ساعت‌های هوشمند

هوشمند بودن تجهیزات در زندگی کاربران به امری عادی تبدیل گردیده و امروزه شاهد حضور لوازم خانگی هوشمند، اتومبیل هوشمند، لباس هوشمند و ساعت هوشمند هستیم. کارکرد ساعت‌های هوشمند همواره مورد بحث و انتقاد صورت می‌گیرد و بسیاری بر این عقیده هستند که ساعت‌های هوشمند در حال حاضر نمی‌توانند نقش مهمی در زندگی افراد ایفا کند و البته وابستگی ساعت‌های هوشمند به ابزارهای جانبی سبب پدید آمدن محدودیت‌هایی گردیده است. البته در سال‌های گذشته همواره شاهد پیشرفت و ارتقا در کارکرد این گجت پوشیدنی بودیم، اما نوظهور بودن و از همه مهمتر قیمت بالای آنها سبب گردیده تا با استقبال بسیار کمی روبرو شوند. در حقیقت نمی‌توان دلیل محکم و قانع کننده‌ای برای پرداخت هزینه‌ای معادل یک گوشی هوشمند در قبال Smart Watch پیدا کرد. با توجه به فراگیر شدن بحث ساعت‌های هوشمند، قصد داریم تا به ارائه تاریخچه و معرفی اسمارت واچ‌های موجود در بازار بپردازیم.

 

تاریخچه

اولین ساعت دیجیتال جهان، تنها یک سال پس از تولید اولین گوشی موبایل توسط کمپانی ساعت سازی Hamilton با نام Pulsar در سال ۱۹۷۲ روانه بازار گردید. البته Pulsar در سال ۱۹۷۸ به یک برند مجزا تبدیل شد که شرکت ساعت‌سازی سیکو با خرید تمامی سهام این برند، اولین جرقه برای ارتقا کارایی ساعت‌های هوشمند را زد.

 

استفاده از فناوری‌های جدید سبب گردید تا در سال ۱۹۸۲ ساعت هوشمند Pulsar NL C01 با قابلیت ذخیره‌سازی یک عدد ۲۴ رقمی در اختیار کاربران قرار گیرد. یک سال بعد مدیران ارشد سیکو به فکر تولید یک ساعت هوشمند با قابلیت محاسبه اعداد افتادند که نتیجه آن تولید Data 2000 بود که کاربران با استفاده از کلید‌های فیزیکی قادر به وارد کردن سریع‌تر اعداد بودند. البته برای انجام این محاسبات به صفحه کلید بی‌سیم مخصوص این ساعت (شکل ۱) نیاز بود که با توجه به ابعاد صفحه کلید، امکان حمل آن در هر شرایطی وجود نداشت. نام ساعت برگرفته از قابلیت ثبت و ذخیره سازی تعداد ۲۰۰۰ کاراکتر بود که البته در ساعت بعدی کمپانی سیکو به تنها ۱۱۲ کاراکتر محدود گردید

 

شکل۱: ساعت Data 2000 به همراه صفحه کلید بی‌سیم

ساعت Seiko D409 (شکل ۲) در سال ۱۹۸۴ با سه رنگ بدنه مشکی، نقره ای و طلایی روانه بازار گردید که البته یکی از اولین ساعت‌های مجهز به صفحه نمایش ماتریکس نقطه‌ای نیز به شمار می‌رفت. پس از موفقیت قابل توجه سیکو در تولید ساعت D409، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده ساعت به بازار ساعت‌های دیجیتالی مجهز به ماشین حساب پیوستند که موفق‌ترین آنها کاسیو بود.

کاسیو با توسعه خط تولید خود موفق به ارائه ساعت‌های محاسبه‌گر، ساعت‌های مخصوص بازی و ذخیره‌ساز گردید.

 

شکل ۲: ساعت Seiko D409 مجهز به ماشین حساب

 

اولین ساعت هوشمند که قادر به برقراری ارتباط با کامپیوتر بود، با نام RC-1000 توسط سیکو تولید گردید که در سال ۱۹۸۴ قابلیت همگام سازی با کامپیوترهایی مانند Apple II/IIe/II+، کمودور ۶۴، IBM PC، NEC 8201 و بسیاری از کامپیوتر‌های شرکت Tandy را داشت. ساعت RC-1000 با توجه به قابلیت اتصال به کامپیوتر، قابل برنامه‌ریزی توسط کاربر بود، اما حافظه محدود تنها ۲ کیلوبایتی آن، محدودیت‌های بسیاری را برای برنامه نویسان به وجود آورده بود.

 

یک سال بعد کمپانی سیکو با ارائه RC-20 با استفاده از ریز پردازنده Z80 به همراه ۸ کیلوبایت رام و ۲ کیلوبایت رم، گام بسیار مهمی در پیشرفت ساعت‌های هوشمند برداشت. این محصول با وجود چهار قابلیت برنامه‌ریز، حافظه ذخیره‌ساز، ماشین حساب و ساعت جهانی و به کار گیری صفحه نمایش ماتریکس نقطه‌ای لمسی با ابعاد ۳۲×۴۲ پیکسل، تحولی شگرف در این زمینه به شمار می‌رفت.

 

سال ۱۹۹۸ مصادف با ارائه اولین ساعت هوشمند مجهز به سیستم عامل لینوکس (شکل ۳) توسط Steve Mann بود که نام وی را به عنوان “پدر تجهیزات پردازشگر پوشیدنی” مطرح کرد. در شکل ۴ به خوبی می‌توانید Steve Mann را در حال تست انواع تجهیزات پوشیدنی مشاهده کنید که می‌توانید در نوع خود جالب توجه باشد.

 

شکل ۳: نمایی از ساعت هوشمند مجهز به سیستم عامل لینوکس

شکل ۴: Steve Mann در حال تست انواع تجهیزات پوشیدنی

 

در سال ۱۹۹۹ شرکت سامسونگ با ارائه ساعت تلفنی SPH-WP10 (شکلی ۵) با ساختاری عجیب و قابلیت‌هایی مانند ۹۰ دقیقه زمان مکالمه با هر بار شارژ، صفحه نمایش مونوکروم LCD، آنتن مجزا، میکروفون و بلندگوی داخلی توجه کاربران را به خود جلب کرد. این ساعت با توجه به ساختار عجیب خود، چندان مورد توجه قرار نگرفت و یک پروژه شکست خورده برای سامسونگ به شمار می‌رود.

 

شکل ۵: ساعت تلفنی SPH-WP10 کمپانی سامسونگ

 

به مرور زمان شرکت‌های فعال در ساخت تجهیزات کامپیوتری وارد بازار ساعت‌های هوشمند شدند.

در سال ۲۰۰۰ کمپانی IBM ساعت هوشمند مجهز به سیستم عامل لینوکس نسخه ۲.۲ را تولید کرد. اولین ساعت هوشمند IBM قابلیت‌های محدودی مانند زمان مکالمه تنها ۶ ساعتی و ۸ مگابایت حافظه رم را ارائه می‌کرد که در نسخه ارتقا یافته آن، زمان مکالمه به ۱۲ ساعت افزایش یافت و قابلیت‌هایی مانند سیستم ویبراتور، شتاب سنج و حسگر اثر انگشت به آن اضافه گردید. در ادامه این مسیر، شرکت IBM با همکاری یکی از برترین تولید کنندگان ساعت در جهان اقدام به تولید WatchPad کرد.

ساعت هوشمند WatchPad 1.5 (شکل ۶) که دست پرورده مشترک IBM و Citizen به شمار می‌رود از صفحه نمایش ۲۴۰×۳۲۰ پیکسل با کیفیت QVGA، هشت مگابایت رم و  شانزده مگابایت حافظه فلش، بلوتوث و سیستم عامل لینوکس ۲.۴ بهره می‌برد. این ساعت به طور اختصاصی برای تاجران و دانشجویان طراحی شده بود، اما با توجه به قیمت بالای ۳۹۹ دلاری خود به عنوان یک پروژه شکست خورده در تاریخ دو کمپانی ثبت و روند تولید آن تنها یک سال بعد متوقف گردید.

 

شکل ۶: ساعت WatchPad 1.5 محصول مشترک IBM و Citizen که از سیستم عامل لینوکس ۲.۴ بهره می‌برد

 

سال ۲۰۰۳ زمان حضور یک برند جدید با نام Fossil به بازار ساعت‌های هوشمند فرا رسیده بود. این کمپانی آمریکایی ساعت هوشمند خود را با نام Fossil Wrist PDA (شکل ۷) با بهره‌گیری از سیستم عامل Palm روانه بازار کرد. ساعت ۲۵۰ دلاری Fossil که مراحل تحقیق و توسعه آن از سال ۱۹۹۹ آغاز گردیده بود، مشخصاتی مانند پردازنده ۶۶ مگاهرتزی ساخت موتورولا، ۸ مگابایت رم، ۴ مگابایت حافظه فلش، صفحه لمسی با کیفیت ۱۶۰×۱۶۰ پیکسل و سیستم عامل Palm نسخه ۴.۱.۲ را در خود جای داده بود.

 

شکل ۷: نمایی از ساعت Fossil Wrist PDA

 

نکته جالب توجه در تاریخچه ساعت‌های هوشمند، حضور مایکروسافت با پروژه SPOT در سال ۲۰۰۴ است که تولید محصولات این خانواده شامل لوازم خانگی تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. مایکروسافت در این پروژه محصولات متعددی را با همکاری شرکت‌های دیگر به تولید رساند و در سال ۲۰۱۱ به دلیل کاهش قابل توجه تقاضای کاربران به بن بست رسید.

 

سامسونگ که پیش از این، یک پروژه شکست خورده را در سال ۱۹۹۹ در کارنامه خود به ثبت رسانده بود، بار دیگر در سال ۲۰۰۹ به تولید ساعت هوشمند روی آورد. ساعت هوشمند S9110 (شکل ۸) سامسونگ با وجود صفحه نمایش رنگی ۱.۷۶ اینچی و ضخامت ۱۱.۹۸ یک گزینه ایده‌آل به شمار می‌رفت که با توجه به طراحی ظاهری شیک و قابل توجه خود، نظر کاربران در خصوص ساعت هوشمند را تغییر داد. البته S9110 یک ساعت تلفنی بود که با استفاده از مینی سیم کارت قابلیت ارتباط با شبکه نسل دوم (۲G) و ذخیره سازی ۱۰۰۰ شماره را داشت.

شکل ۸: ساعت هوشمند سامسونگ با نام S9110

 

در سال ۲۰۱۳ واکنش‌های مثبتی از سوی برند‌های فعال در زمینه فناوری شامل ایسر، فاکسکان، توشیبا، سونی، ‌ال‌جی، مایکروسافت، گوگل، سامسونگ، کوالکام، اپل و بلک‌بری دریافت شد و بدین ترتیب تیم تحقیق و توسعه قدرتمندی برای عرضه ساعت‌های هوشمند تشکیل شد. نتیجه تلاش‌های این تیم تحقیقاتی در تاریخ ۴ سپتامبر سال ۲۰۱۳ به بار نشست و سه ساعت هوشمند Samsung Galaxy Gear، Qualcomm ToQ و Sony Smartwatch 2 در اختیار کاربران قرار گرفتند.

هدف اولیه ساعت‌های هوشمند، قرار گرفتن کامل گوشی‌های هوشمند در جیب یا کیف کاربران در شرایطی است که امکان در دست گرفتن این محصولات، خطراتی را در بردارد. با بهره‌گیری از ساعت‌های هوشمند می‌توانید از دریافت پیام کوتاه، تماس تلفنی، ایمیل و اعلان‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی مطلع شده و تنها در صورت نیاز، گوشی هوشمند خود را از جیب یا کیف خود خارج کنید. به طور حتم چنین کاربرد ساده‌ای نمی توانست کاربران را برای پرداخت هزینه به نسبت بالای یک ساعت هوشمند متقاعد کند و از این رو شرکت‌های تولید کننده به فکر افزایش کارایی این گجت دست و پا بسته افتادند.

 

در سال ۲۰۱۳ با وجود تبلیغات فراوان برند‌های تولید کننده ساعت هوشمند، بازخورد شایسته‌ای از سوی کاربران ارائه نگردید و بسیاری، ساعت هوشمند را تنها به عنوان یک ابزار لوکس می‌شناختند، اما نمایشگاه CES 2014 در لاس وگاس آمریکا به کاربران ثابت کرد که قرار است تجربه‌ای متفاوت با ساعت‌های هوشمند جدید کسب کنند. در این بین مدیر ارشد کمپانی ساعت سازی سوآچ نیز با اشاره به تولید Swatch Touch در سال ۲۰۱۵ از علاقه برندهای پا به سن گذاشته تولید ساعت‌های آنالوگ و دیجیتال پرده‌برداری کرد. نباید فراموش کرد که اولین جرقه تولید این محصولات توسط یک برند متخصص در زمینه تولید ساعت‌های آنالوگ ایجاد گردید و اولین تجربه غول‌های فناوری در این بخش با شکست روبرو گردیده بود. چنین پیش زمینه‌ای می‌تواند جسارت حضور برند‌های تولید کننده ساعت‌های آنالوگ و دیجیتال صاحب نام را در بازار Smartwatch به شرکتی مانند سوآچ اعطا کند.

 

سیستم عامل

روز ۵ ژوئن سال ۲۰۱۴ مصادف با ارائه پلتفرم جدید Android Wear از سوی شرکت گوگل بود که یک نسخه اختصاصی از سیستم عامل اندروید برای ساعت‌های هوشمند به شمار می‌رفت.

زبان‌های برنامه نویسی C، C++ و Java برای تولید پلتفرم Android Wear توسط مهندسین گوگل مورد استفاده قرار گرفت که هسته اصلی آن شامل نسخه تغییر یافته سیستم عامل لینوکس است که با معماری موسوم به Monolithic Kernel طراحی و پیاده‌سازی می‌شود.

 

پس از معرفی پلتفرم شرکت گوگل، ساعت‌های LG G Watch، Samsung Gear Live و Moto 360 به عنوان نسل جدید گجت‌های پوشیدنی به علاقمندان معرفی گردیدند.

سامسونگ در حال حاضر با در اختیار داشتن ۶ ساعت هوشمند، پر جمعیت‌ترین خانواده به شمار می‌رود که محصولات این شرکت از سه سیستم عامل مختلف بهره می‌برند. سامسونگ با همکاری اینتل، لینوکس و تیزن، سیستم عامل اختصاصی Tizen را بر پایه کرنل لینوکس معرفی کرد که در گجت‌های Galaxy Gear Neo ،Galaxy Gear 2 و Galaxy Gear S مورد استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر Gear Live سامسونگ تنها نماینده این شرکت است که به سیستم عامل Android Wear مجهز گردیده و در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۱۴ روانه معرفی گردیده است. پیش از این، سونی در Smartwatch 2 از نسخه دوم سیستم عامل Micro C استفاده کرده بود که در حال حاضر محصولات جدید این شرکت به پلتفرم جدید گوگل مجهز هستند.

در سال ۲۰۱۳ نیز کمپانی Qualcomm از سیستم عامل اختصاصی خود با نام QCOM بهره گرفته بود که به نظر می‌رسد برای بقای خود در بازار ساعت‌های هوشمند باید تسلیم پلتفرم گوگل شود.

 

شکل ۹: ساعت هوشمند Moto 360 مجهز به پلتفرم شرکت گوگل

مشخصات سخت‌افزاری

حضور پردازنده‌های چهار هسته‌ای در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به امری متداول تبدیل شده، اما حضور این پردازنده‌ها در ساعت‌های هوشمند بسیار تعجب برانگیز خواهد بود. در جدول زیر می‌توانید مشخصات ساعت‌های هوشمند تولید شده در سال ۲۰۱۴ را مشاهده کنید و به مقایسه آنها بپردازید. نکته قابل توجه در خصوص لیست مشخصات، عدم حضور ساعت هوشمند Apple Watch به دلیل ارائه نشدن مشخصات کامل توسط کمپانی سازنده است.

مدل صفحه نمایش پردازنده حافظه باتری سیستم عامل
Samsung Galaxy Gear 2 ۱.۶۳

۳۲۰*۳۲۰

Dual Core 1.0 GHZ Exynos ۵۱۲ MB Ram

۴ GB Rom

۳۰۰ Tizen
Samsung Galaxy Gear 2 Neo ۱.۶۳

۳۲۰*۳۲۰

Dual Core 1.0 GHZ Exynos ۵۱۲ MB Ram

۴ GB Rom

۳۰۰ Tizen
Samsung Galaxy Gear Live ۱.۶۳

۳۲۰*۳۲۰

Single Core 1.2 GHZ ۵۱۲ MB Ram

۴ GB Rom

۳۰۰ Android Wear
Samsung Galaxy Gear S ۲.۰

۳۶۰*۴۸۰

Dual Core 1.0 GHZ ۵۱۲ MB Ram

۴ GB Rom

۳۰۰ Tizen
LG G Watch ۱.۶۵

۲۸۰*۲۸۰

Quad Core 1.2 GHZ ۵۱۲ MB Ram

۴ GB Rom

۴۰۰ Android Wear
LG G Watch R ۱.۳

۳۲۰*۳۲۰

Quad Core 1.2 GHZ ۵۱۲ MB Ram

۴ GB Rom

۴۱۰ Android Wear
ASUS ZenWatch ۱.۶۳

۳۲۰*۳۲۰

Quad Core 1.2 GHZ ۵۱۲ MB Ram

۴ GB Rom

۴۱۰ Android Wear
Sony Smart Watch 3 ۱.۶

۳۲۰*۳۲۰

Quad Core 1.2 GHZ ۵۱۲ MB Ram

۴ GB Rom

۴۲۰ Android Wear
Motorola Moto 360 ۱.۵۶

۳۲۰*۲۹۰

Single Core 1.0 GHZ ۵۱۲ MB Ram

۴ GB Rom

۳۲۰ Android Wear

 

امکانات و قابلیت‌ها

برای بسیاری از کاربران جای سوال است که ساعت‌های هوشمند چه امکانات و قابلیت‌هایی دارند که بسیاری برای خرید آنها سر و دست می‌شکانند. همچنین طراحی و استایل ساعت بسیار قابل اهمیت است و به هر صورت ساعت یک ابزار زینتی به شمار می‌رود که این مسئله در خصوص ساعت‌های هوشمند با توجه به تازه وارد بودن و سبک طراحی متفاوت، بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

در ادامه مطلب قصد داریم تا به معرفی امکانات سه ساعت هوشمند جدید از برند‌های LG، Samsung و Sony بپردازیم تا به احتمال فراوان، همانند ما اندک سرمایه خود را برای خرید یک ساعت هوشمند پس انداز کنید.

 

Samsung Galaxy Gear S

جدیدترین ساعت هوشمند سامسونگ که با سیستم عامل Tizen به همراه صفحه نمایش ۲.۰ اینچی با دقت تصویر ۴۸۰×۳۶۰ پیکسل در تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ معرفی گردید.

صفحه نمایش از نوع Super AMOLED خمیده است که به سامسونگ اجازه نصب پنل ۲ اینچی را داده است، ابعاد صفحه نمایش در حال حاضر بزرگترین در میان سایر ساعت‌های هوشمند به شمار می‌رود و می‌تواند لذت کار با آن را افزایش دهد. این ساعت هوشمند با توجه به وجود اسلات نانو سیم کارت، به کاربران اجازه برقراری تماس تلفنی، ارسال و دریافت پیام کوتاه را می‌دهد که باید به پشتیبانی از ۶۹ زبان در صفحه کلید بخش پیام کوتاه اشاره کرد.

سرویس نقشه به کار رفته در Gear S با توجه به مسیر حرکت شما قابلیت چرخش را دارد و مسیر انتخابی را بر اساس جهت حرکت نمایش می‌دهد.

بهره‌گیری از سرویس فرمان صوتی S-Voice به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون لمس ساعت، با آن ارتباط برقرار کرده و اپلیکیشن‌های مختلف آن را اجرا و به امور روزانه خود بپردازید.

اپلیکیشن S Health سامسونگ یک دستیار ورزشی به شمار می‌رود که می‌تواند به ورزشکاران در محاسبه کالری مصرف شده، زمان و مسافت طی شده و ضربان قلب کمک کند.

حسگرهای متعدد به کار رفته در کنار قابلیت بهره گیری اپلیکیشن S Health از GPS اطلاعات کامل و دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با قابلیت ذخیره‌سازی و آنالیز آنها می‌توانید به بهترین شکل ممکن از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

حسگرهای موجود در Gear S شامل شتاب سنج، فشار سنج، ضربان قلب، قطب نما، نور محیط، UV و ژیروسکوپ می‌شود.

قابلیت پخش موسیقی با توجه به حافظه محدود ۴ گیگابایتی، به شما تنها اجازه ذخیره‌سازی آهنگ‌های بسیار خاطره انگیز را می‌دهد و نمی‌توان از ساعت هوشمند، انتظار یک موزیک پلیر قدرتمند را داشته باشید.

به دلیل سیم کارت خور بودن Gear S دیگر نیازی به وجود یک گوشی هوشمند از برند سامسونگ وجود ندارد و این نکته در مقابل رقبا، یک برتری قابل توجه به شمار می‌آید.

طراحی Gear S با توجه به صفحه نمایش خمیده، دارای ساختار یکپارچه است که ساختار زیبایی را پدید آورده است. رنگ‌بندی ساعت تنها شامل دو رنگ مشکی و سفید می‌شود و به نظر می‌رسد سامسونگ برای ارائه رنگ‌های دیگر برنامه‌ای ندارد.

 

شکل ۱۰: ساعت هوشمند Samsung Galaxy Gear S

 

LG G Watch R

اولین ساعت هوشمند جهان که به صفحه نمایش دایره‌ای شکل P-OLED است که بسیاری از کاربران با ابعاد ۱.۳ اینچی آن با مشکل روبرو خواهند گردید. البته ‌ال‌جی با وجود کوچک بودن صفحه نمایش، دقت تصویر مناسب ۳۲۰×۳۲۰ پیکسل را ارائه می‌کند که در مقایسه با ابعاد و دقت تصویر سایر رقبا، در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرد.

سرویس آب و هوای ساعت هوشمند G Watch R  اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین با اطلاع رسانی نسبت به تغییر وضعیت هوا در ساعات آینده، شما را در خصوص لباس و لوازمی که با خود حمل کنید، آگاه می‌سازد.

ساختار سیستم نقشه ‌ال‌جی همانند Gear S سامسونگ بر اساس مسیر و جهت حرکت خود قابلیت چرخش دارد تا بتوانید با دقت بیشتری به مقصد خود دست پیدا کنید.

اگر در بازار بورس به سرمایه گذاری پرداخته اید، ساعت هوشمند ‌ال‌جی می‌تواند دستیار خوبی برای اطلاع رسانی وضعیت بورس باشد، زیرا می‌تواند اطلاعات مفیدی در خصوص تغییر وضعیت اقتصادی بورس در اختیار شما قرار دهد.

با استفاده از قابلیت ارتباط با گجت‌های اندرویدی قادر به دریافت اعلان پیام کوتاه و شبکه‌های اجتماعی خواهید بود، البته باید به این نکته توجه کنید که G Watch R تنها با دستگاه‌های اندرویدی مجهز به نسخه ۴.۳ به بالا ارتباط برقرار خواهد کرد.

همانند سایر ساعت‌های هوشمند، ‌ال‌جی نیز از سیستم فرمان صوتی بهره گرفته که می‌تواند دستورات صوتی شما را اجرا کرده و حتی به ارسال پیام کوتاه و ایمیل نیز بپردازد. تنها کافیست با گفتن عبارت OK Google این قابلیت را فعال کرده و از دستورات صوتی برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کنید.

بخش عمده‌ای از قابلیت‌های یک ساعت هوشمند که به طور حتم کاربردی‌ترین وظیفه آنها به شمار می‌رود، محاسبه مسافت طی شده و کالری مصرف شده به همراه ارائه اطلاعات مفیدی در خصوص ضربان قلب و فشار خون است که این موارد در ساعت هوشمند ‌ال‌جی نیز وجود دارد.

همانند Gear S سامسونگ، ‌ال‌جی نیز موفق به دریافت استاندارد IP67 گردیده که نشان دهنده قابلیت ضدآب ساعت هوشمند است، البته این قابلیت تنها به مدت ۳۰ دقیقه و در عمق یک متری می‌تواند دوام بیاورد.

باتری به کار رفته در G Watch R با توان ۴۱۰ میلی‌آمپر در مقایسه با باتری ۳۰۰ میلی آمپری سامسونگ Gear S و با توجه به ابعاد صفحه نمایش می‌تواند مدت زمان بیشتری را برای فعالیت در اختیار شما قرار دهد.

‌ال‌جی در بخش طراحی بسیار هوشمندانه عمل کرده و ساختار طراحی ساعت به گونه‌ای است که هم می‌تواند به عنوان یک ساعت لوکس و هم به عنوان یک ساعت اسپرت ظاهر شود. ساختار اولیه ساعت نشان دهنده یک ساعت لوکس است، اما با تعویض بند ساعت با نمونه‌های متعدد در طرح و رنگ‌های بی شمار، می‌توانید ساعت هوشمند خود را به یک نمونه اسپرت تبدیل کنید. می‌توانید با تهیه بند‌هایی با طرح و رنگ‌های متفاوت، ساعت را با طرح و رنگ لباس خود هماهنگ کنید.

شکل ۱۱: ساعت هوشمند LG G Watch R

 

 

Sony SmartWatch 3

سومین نسل از ساعت‌های هوشمند شرکت سونی که به پلتفرم اختصاصی Android Wear مجهز است و امکانات و ویژگی‌های آن با سایر ساعت‌های هوشمند به مراتب یکسان است.

قرار گرفتن صفحه نمایش داخل بند ساعت، سبب گردیده تا با وجود LCD تخت ۱.۶ اینچی با دقت تصویر ۳۲۰×۳۲۰ پیکسل، شاهد ساختار یکپارچه در اسمارت واچ ۳ باشیم.

بند اسمارت واچ ۳ در حال حاضر تنها در دو رنگ مشکی و زرد به صورت رسمی عرضه می‌شود و برای در اختیار گرفتن رنگ‌های دیگر، باید آنها را از نمایندگان شرکت سونی خریداری کنید.

جستجوی صوتی، سرویس آب و هوا، اطلاعات سفر، نمایش اعلان‌ها، اطلاعات رفت و آمد شخصی و همچنین نمایش اطلاعات مفید در اپلیکیشن ورزشی سونی از امکانات SmartWatch 3 به شمار می‌رود.

پلتفرم Android Wear همانند ساعت هوشمند ‌ال‌جی نیاز به گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید با نسخه ۴.۳ به بالا را دارد تا بتواند از طریق ارتباط بلوتوث با اسمارت واچ سونی هماهنگ شود.

در صورتی که گوشی هوشمند شما همراهتان نباشد، سرویس LifeLog و پخش موسیقی تنها مواردی هستند که می‌توانند شما را همراهی کند.

سنسور‌های به کار رفته در اسمارت واچ ۳ شامل ژیروسکوپ، GPS، فشارسنج، قطب نما، شتاب سنج و حسگر نور محیط می‌شود و نبود سنسور ضربان قلب می‌تواند یک نقطعه ضعف در مقایسه با رقبا به شمار آید.

وجود استاندارد IP68 سبب می‌شود تا کاربران نسبت به ورود مایعات به داخل اسمارت واچ نگرانی نداشته باشند.

باتری ۴۲۰ میلی آمپری اسمارت واچ ۳ در مقابل رقبای خود از سامسونگ و ‌ال‌جی در سطح بالاتری قرار گیرد و طبق اعلام سونی به مدت ۲ روز در شرایط استفاده معمولی پاسخگو خواهد بود.

 

شکل ۱۲: ساعت هوشمند Sony SmartWatch 3

 

 

کالبدشکافی و نحوه کار ساعت‌های هوشمند

با توجه به ابعاد ساعت‌های هوشمند و همچنین حضور سنسور‌های متعدد، تعجب کاربران را از چگونگی قرار دادن تجهیزات داخل ساعت برانگیخته است. وجود چند سنسور شامل ضربان قلب، فشارسنج، GPS، حسگر نور محیط و ژیروسکوپ به همراه باتری در فضای بسیار کوچک، حس کنجکاوی را در هر فردی تحریک می‌کند.

در شکل ۱۳ می‌توانید فضای داخلی ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Gear Live را ببینید. در این تصویر به خوبی می‌توانید فشردگی نصب قطعات و تجهیزات را در یک فضای کوچک مشاهده کنید.

سنسور ضربان قلب یکی از موارد جذاب ساعت‌های هوشمند به شمار می‌رود که نحوه آن کار بسیار ساده است. زیر هر ساعت در محلی که با دست تماس دارد، یک سنسور قرار می‌گیرد که بر اساس حس کردن نبض و ارسال اطلاعات به سیستم عامل، امکان نمایش دقیق و لحظه ای ضربان قلب را فراهم می‌آورد. حسگر سنجش نور محیط نیز در بخش کوچکی در کنار صفحه نمایش قرار می‌گیرد که در حالت عادی نمی توان این سنسور را مشاهده کرد و باید بسیار دقیق در زمانی که نواحی کناری صفحه نمایش به رنگ مشکی است، این حسگر را پیدا کنید. سنسور سنجش نور محیط مشابه با نمونه به کار رفته در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها فعالیت می‌کند و به سادگی می‌توان آن را در قاب زیرین ساعت جای داد تا از دید کاربران در حالت عادی پنهان بماند.

 

شکل ۱۳: فضای داخلی ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Gear Live

 

چیپ ست حافظه از نوع e-MMC با ظرفیت چهار گیگابایت، ابعادی در حدود ۱.۰ × ۱۳  × ۱۱.۵  میلیمتر را اشغال می‌کند و با استفاده از فناوری ساخت ۱۹ نانومتری تولید می‌شود. به دلیل ابعاد کوچک و توان مصرفی ناچیز، از حافظه‌های e-MMC در محصولاتی مانند پخش کننده‌های MP3 و MP4، کتابخوان‌های الکترونیکی، تبلت، گوشی هوشمند، دوربین دیجیتال و فیلم برداری، تلویزیون هوشمند و ست‌تاپ باکس‌ها استفاده می‌شود. SoC (سیستم روی یک چیپ) در ساعت‌های هوشمند وظیفه پردازنده و واحد گرافیکی را بازی می‌کند و ابعاد آن کمتر از ۲۰ میلی متر (شکل ۱۴) است. به دلیل عدم نیاز به پردازش‌های سنگین، پردازنده و واحد گرافیکی در ساعت‌های هوشمند چندان به زحمت نخواهند افتاد و حرارت قابل توجهی تولید نمی کنند. به همین دلیل نیازی به هیچ نوع سیستم خنک کننده در ساعت‌های هوشمند وجود ندارد و همین مسئله سبب کاهش وزن اسمارت واچ‌ها می‌شود.

صفحه نمایش این گجت توسط چند لایه ضد خش، ضد ضربه و ضد آب محافظت می‌شود تا بتوانید از ساعت‌های هوشمند در شرایط مختلف استفاده کنید.

در حال حاضر برای استفاده از ساعت‌های هوشمند به یک اسمارت فون نیاز دارید که این مسئله نیز به مرور زمان با قابلیت نصب سیم کارت برطرف می‌شود و می‌توانید به صورت مستقیم از ساعت خود اقدام به برقراری تماس تلفنی و ارسال پیام کوتاه کنید. همچنین اپلیکیشن مربوط به سلامتی در حال حاضر به گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزار اختصاصی نیاز دارند که قابلیت عملکرد مستقل این بخش می‌تواند کاربران را به طور کامل از همراهی یک گوشی هوشمند بی‌نیاز می‌کند و تنها با همراه داشتن یک ساعت هوشمند می‌توانید تمامی امور مورد نیاز خود را انجام دهید.

پیش از روی کار آمدن نسل جدید ساعت‌های هوشمند، شاهد حضور تجهیزات ورزشی بودیم که عملکردی مشابه با سرویس‌های Health اسمارت واچ‌ها داشتند، در حال حاضر با ترکیب شدن چند گجت، طیف وسیعی از کاربران می‌توانند از امکانات متنوع آنها بهره‌مند شوند.

شکل ۱۴: پردازنده و واحد گرافیکی به صورت SoC ، در یک چیپ واحد قرار دارند

 

آینده ساعت‌های هوشمند

مدت بسیار کمی از تب و تاب شرکت‌های تولید کننده برای ارائه ساعت‌های هوشمند می‌گذرد و یکی از مهمترین مشکلات این گجت‌ها، همراهی یک گوشی هوشمند برای عملکرد کامل است. در حقیقت بسیاری از اسمارت واچ‌ها به صورت مستقل، تنها به عنوان یک ساعت دیجیتال و پخش کننده موسیقی محدود می‌شود. در صورتی که ساعت‌های هوشمند به خودکفایی دست یابند و برای استفاده از تمامی امکانات آنها به تجهیزات جانبی نیاز نباشد، می‌توان آینده بسیار روشنی را متصور شد.

بر اساس نظرسنجی وب سایت Business Insider در سال ۲۰۱۴، بخش قابل توجهی از کاربران (۵۱ درصد) به آینده ساعت‌های هوشمند خوش بین نبودند. طبق نتایج این نظرسنجی، تنها یک پنجم کاربران به اتصال ساعت و گوشی هوشمند به یکدیگر علاقه‌مند بودند و ۸۰ درصد کاربران به عملکرد مستقل SmartWatch‌ها اعتقاد داشتند که نکته قابل توجهی برای شرکت‌های تولید کننده به شمار می‌رود.

شاید برای شما پرداخت مبلغی در حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان برای خرید یک ساعت هوشمند توجیه پذیر نباشد، اما تنها ۶ درصد کاربران شرکت کننده در نظرسنجی وب سایت Business Insider با شما هم عقیده بودند و ۹۴ درصد آنها برای خرید ساعت هوشمند به مسئله مالی توجه نمی‌کنند. همچنین ۳۱ درصد از شرکت کنندگان به این نکته اشاره کردند که در انتظار ورود ساعت هوشمند اپل با نام Apple Watch هستند که می‌تواند زنگ خطر را برای شرکت‌های تولید کننده ساعت‌های هوشمند مبتنی برای پلتفرم Android Wear به صدا در آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا