مایکروسافت تا چه زمانی به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ ادامه می‌دهد؟

مایکروسافت تا چه زمانی به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ ادامه می‌دهد؟

به گزارش سیار نیوز با در دسترس قرار گرفتن ویندوز ۱۱ پرسشی که زیاد مطرح می‌شود این است که مایکروسافت تا چه زمانی به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ ادامه می‌دهد. همه به سیستم عامل جدید علاقمند نبوده و قطعا دلایل مناسبی برای اینکه نخواهند سیستم خودشان را ارتقا دهند دارند. همانطور که هم اکنون اینترنت اکسپلورر دیگر وجود ندارد و مرورگر Edge به صورت کامل جایگزین آن شده است شاید از خود بپرسید سرنوشت ویندوز ۱۰ چه خواهد شد؟

اعلام زمان رسمی پایان ویندوز ۱۰

مایکروسافت در اعلامیه خود برای انتشار ویندوز ۱۱ یادآور شده بود که تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند. این شرکت تاریخ مشخص شده را در یک پست وبلاگی هم تأیید کرد. این مسئله برای هر دو نسخه خانگی و پرو ویندوز ۱۰ صادق است.

این اطلاعات از زمان انتشار اولیه ویندوز ۱۰ در دسترس عموم قرار داشت و در تمام طول مدت در صفحات چرخه عمر محصول مایکروسافت ثبت شده بود. این تاریخ کمی بیشتر از ۱۰ سال پس از انتشار اولیه ویندوز ۱۰ بوده که طول چرخه عمر استاندارد برای نسخه‌های اصلی ویندوز است.

پایان یافتن پشتیبانی از ویندوز ۱۰ پیامدهایی برای رایانه‌های شخصی که از ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌کنند در پی خواهد داشت. زیرا این رایانه‌ها نیاز به CPU جدید، تراشه امنیتی TPM و پشتیبانی از Secure Boot خواهند داشت.

پایان چرخه عمر به چه معناست؟

مستندات چرخه عمر مایکروسافت درباره اتفاقاتی که در پایان چرخه عمر رخ خواهد داد توضیح می‌دهد: هنگامی که یک محصول به پایان پشتیبانی برسد یا یک سرویس بازنشسته شود، هیچ به‌روزرسانی امنیتی جدید، به‌روزرسانی غیرامنیتی یا پشتیبانی کمکی وجود نخواهد داشت. در طول دوره پشتیبانی، کاربران به‌روزرسانی‌های امنیتی، کیفیی و ویژگی‌های جدید را دریافت می‌کنند؛ اگرچه در برخی مواقع ویژگی به‌روزرسانی‌ شده را از دست می‌دهند.

برای ویندوزهای ۱۰ و ۱۱، مایکروسافت سیاست خود را از چرخه عمر ثابت به چرخه عمر مدرن تغییر داده است. در سیاست قدیمی بین پشتیبانی اصلی و قابل تمدید تمایز وجود داشت. در حالی که در سیاست جدید، صرفا تاریخ پایان چرخه عمر نشان داده می‌شود.

بخشی از خط مشی جدید این است که کاربران جهت برخورداری از پشتیبانی باید نسخه محصول را به روز نگه دارند. توجه داشته باشید که هر نسخه فرعی، چرخه عمر مربوط به خود را دارد مثلا نسخه رایج ۲۱H۲ از ویندوز ۱۰ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳ پشتیبانی می‌شود و پس از آن برای ادامه دریافت پشتیبانی باید به نسخه بعدی ارتقاء یابید.

پشتیبانی از ویندوز ۱۰

طبق یک قانون کلی، نسخه‌های رایج ویندوز یعنی نسخه‌های خانگی و پرو، به مدت ۱۸ ماه پشتیبانی می‌شوند. همچنین باید توجه کنید که انتشار نسخه‌های ویندوز به جای دو بار در سال مانند گذشته، سالانه خواهد بود که برای هر دو ویندوز ۱۰ و ۱۱ صدق می‌کند.

از آنجا که سیستم عامل هایی که به پایان عمرشان رسیده‌اند دیگر به روز رسانی‌های امنیتی دریافت نمی‌کنند نباید از آن‌ها استفاده کنید.  پشتیبانی علاوه بر به روز رسانی به معنی پشتیبانی فنی واقعی نیز می‌باشد.

کاربران ویندوز برای دسترسی به کمک درباره رایانه شان تا پایان تاریخ مشخص شده در سال ۲۰۲۵ فرصت دارند. هر کاربر نسخه فعلی ویندوز می‌تواند با رفتن به  support.microsoft.com و داشتن یک حساب کاربری مایکروسافت، این پشتیبانی را دریافت کند.

خلأ قانونی صدور مجوز

یک روزنه قانونی برای این تاریخ پایان وجود دارد که البته تنها برای صدور مجوز حجمی در دسترس است و به آن برنامه Extended Security Update (ESU) می‌گویند. با این برنامه تنها به روزرسانی‌های امنیتی دریافت می‌شود ولی به روزرسانی‌های عملکردی و کیفی خیر.

تا کنون مایکروسافت گزینه ESU را تنها برای ویندوز ۷ منتشر کرده است. پایان عمر ویندوز ۸.۱ در ۱۰ ژانویه سال ۲۰۲۳ اتفاق می‌افتد اما ناظران انتظار دارند که این شرکت برنامه‌های افزودنی پولی مشابهی را برای سیستم ‌عامل‌های اخیر ارائه کند. این طرح‌ها به ازای هر سال تمدید، افزایش قیمت می‌یابند تا انگیزه بیشتری برای ارتقاء در کاربران ایجاد کنند.

آیا پایان چرخه عمر به شما اطلاع داده خواهد شد؟

طبق سیاست چرخه عمر مدرن که برای ویندوز ۱۰ اعمال می‌شود، یک سال قبل از پایان مهلت پشتیبانی از ویندوز ۱۰ به کاربران آن اطلاع داده می‌شود. ضمنا به آن‌ها گفته می‌شود محصولات و خدمات، حداقل ۱۲ ماه قبل از بازنشستگی ارائه می‌شود. شاید بسیاری از مردم، ویندوز ۱۰ را دوست داشته باشند اما مدت زمان ۱۰ سال برای استفاده از یک محصول فناوری کافی به نظر می‌رسد.

جمع بندی نکات کلیدی

– می‌توانید از ویندوز ۱۰ تا تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ استفاده کنید.

– برای ادامه دریافت پشتیبانی قبل از سال ۲۰۲۵ باید هر سال ویندوز ۱۰ را به روز رسانی کنید.

– پس از پایان عمر ویندوز ۱۰ باید از رایانه‌ای استفاده کنید که از ویندوز ۱۱ پشتیبانی کند وگرنه باید خطر اجرای ویندوز ۱۰ بدون به روز رسانی امنیتی را به جان بخرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا