شِبه پرچمدار خوش قیمت! بررسی گوشی سامسونگ Galaxy A8

وقتی سامسونگ شروع به عرضه سری A کرد، کمتر کسی به آن توجه می‌کرد، اما پس از مدت زمان اندکی آنچنان مورد اقبال کاربران قرار گرفت که گویی سالهاست که این سری تولید می‌شود. قیمت مناسب در کنار کارایی خوب گوشی‌های سری A منجر شده بود که کاربرانی که قدرت خرید پرچمداران سامسونگ (سری S) را نداشتند، چندان از قافله عقب نباشند. در این مقاله قصد داریم یکی از جدیدترین و بهترین گوشی‌های سری A یعنی گلکسی A8 را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی گوشی Galaxy A8

گلکسی A8 از سیستم‌عامل اندروید ۵.۱ در کنار یک پردازنده ۸هسته‌ای استفاده می‌کند. این پردازنده از دو بخش ۴ هسته‌ای، یکی با فرکانس ۱.۸ و دیگری با فرکانس ۱.۳ تشکیل شده است. چیپ گرافیک آن هم Adreno 405 می‌باشد. نکته قابل توجه آن است که راندمان این پردازنده ۸هسته‌ای و چیپ گرافیکی آن تقریبا با پرچمدار نسل قبلی سامسونگ یعنی گلکسی S5 برابری می‌کند. نتایج تست‌های ماهنامه رایانه خبر گواه این مدعاست.

صفحه نمایش گلکسی A8 به لطف تکنولوژی Super AMOLED از کیفیت خوبی برخوردار است. این صفحه نمایش ۵.۷ اینچی بوده و از قدرت تفکیک ۳۸۶ پیکسل در اینچ برخوردار است. رزولوشن صفحه نماش آن برابر با ۱۹۲۰× ۱۰۸۰پیکسل یا همان Full-HD است. ضمنا صفحه نمایش ضد خش بوده و از استاندارد جدید Gorilla Glass 4 بهره می‌برد.

دوربین این گوشی ۱۶ مگاپیکسلی و از قابلیت‌های فوکوس خودکار و فلاش LED برخوردار است. قابلیت‌های دیگر همچون Geo-tagging، تشخیص چهره، تصاویر HDR و پاناروما و … نیز در آن گنجانده شده است. این دوربین توانایی فیلمبرداری با کیفیت HD را دارد و ضمنا دوربین جلویی که مربوط به مکالمه تصویری می‌باشد هم ۵ مگاپیکسلی است که با کیفیت بالای خود مناسب عکاسی سلفی است.

امکانات ارتباطی آن هم تقریبا کامل است. از بلوتوث۴ تا شبکه بی‌سیم و تبدیل شدن به اکسس‌پوینت و microUSB و GPS و AGPS و DLNA و NFC و … همگی قابلیت‌های ارتباطی این گوشی هستند. یکی از ویژگی‌های جذاب این فبلت سنسور اثر انگشت است که فقط در پرچمداران سامسونگ دیده شده بود.

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که در تست‌های لابراتوار ماهنامه رایانه خبر با آن مواجه شدیم قدرت بسیار خوب باتری آن بود. در تست باتری که معمولا گوشی‌های مختلف بین ۳ تا ۵ ساعت شارژ نگه می‌دارند، A8 موفق به کسب رکورد ۷ ساعت و ۳۶ دقیقه شد که بسیار ستودنی بود.

طراحی فلزی بدنه A8 همراه با ضخامت بسیار کم آن موجب شده است که این فبلت خود را در میان پرچمداران جا بزند!

سخن پایانی

از مجموع مواردی که اشاره شد می‌توان به این نتیجه رسید که A8 یک انتخاب بسیار مناسب برای افرادی است که به هر دلیلی تمایل به خرید گوشی‌های پرچمدار ندارند ولی حاضر نیستند که لذت و کلاس و قابلیت‌های پرچمدارها را از دست بدهند!

نقاط قوت:

  • باتری قوی
  • راندمان خوب
  • دوربین‌های با مگاپیکسل بالا
  • باریک و شیک
  • بدنه فلزی
  • سنسور اثر انگشت

نقاط ضعف:

  • اسپیکر متوسط

مشخصات گوشی

Battery: Non-removable Li-Ion 3050 mAh

OS: Android 5.1 (Lollipop)

CPU: Quad-core 1.8 GHz Cortex-A53 & Quad-core 1.3 GHz Cortex-A53 (Snapdragon 615)

GPU: Adreno 405

Display: Super AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors, 1080 x 1920 pixels, 5.7 inches (~386 ppi pixel density), Corning Gorilla Glass 4 back panel

Memory: 2 GB RAM, 32 GB Internal, MicroSD Up to 128 GB

WLAN: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, DLNA, Wi-Fi Direct, Wi-Fi hotspot

Bluetooth: v4.1 with A2DP, EDR, LE

Main Camera: 16 MP, Autofocus, LED flash, Geo-tagging, Touch focus, Face detection, HDR, panorama, 1080p@30fps

Front Camera: 5 MP, 1080p

Sensors: Accelerometer, gyro, proximity, compass

Network: 2G, 3G, 4G

Extra: Dual-SIM, Nano-SIM, GPS, AGPS, NFC, Fingerprint Sensor, FM Radio

Dimensions: 158×۷۶.۸×۵.۹ mm

Weight: 151 grams

تست راندمان

 

نام تست Galaxy A8 Galaxy S6 Edge Plus Galaxy S6 Edge Galaxy S5 Galaxy S4
مشخصات سخت‌افزاری CPU ۴-Cores 1.8 GHz Cortex-A53 & 4-Cores 1.3 GHz Cortex-A53 ۴-Cores 2.1 GHz Cortex-A57 & 4-Cores 1.5 GHz Cortex-A53 ۴-Cores 2.1 GHz Cortex-A57 & 4-Cores 1.5 GHz Cortex-A53 ۴-Cores 1.9 GHz Cortex-A15 & 4-Cores 1.3 GHz Cortex-A7 ۴-Cores 1.6 GHz Cortex-A15 & 4-Cores 1.2 GHz Cortex-A7
GPU Adreno 405 Mali-T760 MP8 Mali-T760 MP8 Mali-T628 MP6 PowerVR SGX 544MP3
تست جامع Antutu Benchmark ۴۸۵۵۳ ۶۰۷۰۸ ۵۴۱۶۱ ۳۸۳۷۴ ۲۸۱۳۸
Smartbench 2012 Device ۶۰۱۹ ۱۵۰۰۰ ۱۳۲۶۰ ۶۳۸۳ ۶۷۶۶
تست گرافیک Smartbench 2012 Game ۳۰۷۹ ۴۶۰۷ ۴۴۸۶ ۴۳۴۷ ۳۷۵۲
Quadrant Advanced ۶۱۳۴ ۱۰۲۳۸ ۱۰۵۷۸ ۶۱۰۰ ۶۳۳۸
GLBenchmark 2.5

Egypt HD Off Screen 1080 (fps)

۴۰ ۱۲۴ ۱۰۴ ۷۲ ۳۹
GLBenchmark 2.5

Egypt HD On Screen (fps)

۴۲ ۶۰ ۵۹ ۵۵ ۴۰
تست پردازنده Benchmark PI (ms)

Lower is Better

۴۳۰ ۹۰ ۹۰ ۱۱۰ ۱۴۰

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا