راه اندازی ایستگاه فضایی ثابت در ایران

سازمان فضایی ایران اعلام کرده که اقدامات اولیه برای پیگیری راه‌اندازی ایستگاه ثابت فضایی در شهرستان سلماس انجام شده و واگذاری زمین برای این امر به وسعت ۴٠ هکتار نیز به انجام رسیده است.

گفته شده که ایستگاه زمینی سلماس به عنوان یکی از چهار ایستگاه اصلی کشور وظیفه کنترل و بهره‌برداری از ماهواره‌های ساخته شده در کشور و نیز دریافت تصاویر ماهواره‌ای جدید و ارائه آن به کاربران و سازمان‌های بهره‌بردار از جمله جهاد کشاورزی و مدیریت بحران و همچنین استارتاپ‌های فضایی برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه را برعهده خواهد داشت.

طبق اعلام این سازمان، این ایستگاه در سطح ملی و منطقه‌ای خدمات‌رسانی کرده و مناقصه احداث آن هم‌اکنون در جریان است. تسهیل امور راه‌اندازی ایستگاه فضایی در سلماس، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه پژوهشی، کاربردی، توسعه‌ای و فناوری علوم فضایی، مطالعه طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مطالعات آزمایشگاهی، همکاری در خصوص پایش زمین‌های کشاورزی و استفاده از داده‌های فضای جدید می‌تواند قدمی برای توسعه فضاپایه در آذربایجان‌غربی و شهرستان سلماس باشد.

 براساس این خبر، توسعه زیرساخت‌های فضایی یکی از نیازمندی‌های اصلی برای توسعه دانش و شکل‌گیری زنجیره صنعت فضایی در کشور به شمار می‌رود. سازمان فضایی ایران در حال حاضر توسعه ٢ ایستگاه ‌و احداث ۲ ایستگاه جدید دیگر را در کشور را در دستور کار دارد.

گفتنی است، شهرستان سلماس با داشتن ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان‌غربی قرار دارد؛ این شهرستان در ۹۰ کیلومتری شمال مرکز استان و در مجاورت مرزهای ایران و ترکیه قرار گرفته است.

ایران در حال گسترش برنامه های فضایی خود است و قرار شده ۶ ماهواره را به زودی به فضا پرتاب کند. یکی از این ماهواره ها ماهواره سنجشی با دقت کمتر از یک متر است که طراحی آن برعهده دانشگاه علم و صنعت قرار گرفته.

در دهه فجر نیز ماهواره ظفر توسط ماهواره بر سیمرغ راهی فضا می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا