بحران کرونا

آمازون برای مدیریت بحران کرونا ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد

باوجود اینکه آمازون در دوران شیوع بیماری کرونا درآمد بسیار بالایی کسب کرد، اما چالش‌های متعددی نیز بودند که با آن‌ها دست و پنچه نرم می‌کرد. به همین علت این شرکت درپی سرمایه‌گذاری‌های بزرگی ا‌ست که بتواند بحران کرونا را مدیریت کند.

این شرکت تصمیم دارد تا مبلغ ۴ میلیارد دلار را برای مدیریت بحران کرونا تخصیص دهد، البته این مبلغ برای سه ماهه پیش‌رو در نظر گرفته شده و اگر درآمد این شرکت از ۴ میلیارد دلار بیشتر شود قطعا این سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد.

جف بزوس، مدیرعامل آمازون، در بخشی از گزارش منتشر شده از درآمد آمازون در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، از این سرمایه‌گذاری چهار میلیاردی یاد کرد. او عقیده دارد این مبلغ می‌تواند در زمینه‌هایی مانند تأمین تجهیزات حفاظت شخصی، پاک‌سازی زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها، افزایش حقوق کارمندان و کارگران ساعتی و توسعه‌ ظرفیت‌های آزمایش‌گیری اختصاصی این شرکت خرج شود.

شیوع ویروس کرونا باعث شد تا  فشار زیادی از همه جهات به شرکت آمازون وارد شود، این امر سبب شد تا پیاده‌سازی سیاست‌های مقابله‌ای و پیشگیرانه برای این شرکت الزامی شود. رفتار شرکت آمازون با کارگران، یکی از نقاط ضعف این شرکت محسوب شد که انتقادات زیادی را به‌همراه داشت. کارگران متعدد آمریکایی، در مصاحبه با رسانه‌ها از شرایط نامناسب کاری در دوران شیوع بیماری کرونا شکایت کردند. همچنین گزارشات زیادی از اخراج کارمندان معترض منتشر شد.

با وجود تمامی این گزارشات ثبت شده جف بزوس در اطلاعیه‌ای که منتشر کرد تلاش کرد تا ثابت کند شرکت آمازون تمامی اقدام‌های لازم را در جهت حفظ امنیت و سلامتی کارگران به‌کار گرفته است. او در این یادداشت به سهام‌داران شرکت توصیه می‌کند تا هزینه‌های جدید را تحمل کنند. بزوس در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: بهترین سرمایه‌گذاری کنونی ما، تمرکز روی سلامت و ایمنی صدها هزار کارمند و کارگر است.

او همچنین مدعی شده است که تیمی ویژه‌ای برای توسعه‌ ظرفیت‌های آزمایشی پیشرفته در آمازون اختصاص داده است. این تیم ویژه آزمایشگاهی پایه‌ای را برای بررسی کارمندان و کارگران خط مقدم توزیع و تحویل کالا راه‌اندازی کرده‌اند که بخش مهمی از هزینه‌های آینده نیز به توسعه‌ همین موارد تخصیص داده شده است.

گزارش درآمدی آمازون در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ، با پیش‌بینی‌هایی که شرکت آمازون در پایان سال گذشته منتشر کرد، هم‌خوانی داشت. درآمد عملیاتی این شرکت به چهار میلیارد دلار رسید و فروش خالص، رکورد ۵.۷۵ میلیارد دلاری را ثبت کرد. فروش خالص آمازون، بیش از مقدار رشدی که آمازون در سه ماهه پایانی سال گذشته پیش‌بینی کرده بود، گزارش شد. همچنین کسب‌وکار خدمات ابری آمازون یعنی AWS، رشد درخور‌توجهی را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. این بخش در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، درآمد ۲.۱ میلیارد دلاری داشت که نسبت به درآمد ۷.۷ میلیارد دلاری سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ رشد بالایی داشته است.

این گزارش درآمدی آمازون نشان می‌دهد که باوجود شرایط بحرانی اقتصادی موجود، این شرکت شرایط سخت را به‌خوبی تحمل کرده و از سراسر جهان افزایش تقاضای بی‌سابقه‌ای تجربه کرده استشرکت آمازون از مدت‌ها پیش از استخدام نیروهای جدید در شرکت خبر داد که با توجه به شرایط کنونی و بحران بیکاری اتفاق مثبتی محسوب می‌شود. البته توجه به این نکته الزامی‌ست که جف بزوس سابقه‌ خوبی در تامین هزینه‌های خیرخواهانه ندارد و صحبت‌های اخیر برای اولین بار از زبان او مطرح شده‌ند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا