اسپیس‌اکس

راکت استارشیپ اسپیس‌اکس در آزمایش جدید خود منفجر شد

نمونه‌ی اولیه‌ی راکت استارشیپ اسپیس‌اکس در سومین پرواز آزمایشی خود در ارتفاع بالا با موفقیت فرود آمد اما دقایقی بعد کاملاً منفجر شد.

نمونه‌ی اولیه‌ی استارشیپ طی سومین پرواز آزمایشی خود برای اولین بار با موفقیت فرود آمد اما دقایقی بعد از بازگشت به سکوی پرتاب، انفجار عظیمی این راکت را کاملاً تخریب کرد.

پیش از فرود موفق نمونه‌ی اولیه‌ی Starship SN10 در پایگاه اسپیس‌اکس در بوبا چیکای تگزاس در روز چهارشنبه ۳ مارچ (۱۳ اسفند)، دو آزمایش دیگر صورت گرفته بود که هنگام بازگشت راکت به زمین با آتش‌سوزی مواجه شدند. در حال حاضر مشخص نیست که علت انفجار در آزمایش روز چهارشنبه چه بوده است.

قبل از همه‌ی این‌ها اسپیس‌اکس آزمایشات متعددی از استارشیپ را به اجرا رسانده بود که طی آن راکت تا ارتفاع کوتاهی در آسمان صعود می‌کرد و سپس فرود می‌آمد. و حال اسپیس‌اکس از اینکه استارشیپ در اولین آزمایش خود در ارتفاع بالا و با فاصله‌ی حدود ۶.۲ مایلی از زمین با موفقیت فرود آمده است مسلماً خوشنود خواهد بود اگرچه نهایتاً انفجار راکت از تکمیل ماموریت به بهترین شکل ممکن جلوگیری کرده است.

«ایلان ماسک» (Elon Musk)، مدیر عامل اسپیس‌اکس طی توئیتی اظهار داشته که «Starship SN10 بدون صدمه فرود آمد» و هیچ اشاره‌ای به انفجار راکت نکرده است درحالی که توئیت او پس از وقوع انفجار بوده است.

وقتی اسپیس‌اکس فناوری استارشیپ خود را به سطح کامل برساند، بوستر مرحله‌ی دوم – که به‌عنوان یک فضاپیما هم عمل می‌کند – را پس از راکت ابتدایی عظیم Super Heavy مجهز به ۳۱ موتور رپتور پرتاب خواهد کرد.

هدف بلند مدت این شرکت این است که از استارشیپ و Super Heavy به‌عنوان یک سیستم حمل و نقل کاملاً قابل استفاده‌ی مجدد برای حمل ۱۰۰ نفر و محموله تا مدار زمین، ماه، مریخ و احتمالاً فراتر از آن‌ها استفاده کند.

قرار است که در سال ۲۰۲۳ میلیاردر ژاپنی «یوساکو مائه‌زاوا» (Yusaku Maezawa) و چند نفر دیگر از طریق استارشیپ سفری دسته‌جمعی به ماه داشته باشند. با فرود موفق نمونه‌ی اولیه‌ی استارشیپ قطعاً بسیاری به محقق شدن این پرواز سرنشین‌دار امیدوار شدند ولی انفجار در پایان کار حاکی از این است که همچنان راه زیادی در پیش است تا اسپیس‌اکس بتواند استارشیپ را با سرنشین به فضا بفرستد.

از سایر اخبار مرتبط با اسپیس‌اکس طی چند وقت اخیر می‌توان به رکوردهای متعددی که به ثبت رسانده است اشاره کرد.  چهار فضانوردی که در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۵ آبان ۱۴۰۰) با فضاپیمای Crew Dragon Resilience به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرستاده بود، پس از گذراندن ۸۴ روز در فضا رکورد گذراندن بیشترین روز در فضا توسط خدمه‌ای فرستاده شده توسط یک فضایپمای ایالات متحده‌ی آمریکا را ثبت کردند که همچنان تا زمانی که این خدمه به زمین بازگردند بر این رقم افزوده خواهد شد. همچنین «هیلی آرسنو» (Hayley Arceneaux) به‌عنوان دومین عضو از خدمه‌ی اولین پرواز گردشگری و غیرنظامی اسپیس‌اکس، با ۲۹ سال سن جوان‌ترین فضانورد آمریکایی خواهد بود که به مدار زمین راه پیدا می‌کند. وی همچنین اولین بیمار نجات‌یافته از سرطان استخوان است که فضانورد شده و اولین فرد با عضوی مصنوعی است که به فضا سفر می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا