاپ ها از مصوبه جدید شاپرک

الزام دریافت نماد اعتماد الکترونیکی از سال ها پیش برای PSP ها اجرایی شده ولی درحال حاضر و با ابلاغ جدید شاپرک،

شرکت‌های پرداخت یار مجبور به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شده اند که البته به دلیل نداشتن مجوزهای لازم شرکت های پرداخت یار قادر به دریافت این نماد نیستند.

به همین منظور تمامی فعالان حوزه پرداخت یار و کسب و کارهای نوپا واستارتاپی به دلیل عدم امکان فعالیت و بروکراسی های اداری از بین می روند.

این درحالی است که طبق الزامات ابلاغ شده از سوی شاپرک به ارائه دهندگان خدمات پرداخت، PSPها باید پیش از ارائه درگاه

پرداخت اینترنتی نماد اعتماد پذیرنده را چک کنند و پذیرنده متعهد است قبل از منقضی شدن تاریخ نماد نیز اقدام به تمدید آن کند؛

عدم ارتباط قانون مبارزه با پولشویی با فعالیت پرداخت یاری ها

اما در این میان بسیاری از کسب و کارهای کوچک‌تر به دلیل دریافت سرویس از پرداخت‌یاران تا کنون اقدامی به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نکرده‌اند.

طبق قانون مبارزه با پولشویی براساس ابلاغیه شاپرک، ارائه دهندگان خدمات پرداخت مکلف شده‌اند تا پیش از ارائه هر گونه ابزار پذیرش اطلاعات، مجوز نماد اعتماد الکترونیکی را از پذیرنده دریافت کنند.

اما دراین میان فعالان حوزه پرداخت یاری براین باورند که طبق دستورالعمل فعالیت پرداخت‌یاران و تعریفی که از فعالیت شرکت‌های پرداختی صورت گرفته ، قانون مبارزه با پولشویی به حوزه پرداخت یاری مربوط نمی شود.

اقدام فراقانونی شاپرک درخصوص کسب و کارهای نوپا

درهمین راستا، دبیر انجمن فین تک درخصوص ابلاغیه جدید شاپرک اظهار کرد:

اسیب ناشی از این تصمیم غیر کارشناسانه شاپرک متوجه استارتاپ های و کسب و کارهای نوپا است.

مصطفی نقی پور درادامه خاطر نشان کرد: اقدام شاپرک درخصوص الزام دریافت نماد اعتماد الکترونیکی پرداخت یاران  فراقانونی است زیرا در قانون ها تنها ها PSP باید ای نماد دریافت کنند.

وی درادامه گفت : این ابلاغیه شاپرک تفسیر غلطی را به همراه دارد و موجب آسیب کسب و کارهای خرد و نوآور می شود.

دبیر انجمن فین تک خاطر نشان کرد:

اینماد کسب و کارهای نوین را نمی شناسد زیرا برخی از استارتاپ های نوپا درحد یک تیم هستند و شرکت ندارند

و یا شرکت های پرداخت یار که مجوز ندارند چطور می توانند نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنند.

این مقام مسوول تاکید کرد: این تصمیم بانک مرکزی و شاپرک عملا مانع جدیدی بر سر راه کسب و کارهای نوآورونوپا است .

ناامیدی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا و مهاجرت نخبگان

نقی پور ضمن اشاره به صدمه کسب و کارهای نوپا از این تصمیم اظهار کرد:

با اجرای این تصمیم و ناامیدی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوآور از امکان ادامه فعالیت خود به ناچار اقدام به مهاجرت می کنند.

وی درادامه گفت: این موضوع موجب مهاجرت نخبگان و متخصصان کشور به خارج شده و تعداد این افراد به مرور زمان کم و کم تر می شود.

دبیر انجمن فین تک همچنین تصریح کرد:

از سوی انجمن فین تک نامه ای نیز به مسوولان شاپرک ارسال کردیم که با توجه به برگزاری جلسات مشترک و بحث و بررسی های انجام شده متاسفانه اقدام شاپرک خلاف نتیجه جلسه بوده است .

وی ادامه داد: این تصمیم شاپرک و بانک مرکزی به نوعی شرکت های فعال دراین حوزه را به سمت  زیرزمینی شدن فعالیت شان هدایت می کند که این کار غلط و نادرستی است .

اتخاذ تصمیمات غیر منطقی در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید

دبیر انجمن فین تک خاطر نشان کرد: اتخاذ اینگونه تصمیمات غیر منطقی و غیر کارشناسی در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید عجیب به نظر می آید و ما پیگیری های خود را با ارسال نامه به مجلس، رییس جمهوری منتخب و قوه قضائیه خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: نامه شکایتی را نیز تنظیم کرده و به دیوان عدالت اداری ارسال می کنیم تا وضعیت رفتار غیر قانونی شاپرک با فعالان این حوزه بررسی شود.

تلاش اینماد در جهت تسریع در رشد کسب و کارهای نوپا

درهمین حال محمد جواد هادی، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز درخصوص تصمیم اخیر شاپرک و نابودی کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها اظهار کرد:

اینماد به عنوان مصداق موفق در زمینه تسهیل در نظام مجوزدهی کشور، تسریع در شروع کسب‌وکار و رویش کسب‌وکارهای نوپا، فناور و شتابدهنده معرفی و درخواست تکرار آن توسط سایر دستگاه‌ها شده است.

وی ضمن اشاره به تقدیر از اقدامات انجام شده اینماد گفت:فرایند صدور اینماد از سال ۱۳۹۸ به صورت کاملاً سیستمی درآمده و تمامی بررسی‌های کارشناسی آن حذف شده که موجب تسهیل حداکثری و کاهش میانگین زمان اعطای اینماد از حدود ۵ روز به کمتر از یک روز (چند ساعت) شده است.

هادی ادامه داد: این ادعا در سال ۱۳۹۹ توسط مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یک مرجع تخصصی بی‌طرف مورد بررسی و راستی‌آزمایی قرار گرفته و صحت آن طی نامه شماره ۱۰۱۷۳۸ مورخ ۴/۴/۱۳۹۹ توسط رئیس مرکز ملی فضای مجازی به رئیس جمهوری شد.

عدم وجود موانع از سوی اینماد برای کسب و کارهای نوپا

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی  تصریح کرد: بنابراین مطالب مطرح‌شده مبنی بر بروز مشکل توسط اینماد برای کسب‌وکارهای نوپا، فناور و شتابدهنده به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی درادامه بیان کرد: طرح وارونه اینگونه مطالب و واقعیت‌ها هیچ تأثیری بر اجرای قوانین و مقررات در زمینه ساماندهی فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی در راستای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان نخواهد داشت.

صدور اینماد برای رمز ارزها درگرو صدور مجوز مسوولان

وی همچنین درباره وضعیت فعالان حوزه رمز ارز برای دریافت اینماد نیز گفت:

در مورد رمزارزها به طور خاص مبادله آنها طبق مصوبه هیئت وزیران منوط به مقررات بانک مرکزی شده است .

هادی درادامه گفت: تا کنون موردی درخصوص رمز ارزها ابلاغ نشده اما درصورتی که  بانک مرکزی یا هر مرجع دیگری یک مصوبه‌ای، یا اجازه‌ای اعلام کنند ما برای صدور اینماد برای فعالان این حوزه هیچ مشکلی نداریم .

پیگیری صدور اینماد برای رمز ارزها

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد:

بر اساس مجوز و یا مصوبه ابلاغ شده ما به فعالان حوزه رمز ارز اینماد می دهیم و هم اکنون در حال پیگیری این موضوع  با هماهنگی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هستیم.

هادی همچنین درباره مخالفت نمایندگان مجلس با اجرای ابلاغیه شاپرک اظهار کرد:

درحال حاضرموضوع فقط الزام اینماد برای پرداختیارهاست و ربطی به اصل دریافت اینماد که طبق قانون تجارت الکترونیکی و مقررات مربوط هست ندارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در مورد شرکتهای PSP موضوع اینماد از سال ۹۸ به خوبی در حال اجراست و اتفاقاً یکی از مباحث تبعیض بین این دو حوزه پرداخت است.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا