اینوتکس

در گفتگو با دبیر اینوتکس مطرح شد: اینوتکس ۴۰۲، میزبان ۲۵ شرکت خارجی

اردیبهشت هر سال، نمایشگاهی در حوزه فناوری و اکوسیستم استارتاپی برگزار می‌شود که به‌گفته بسیاری از فعالان این حوزه در رشد و شکوفایی و توسعه فناوری بسیار تاثیرگذار بوده است.
نمایشگاه اینوتکس از سال ۱۳۹۱ با هدف انتقال فناوری به داخل کشور برگزار شد و در حالی دوازدهمین دوره خود را تجربه می‌کند که اکنون تبدیل به بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور شده است. توانمندسازى کارآفرینان از طریق ارائه موفقیت‌های‌شان، تامین منابع مالى، پیداکردن مسیر مناسب جهت ورود به بازار و همچنین برقرارى ارتباط میان اجزای مختلف زیست‌بوم نوآوری و فناوری از جمله اهداف برگزارى این رویداد است. اینوتکس امسال میزبان ۲۵ شرکت خارجی است.

سجاد عباسی فشمی دبیر اینوتکس ۴۰۲
توضیحات سجاد عباسی فشمی دبیر اینوتکس ۴۰۲ از چگونگی برگزاری نمایشگاه امسال

به بهانه برگزاری این نمایشگاه با دبیر اجرایی نمایشگاه سجاد عباسی فشمی گفتگویی انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

امسال دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس قرار است برگزار شود، ابتدا در مورد تاریخچه برگزاری نمایشگاه و دلیل اجرای این رویداد و اهداف آن توضیح دهید.
در نسل اول اینوتکس صرفا مشارکت‌کنندگان خارجی حضور داشتند، رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی در داخل کشور، هدف اینوتکس از انتقال فناوری به داخل تغییر کرد و هدف اصلی تبادل فناوری شد و متناسب با این هدف شرکت‌های فناور بزرگ داخلی در کنار شرکت‌های فناور بزرگ خارجی در کنار هم در نمایشگاه اینوتکس حضور داشتند.
در ادامه با رشد و توسعه اکوسیستم استارتاپی نسل جدید اینوتکس شکل گرفت و شعار «اکوسیستم نوآوری زیر یک سقف» را برای خود برگزید.
هدف اصلی از برگزاری اینوتکس ایجاد ارتباط بین بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان، ترویج سرمایه گذاری در حوزه‌های فناوری و همچنین ایجاد شبکه‌ای از کارآفرینان ملی و بین‌المللی است و به‌منظور دستیابی به این اهداف برنامه‌ها و رویدادهای مختلفی تدارک دیده شده است.

ارزش افزوده این نمایشگاه نسبت به رویدادهای گذشته چیست؟
اینوتکس صرفا یک نمایشگاه نیست، ما برای دستیابی به اهداف اصلی تعیین شده، رویدادهای تجاری و ترویجی مختلفی را تدارک دیده‌ایم.
برای ایجاد ارتباط بین صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان رویدادهایی را با نام «ریورس‌پیچ» داریم که صنایع نیازهای فناورانه خود را برای فناوران ارائه می‌کنند تا بتوان با ظرفیت‌های داخلی این نیازها را مرتفع کرد.
برای ترویج موضوع سرمایه گذاری در طرح‌های فناورانه «کافه سرمایه اینوتکس» را داریم که ارتباط بین سرمایه‌‌گذاران و استارتاپ ها را ایجاد می‌کند و به منظور ایجاد شبکه‌ای از کارآفرینان ملی و بین‌المللی، استیج های مختلفی داریم که با محورهای هوش مصنوعی، عصر دیجیتال، قانون جهش تولید، موضوع فیلترینگ و آثار آن بر کسب و کارها و … برگزار می‌شود.

اینوتکس
اینوتکس زیست‌بوم نوآور و فناوری

امسال چند شرکت‌کننده در این رویداد حضور دارند و قرار است چه برنامه‌های خاصی داشته باشند؟
امسال ظرفیت ما میزبانی از ۴۵۰ شرکت بوده که در همان آغاز ثبت‌نام، این ظرفیت تکمیل شد.

پارک فناوری پردیس با برگزاری چنین رویدادی چه مزایا و امکاناتی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه دارد؟
هدف اصلی پارک از میزبانی این رویدادها، هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف اکوسیستم نوآوری کشور از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت، استارتاپ‌ها با سرمایه‌گذاران، فناوران و نوآوران با حاکمیت و … هست.

بخشی از رویداد اینوتکس به حوزه کودک و نوجوان اختصاص دارد، لطفا در این مورد توضیح بفرمایید.
از سال گذشته اینوتکس با برگزاری رویداد سیکاپ، میزبان کودکان و نوجوانان هم هست که در چند بخش فعالیت می‌کند. در بخش نمایشگاهی نوآوری‌های دانش‌‌آموزان نمایش داده می‌شود و در بخش رویدادی، برنامه‌های استعدادیابی برای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

از نظر شما دستاورد اینوتکس در ۱۲ سال گذشته برای حوزه فناوری کشور چه بوده است؟
من دستاورد اصلی اینوتکس را ایجاد ارتباط بین اجزای تاثیرگذار در رشد و توسعه زیست بوم فناوری کشور می‌دانم تا این ارتباط مقدمه هم‌افزایی، رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود.

در بخش بین‌الملل چه شرکت‌های مطرحی حضور دارند و نسبت به سال‌های گذشته چه تحولاتی داشته است؟
امسال میزبان ۲۵ شرکت خارجی هستیم. پاویون‌هایی از روسیه و ترکیه حضور دارند که شرکت‌های مطرحی از این کشورها در اینوتکس امسال شرکت می‌کنند.

در رویداد امسال آیا از حوزه فینتک و ارز دیجیتال هم در نمایشگاه حضور دارند؟ باتوجه به اینکه رمزارزها هنوز مجوز رسمی فعالیت ندارد، آیا ممنوعیتی برای حضور در نمایشگاه دارند؟
خیر ممنوعیتی وجود ندارد. همان‌طور که سال گذشته میزبان این حوزه بودیم، امسال هم چند استارتاپ فعال این حوزه در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا