رونمایی از چشم‌انداز اقتصاد دیجیتال ایران IDEO ۲۰۲

در مراسم روز فناوری اطلاعات از گزارش چشم‌انداز اقتصاد دیجیتال ایران IDEO ۲۰۲۳، رونمایی شد.

به گزارش زیمانیوز، در مراسم روز فناوری اطلاعات که روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه در برج میلاد برگزار شد از گزارش چشم‌انداز اقتصاد دیجیتال ایران IDEO ۲۰۲۳، رونمایی شد.

در این مراسم علیرضا کشاورز – دبیر سازمان نصر تهران – بیانیه این سازمان به مناسبت روز فناوری اطلاعات را قرائت کرد.

او ضمن بیان اینکه امروز فعالان حوزه فناوری ایران برای دومین‌بار دور هم جمع شده‌اند تا چهره‌به‌چهره از دستاوردهای یک سال گذشته بگویند، در ادامه بیانیه نصر این‌گونه اعلام شد که «فعالان فناوری اطلاعات برای معرفی کسب‌وکارهایشان، مشاهده هم‌صنفی‌ها و موفقیت‌هایشان و آگاهی از اخبار جدید دنیای فناوری کنار یکدیگر جمع شده‌ایم تا نگاه‌مان را به آینده بدوزیم و از پیشرفت سریع هر آنچه برچسب فناوری دارد، بگوییم و موج فناوری‌های جدیدی را که به سمت‌مان سرازیر خواهد شد، بررسی کنیم.»

در همه جای جهان کسب و کارها از نظام‌تنظیم‌گری پیشروتر هستند‌

سیدمحمد امین آقامیری- دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور هم در رویداد ملی روز فناوری اطلاعات با بیان این که فضای مجازی امروز فضایی متصل به زندگی سنتی مردم است، افزود: پیشتر این فضا، محیطی تسهیلگر در زندگی مردم بود اما امروز به عنوان بخش جدایی ناپذیر از زیست بوم مردم برای فعالیت، تعامل و دریافت خدمات استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی همچون فضای سنتی باید محیطی آرام، امن و دارای خدمات و سرویس های باکیفیت و ‌پایدار باشد،گفت: فعالان حوزه فضای مجازی باید با ایفای نقش موثر در این مسیر، مکمل حلقه های این زنجیر باشند و در واقع آنها جامعه سازان این عرصه برای اتصال قسمت های مختلف هستند.

آقامیری در ارتباط با تنظیم‌گری در فضای مجازی توضیح داد: در همه جای جهان کسب و کارها از نظام‌تنظیم‌گری پیشروتر هستند‌ اما در نهایت این تنظیم‌گری است که چارچوب را مشخص کرده و مسیر پیش‌رو را شفاف می‌کند. وقتی تنظیم‌گری نباشد هم مردم و هم کسب و کارها آسیب می‌بینند. یک سری کسب و کارها راه را باز کرده‌اند و تعدادی کسب و کار از روی آنها الگوبرداری می‌کنند و آهسته آهسته برای هر شغل متناظر فناورانه آن هم ایجاد می‌شود. اگر سرعت خود را در تنظیم‌گری بیشتر کنیم آینده در مسیر همواری قرار می‌‌گیرد ولی اگر این همدلی بین کسب و کار و تنظیم‌گر شکل نگیرد، زمان صرفا به پر کردن موانع و گودال‌های رفع سوتفاهم‌ها می‌گذرد و استفاده درستی از زمان نخواهد شد.

شما مهم‌ترین پیشرانان توسعه،در برنامه هفتم هستید

در ادامه محمدباقر قالیباف – رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه طی سال‌هایی که در نیروی هوایی سپاه، نیروی انتظامی و شهرداری تهران خدمت می‌کرده، هیچ صنفی در ایجاد تحولات انجام‌شده به اندازه حوزه فناوری اطلاعات تأثیرگذار نبوده، گفت: فناوری اطلاعات، مهم‌ترین پیشران کشور در برنامه هفتم است. در گذشته اگر این سؤال مطرح می‌شد که علم بهتر است یا ثروت، امروز می‌گوییم، تجارت، بدون بستر علم امکان‌پذیر نیست و معتقدیم تحول کشور و اقتصاد آن به این حوزه وابسته است و شما هستید که می‌توانید اساس این کار را پیش ببرید. فناوری اطلاعات امروز دیگر برای جامعه و همچنین حکمرانی، یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است و حکمرانی هوشمند مهم‌تر از دولت الکترونیک است.

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز فناوری خطاب به فعالان حوزه فناوری گفت: شما مهم‌ترین پیشرانان توسعه،در برنامه هفتم هستید و تجارت بدون بستر علم امکان‌پذیر نیست. شما قدرت حل مسئله را دارید و امروز مهم‌ترین چالش کشور رشد اقتصادی است و این چالش جز در سایه بهره‌وری بیشتر و منابع انسانی توانمند صورت نمی‌پذیرد.حالا در کشور صد میلیارد دلار هدررفت انرژی وجود دارد و این مسئله به دست فعالان حوزه فناوری ترفیع خواهد شد.

قالیباف در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به حاضران گفت: من به عنوان یک برادر از شما می‌خواهم زود رنج نباشید. این صبوری و استقامت است که کارها را به نتیجه می‌رساند. هیچ لذتی بالاتر از پیشرفت کشور نیست و رسیدن به افتخارات زمان می‌برد. من از روی تجربه در سمت‌های شغلی‌ام به شما فعالان حوزه فناوری اعتماد کردم و باورم این است که دست در دست شما می‌توانیم در برنامه هفتم اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.
عیسی زارع‌پور وزیر فناوری و ارتباطات هم در بخش دیگری از این  رویداد به قرائت بیانیه رئیس جمهور پرداخت و گفت: قبل از اینکه بخواهم پیام رییس جمهور را بخوانم باید از توجه ویژه دولت، مجلس و رئیس جمهور به حوزه فناوری بگویم. برای اولین بار در لایحه پیشنهادی دولت در برنامه هفتم، اقتصاد دیجیتال در حوزه فناوری ارتباطات در فصلی جداگانه تعریف شده است و توجه ویژه مجلس و دولت به توانمندی‌های بخش خصوصی به شدت جدی گرفته شده است.
او با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: در این برنامه همه دستگاه‌ها به استفاده از هوش مصنوعی و با تکیه بر ظرفیت بخش خصوصی ملزم شده‌اند. بر این اساس تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم شده‌اند که یک نقشه‌راه برای افزایش استفاده از فناوری اطلاعات ترسیم کرده و ما در دولت هم حمایت حداکثری از آن خواهیم داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا