طی مراسمی توسط مرکز تتا، گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران (سال ۱۴۰۰) به همراه طراحی جدید لوگوی اینماد، رونمایی و منتشر شد.
به گزارش سیار نیوز، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در روز یکشنبه بیستم شهریورماه ۱۴۰۱، گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران (سال ۱۴۰۰) را به همراه طراحی جدید لوگوی اینماد طی نشست خبری با حضور معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و جمعی دیگر از مقامات، رونمایی و منتشر کرد.
در این نشست، امین کلاهدوزان سرپرست مرکز تتا، معاونین و همکاران ایشان توضیحاتی در خصوص نحوه تهیه گزارش، بخش های مختلف آن و تحلیل محتوای آن ارائه کرد که خلاصه ای از آن به شرح ذیل است.
گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران (سال ۱۴۰۰)
گزارش تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۴۰۰ به پایش شاخصهای تجارت الکترونیکی در سه دسته «زیرساخت تجارت الکترونیکی»، «عملکرد تجارت الکترونیکی»، «جمعیتشناسی و روشهای تجارت الکترونیکی» میپردازد. دادههای مورد نیاز برای اندازهگیری شاخصهای زیرساخت و عملکرد، از منابعی مانند گزارشهای بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی ج.ا.ا. و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و دادههای جمعیتشناسی و روشهای تجارت الکترونیکی اعم از فعالان و مشتریان، با نمونهگیری از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) و تکمیل پرسشنامه گردآوری شده که اهم نتایج آن به شرح ذیل می باشد:
زیرساخت تجارت الکترونیکی
در این بخش، ضریب نفوذ اینترنت به ۱۱۲ درصد رسیده که حاکی از رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل می باشد و ضریب نفوذ تلفن همراه نیز به ۱۶۷ درصد رسیده که نسبت به سال قبل، ۶ درصد رشد داشته است. همچنین، بیش از ۱ میلیون و ۳۱۷ هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که نسبت به سال قبل، ۱۲۴ درصد رشد داشته است.
عملکرد تجارت الکترونیکی
در این بخش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۲۳۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، ۱۳ درصد رشد داشته است. همچنین مبلغ هر خرید الکترونیکی بهطور میانگین ۳۴۳ هزار تومان برآورد شده و تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی ۳ میلیارد و ۶۰ میلیون فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۱۴ درصد رشد داشته است و تعداد معاملات الکترونیکی دولتی نیز ۳۴۵ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۲ درصد رشد داشته است.
جمعیت شناسی و روششناسی تجارت الکترونیکی
در این بخش، تعداد کل اینمادهای فعال در پایان ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل با رسیدن به بیش از ۱۲۰ هزار اینماد، ۳۵ درصد رشد داشته و صدور اینماد بدون ستاره نیز برای کسبوکارهای خرد از آذر ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان همین سال به بیش از ۳۸۰۰ عدد رسید.
همچنین ۸۰ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد، علاوه بر وبسایت از شبکههای اجتماعی برای عرضه کالا/خدمت استفاده میکنند و حدود ۹۴ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایهگذاری شخصی برای توسعه کسب و کار خود استفاده میکنند. حدود ۶۰ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی نیز از پست جمهوری اسلامی ایران برای ارسال و تحویل کالا استفاده می نمایند.
خاطرنشان می گردد ۶۰ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد، در گروه سنی جوانان قرار دارند و ۷۸ درصد از اینمادهای صادر شده در سال ۱۴۰۰ نیز، مربوط به واحدهای تجارت الکترونیکی با شخصیت حقیقی بوده است.
بطور کلی، در این گزارش سعی بر آن بوده تا خلاصه ای از اهم اطلاعات جمع آوری شده در حوزه تجارت الکترونیکی کشور ارائه گردد. با در نظر گرفتن امار ارائه شده، میتوان نتیجه گرفت که هر چند تجارت الکترونیکی در ایران به طور کلی در مسیر رشد قرار دارد اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پر نوسان، ایجاد محدودیتهای متعدد، سیاستگذاریهای نادرست و عدم آموزش و اطلاع رسانی کافی به عموم در خصوص تجارت الکترونیکی روبروست که می بایست جهت رفع آنها به بهبود عملکرد در حوزه سیاستگذاری، فرهنگسازی و آموزش پرداخته شود.
طراحی جدید لوگوی اینماد
طراحی جدید لوگوی اینماد براساس بازخوردهای دریافتی طی ۱۲ سال گذشته به ویژه نظرات بخش خصوصی و با توجه به رویکرد تفکیک اینماد (نماد الکترونیکی) به عنوان یک مجوز برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از رتبه اعتماد (مفهوم طیفی) در تعامل با کارگروه ویژه اقتصاد دیجتیال و هیئت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسبوکار انجام و در آن نکات زیر لحاظ شده است:
– تغییر شکل از سهبعدی به مسطح (Flat Icon)
– تغییر رنگ از طیفی به ساده (Solid)
– کاهش متن نوشتهها از پنج خط به دو خط
– حذف عبارت «نماد اعتماد الکترونیکی» و اکتفا به عبارت اینماد در دامنه (لزوم دامنه از جهت مرجع صدور و تطبیق شناسنامه)
– افزایش خوانایی دامنه از طریق حذف مستطیل دور، www، درشت شدن، نوع فونت و …
– تغییر شکل ستارههای اینماد از نقطه به شکل استاندارد ستاره
– مشخصتر شدن ستارههای اینماد از جهت اندازه و رنگ
– حفظ توصیه به کلیک برای توجه دادن به احراز اصالت لوگو از طریق کلیک و مشاهده شناسنامه اینماد
– جلوگیری از بروز اشتباه به معنی اعتماد کامل در خرید اینترنتی بدون در نظر گرفتن سوابق و شرایط کسبوکار
لازم به ذکر است، همزمان با برگزاری نشست خبری، متن کامل گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران (سال ۱۴۰۰) و اینفوگرافی مربوطه نیز منتشر گردید که از طریق وب سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به آدرس https://ecommerce.gov.ir (منوی گزارش تجارت الکترونیکی) و همچنین لینک های انتهای همین خبر نیز در دسترس عموم علاقمندان است.
لینک کوتاه: