در آینده رباتهای اسکلت بیرونی جایگزین ویلچر می شوند

رباتهای اسکلت بیرونی اولین رباتهایی که در داخل کشور و حوزه خاورمیانه برای استفاده افراد کم توان ساخته شده که تا کنون با استقبال فراوان از سوی این افراد مواجه شده است. سهند حسین پور از متخصصان تولید این فناوری نوظهور در این خصوص می گوید: انتظار می رود در آینده رباتهای اسکلت بیرونی جایگزین ویلچر شوند یعنی افراد به جای ویلچر برای تردد در محیطهای شهری این رباتها را بپوشند.

گفتگوی سیار نیوز با این چهره حوزه فناوری و از متخصصان تولید رباتهای اسکلت بیرونی از نظرتان می گذرد.

 

در خصوص استارتاپتان کمی توضیح بفرمایید؟

از سال ۹۴ با ایده ساخت رباتهای پوشیدنی برای کمک به افراد دچار معلولیت پایین تنه، کار را آغاز کردیم و در حوزه تخصصی رباتهای اسکلت بیرونی مخصوص افراد دچار ضایعه نخاعی کار کردیم. به لطف خدا در سال ۱۴۰۱ از ششمین دستگاه مان رونمایی کردیم که برای استفاده شخصی طراحی شده بود.

رباتهای اسکلت بیرونی چه نوع رباتهایی هستند؟

رباتهای اسکلت بیرونی رباتهایی هستند که به افراد دچار معلولیت پایین تنه امکان بلند شدن و راه رفتن را می دهند؛ یعنی فرد دچار ضایعه نخاعی یا هر اختلال حرکتی دیگری، این ربات را بر روی لباسهای خود می پوشد و با این دستگاهها می تواند راه برود. در ابتدای فعالیت، تمرکز ما بر روی رباتهایی بود که در کلینیکهای توانبخشی استفاده شود با کاربرد کلینیکی، که حدود ۶ دستگاه هم فروش داشتیم اما بعد از اینکه با استقبال توان یابها برای استفاده شخصی مواجه شدیم که ترجیح می دادند این دستگاه را در منزل یا محیطهایی که تردد دارند بپوشند ما به شخصی سازی روی آوردیم. این رباتها به جهت اینکه برای استفاده شخصی ساخته می شد از جهت حجمی و وزنی باید از نسخه های کلینیکی کوچکتر بوده و کاملا برای سایز خود افراد طراحی میشد. به همین خاطر در ابتدا کار پیچیده ای بود اما خوشبختانه توانستیم ابتدای سال ۱۴۰۱ این ربات را رونمایی کنیم که با استقبال بسیار خوب توان یابها مواجه شدیم از این جهت که در ایران و خاورمیانه تنها شرکتی بوده و هستیم که بر روی این محصول کار کردیم.

چه ویزگی خاصی دارند و در مقایسه با مدلهای خارجی در چه سطحی هستند؟

این رباتها، محصول فناورانه ای نوظهور هستند و در سال ۲۰۱۴ در دنیا برای اولین بار رونمایی شد. در کل دنیا فقط ۲۴ نوع از این دستگاهها وجود دارد که تا کنون کمتر از ۸ عدد به مرحله تجاری رسیده که ربات اکسوپد ( نام تجاری ربات ما ) یکی از این ۸ ربات در دنیاست. از دیگر موارد و نکته مشترک بین تمام این رباتها قیمت بسیار بالای آنهاست و به عبارتی قیمت بسیار بالای این فناوری است که ناشی از تجهیزات به کار رفته در این محصول است؛ تجهیزاتی که در عین کم حجم و کم وزن بودن، باید قدرتمند هم باشند تا مثلا بتوانند یک فرد ناتوان ۹۰ کیلویی را از زمین بلند کرده و راه ببرند. به دلیل گرانی تجهیزات این فناوری بسیار گران است به گونه ای که یکی از نسخه های خارجی در حال حاضر، محصول کشور آمریکا، با قیمت ۱۰۴ هزار دلار معادل ۵ میلیارد تومان به فروش میرسد اما دستگاه تولید ما کمتر از یک پنجم ارزان ترین نمونه خارجی آن است.

از جهت کارایی به نمونه های خارجی بسیار نزدیک هستیم زیرا این رباتها، تجهیزات تعریف شده ای است  و قابلیتهای خاصی ندارند، همین که فرد را در حالت  نشسته بلند کرده و راه می برند البته از نظر نوع و اینکه به طور مثال: گردنی، سینه ای یا کمری باشد تفاوتهایی دارند. محصول ما به همان ۸ محصول در دنیا از جهت کارایی بسیار نزدیک است از جهت کیفیت هم که باید در بلندمدت بررسی شود اما در فروشهای سال گذشته از مخاطبمان و مشتری هایمان بازخوردهای بسیار خوبی داشته ایم و گمان میکنیم به رقبایمان نزدیک هستیم؛ نا گفته نماند به دلیل اینکه رباتهای خارجی بسیار گران بودند ما نتوانستیم این رباتها را تهیه کنیم، یا کیفیت تولیدمان را مقایسه کنیم اما در کل احساس میکنیم به رقبایمان بسیار نزدیک هستیم.

آیا از حمایت ارگان دولتی خاصی برخوردار بوده اید؟

به دلیل بالا بودن قیمت این ربات که قیمت داخلی هم اکنون حدود ۱ میلیارد تومان بوده برای بسیاری از افراد دست نیافتنی است به همین خاطر نمونه های کشورهای دیگر را هم که مطالعه میکنیم اکثرا از حمایتهای ارگانی و حکومتی از قیبل ارگانهای نظامی، جانبازان، شرکتهای بیمه و… برخورداند تا این حمایتها نباشد افراد بسیار محدودی می توانند از آن استفاده کنند.

طی یکسال گذشته توانستیم ۷ دستگاه به فروش برسانیم و به همین خاطر اقدام با برقراری تعامل با ارگانهایی مثل بنیاد شهید یا جانبازان کردیم که فعلا صحبتهای اولیه را انجام داده اما به نتیجه ای نرسیده ایم؛ اما به دلیل اینکه توان یابها اصرار و انگیزه دارند که این دستگاهها همه گیر و در مراکزی باشد که همه بتوانند استفاده کنند به مذاکراتمان ادامه خواهیم داد تا بتوانیم در خدمت معلولان و توان یابهای بیشتری باشیم.

تا کنون با چه موانع و مشکلاتی رو به رو بوده اید؟

بزرگترین چالش ما چالش توسعه محصول است؛ مهمترین حساسیت این حوزه مخاطب آن بوده که شامل افراد توان یاب و آسیب پذیر است بنابراین باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. ما با انسانی آسیب پذیر سر و کار داریم به همین خاطر باید دستگاه امن و در عین حال قوی داشته باشیم؛ از طرفی مجوزهای سختگیرانه ای در این خصوص وجود دارد که خوشبختانه توانستیم دریافت کنیم و حتی مجوز بین المللی Iso 13485 که مجوز الزام اداره تجیهیزات پزشکی ایران بود را هم اخذ کردیم.

چشم انداز آینده فعالیتتان را چگونه ارزیابی می کنید؟

به دلیل قیمت دستگاه نسبت به رقبای خارجی کم است چشم انداز آینده و ادامه حیات خود را در صادرات میبینیم. در نمایشگاههایی هم که شرکت میکنیم افراد عادی تعجب میکنند از قیمت بالا و در مقابل تجار و افراد متخصص و آشنا با این حوزه، از ارزانی آن متعجب می شوند. یعنی افراد عادی از گرانی و متخصصان از ارزانی تعجب میکنند به همین دلیل دستگاه از جهت صادراتی پتانسیل بسیار بالایی دارد برای ورود به بازار جهانی. از جهت فنی هم انتظار می رود رباتهای اسکلت بیرونی جایگزین ویلچر شوند یعنی افراد به جای ویلچر برای تردد در محیطهای شهری این رباتها را بپوشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا