راه‌کارهای آکادمی دوران برای بحران منابع انسانی

امروز یکشنبه در برج فنآوری بنتک، نشست خبری آکادمی دوران با حضور مدیران ارشد این مجموعه، کارآموزان نمونه و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای نشست، آقای آرش سروری مجری توانمند اکوسیستم با عرض خوشآمدگویی به حضار و معرفی آقای مهندس ممقانی، مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات، آقای امیرحسین دادگر، مدیر دوران آکادمی و آقای  آرش اسلامی، مسئول کنترل پروژه طرح آموزش توانمندسازی و استخدام برنامه را آغاز کردند.

آقای مهندس حسین ممقانی، مدیرعامل شرکت نوآوران دوران، با اشاره به پاندمی کرونا و ضربۀ شدیدی که به کسب‌وکارها وارد شد به موضوع خروج استعدادهای بکر و متخصصان حوزۀ ICT  از ایران پرداخت و گفت: «متأسفانه، کرونا، پدیده‌ای نبود که فقط افراد را به‌جهت سلامتی تهدید کند و هزینه‌های درمانی را برجامعۀ انسانی تحمیل نماید بلکه سوی دیگر این قضیه، خسارت‌های زیادی است که به زیست‌‎بوم فناوری کشور وارد شد. همان‌طور که همۀ ما می‌دانیم با فراگیری کووید۱۹، بسیاری از کسب‌وکارها به‌اجبار تعدیل نیرو کردند و یا در مواردی بغرنج‌تر برخی از کسب‌وکارها تعطیل شدند حوزۀ ICT نیز از این قاعده مستثنی نبود و نیست و شاید به جرئت بتوان گفت که آسیب در این حوزه، بیشتر و گسترده‌تر بود. دلیل این امر آن است که پیش از این نیز، حوزۀ ICT به‌خودی‌خود با کمبود نیروی انسانی مواجه بود و عملاً با شیوع کرونا، نیاز به متخصصان این حوزه، بیش‌ازپیش احساس شد که این بحران نه‌تنها در کشورمان بلکه در تمام دنیا مشاهده شد. وقتی این مشکل به‌وجود آمد ما نیز دو راه پیش رو داشتیم یا این‌که به این تهدید، تن دهیم و جبرِ آن را برخود بپذیریم و شرکت و فعالیت‌های آن را محدود کنیم و یا این‌که از تهدید ایجادشده، در جهتِ فرصتی مناسب، بهره ببریم. طبیعی است که ما راه دوم را انتخاب کردیم. با افتخار اعلام می‌کنم که با تلاش و پشتکار و به‌لطفِ ایده‌های نو توانستیم در زیست‌بوم فناوری پیش رویم و علاوه بر تأمین نیروهای زبده در حوزۀ ICT برای  سازمان‌ها و ارگان‌های فعال در داخل کشور، نیروهای متخصص را به شرکت‌های خارجی معرفی کردیم که در این حوزه، با کمبود نیرو مواجه شده بودند.»

مدیرعامل دوران در ادامۀ صحبت‌هایش با اشاره به زمانِ آغاز به کار این شرکت افزود: « سال ۷۸ شرکت ارتباطات نوآوران دوران، رسماً کار خود را در حوزۀ امنیت شبکه و پورتال سازمانی آغاز کرد و پس از آن در بخش‌هایی همچون هوش‌مصنوعی و آموزش پیش رفت.»

مهندس دادگر، با اشاره به زمان راه‌اندازی «دوران آکادمی» در سال۹۶ گفت: « به فاصلۀ یک‌سال یعنی ۹۶تا۹۷ دوره‌های اختصاصی نیازسنجی سازمان را برگزار کردیم و پس از آن در سال ۹۸، دورۀ آموزش عمومی کلید خورد. باتوجه‌به حضور رقیب‌‎های بزرگ در این حوزه، مهندسی معکوس را پیش گرفتیم یعنی بخش آموزش را در سه‌سطح مقدماتی، پیشرفته و فوق‌پیشرفته برگزار کردیم اما تمرکز خود را در سطحِ فوق پیشرفته و شناسایی استعدادها و پرورش آن‌ها گذاشتیم.»

مدیر آکادمی دوران، از برگزاری ۶ سطح یا دستۀ آموزشی در آکادمی سخن گفت و برگزاری آزمون‌های بین‌المللی را که نشان‌دهندۀ مهارت اشخاص و تخصص‌داشتن است به‌عنوانِ خدمتی ویژه برای مهارت‌آموزان خواند و بیان کرد:
«سرویس‌های آموزشی آکادمی دوران در سه نوع حضوری، آنلاین و آفلاین در اختیار مهارت‌آموزان و دانشجویان آکادمی قرار می‌گیرد به‌این‌ترتیب افرادی که خارج از محدودۀ جغرافیایی تهران و حتی ایران قراردارند به‌راحتی می‌توانند از سرویس آنلاین یا آفلاین آکادمی برای آموزش بهره‌مند شوند.»

امیرحسین دادگر، به‌دست‌آوردن مجوزهایی همچون مجوز آموزش از سازمان برنامه‌ریزی کشور، افتای ریاست‌جمهوری، سازمان پدافندغیرعامل و داشتن رتبه در شورای‌عالی‌انفورماتیک را جزو افتخارات این مرکز آموزشی دانست که به‌راحتی به‌دست نمی‌آید و قطعاً اعتمادسازی و یا پس‌دادن امتحان خود در این حوزه آن هم به‌خوبی، خود دلیلِ متقنی است بر این مطلب.

و اما مهندس آرش اسلامی-مسئول و مشاور مدیریت کنترل پروژه آکادمی دوران- سخنان خود را با تشکر از دو سخنران قبلی آغاز کرد و گفت: «آنچه گفتنی بود پیش از من مهندس ممقانی و مهندس دادگر بیان کردند من فقط در تکمیل مطالبِ عنوان‌شده از سوی این دو شخص بزرگوار اعلام می‌کنم که رویکرد اصلی ما در طرح آکادمی دوران و پروژۀ توانمندسازی تلاش در جهتی بود که بحث شایستگی‌محور پیش رود و تمامی ابعاد این بخش یعنی: دانش، مهارت، افزایش عملکرد و رفتارسازمانی به‌خوبی پوشش داده شود.»

مشاور کنترل پروژۀ آکادمی دوران با اشاره به این‌نکته که «رفتارسازمانی» مؤلفه‌ای بسیار مهم در بحث آموزش و پشتیبانی است گفت: «خیلی از استادان و مراکز آموزشی، فقط با مبحث تدریس و آموزش سروکار دارند و مورد مهمی چون رفتار سازمانی برای آنان کم اهمیت و حتی بی‌اهمیت است؛ اما دوران آکادمی از استادانی بهره گرفته که تجربۀ کار عملیاتی دارند. یکی از مأموریت‌های اصلی ما این است که فاصلۀ بین ما و علم روز دنیا کمتر شود بنابراین تاجایی‌که ممکن است همراه و همگام با علمِ روز دنیا پیش می‌رویم. این را نیز باید اضافه کنم که قطعاً طرحِ آموزشی دوران‌آکادمی، طرحی است که در سطحِ بین‌المللی اجرا شده است و ما آن را بومی‌سازی کرده‌ایم.»

مهندس اسلامی ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از کارهای دوران، پروژه‌محور است افزود:«باتوجه‌به این مهم ما هم سعی کردیم در تعامل با افراد، پروژه‌محور پیش رویم یعنی پروژه‌ای برای آنان معرفی می‌کنیم و با رعایتِ تمام نکاتِ مهم، شناخت ریسک‌ها، هدایت نیرو به‌سمتِ جایگاهِ موردِ نظر طبقِ زمان‌‎بندی تعریف‌شده، همراه او هستیم تا در کل مسیر با آرامش و بدون دغدغه پیش رود.»

مسئول کنترل پروژه آکادمی، در پایان سخنان خود به‌عنوان جمع‌بندی صحبت‌هایش، چهار محور اصلی پروژۀ تحصیلی در دوران‌آکادمی را طرح‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام برشمرد و عنوان کرد: «چنان‌چه سازمانی اعلام کند در حوزۀ خاصی نیاز به نیروی متخصص دارد طبیعی است که کارهای نیازسنجی و شایسته‌گزینی برای معرفی نیروی زبده و ماهر را انجام می‌دهیم و در نهایت، بهترین شخص را به سازمان معرفی می‌کنیم.»

در پایانِ این نشست‌خبری، مهندس ممقانی مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران، مهندس دادگر مدیر اکادمی دوران و مهندس اسلامی مسئول کنترل پروژه آکادمی، ضمن تشکر از جامعۀ خبرنگاران و اهالی قلم که در حوزۀ فناوری اطلاعات فعالیت دارند از آنان خواستند که از قلم و رسالت خبری‌شان در جهت رساندنِ پیام آکادمی دوران بهره ببرند و به‌عبارت بهتر قلمشان، صدای بلندِ این گروهِ دانش‌بنیان برای پرورش استعدادهای ایرانی در حوزۀ فناوری اطلاعات باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا