خروج سرمایه های کاربران

ضرورت بررسی منطقی در اتخاذ تصمیمات درحوزه تبادل رمز ارز

 

خروج سرمایه های کاربران از پلت فرم های خارجی حاصل سیاست های بانک مرکزی برای ساماندهی حوزه رمز ارز است.

به گزارش سیار نیوز، درحالی که دربرخی از کشورها حوزه رمز ارز بسیار مورد توجه قرار گرفته و حتی سرمایه گذاران بزرگ به این حوزه روی آورده اند، مسوولان حوزه ارزهای دیجیتال کمر همت خود را برای مسدود سازی تبادل رمز ارزها در کشور به کار بسته اند.

به طوری که از پیش از عید مسوولان مرتبط با حوزه رمز ارز سیاست هایی را درخصوص مسدود سازی فعالیت و درگاه های پرداخت شرکت های فعال در این حوزه برنامه ریزی کردند.

البته دراین میان فعالان و پلت فرم های داخلی تمام تلاش خود را برای توجیه مسوولان مرتبط در مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی به کار گرفتند.

این درحالی است که با توجه به رایزنی های انجام شده و جلسات توجیهی فعالان حوزه رمز ارز با مسوولان،بانک مرکزی فعلا از تصمیم خود برای مسدود سازی درگاه های پرداخت این پلت فرم های داخلی عقب نشینی کرده است.

ضرورت تعیین یک ساختار و چارچوب مشخص برای فعالان حوزه رمز ارز

اما فعالان حوزه رمز ارز معتقدند که این حوزه نیازمند تعیین یک چارچوب و ساختار مشخص برای ادامه فعالیت آن ها در این حوزه است .

آن ها معتقدند اجرای تصمیم بانک مرکزی موجب افزایش کلاهبرداری ها و رشد قارچ گونه فعالان زیر زمینی در حوزه رمز ارز خواهد بود.

باید توجه داشت که با توجه به فعالیت آزادانه شرکت های هرمی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم، نهاد حاکمیتی فعالیت سالم و مجاز پلتفرم های فعال در حوزه ارز دیجیتال در کشور را نشانه رفته است.

ضرورت اعتماد دولتی ها به فعالان حوزه رمز ارز

در همین راستا، احسان قاضی زاده مدیرعامل شرکت اکسیر درخصوص سیاست های مسوولان در حوزه رمز ارز اظهار کرد: درخواست ما از مسوولان مرتبط با حوزه تبادل رمز ارز این است که به پلت فرم ها و فعالان این حوزه اعتماد کنند.

وی درادامه گفت: پلت فرم های داخلی تاحدی برای سرمایه های کاربران خود نگران هستند که امنیت و احراز هویت را در سطح  سرویس های مالی و بانکی کشور اجرا می کنند.

این فعال حوزه بازار رمز ارز خاطر نشان کرد: پلت فرم های داخلی خود را نسبت به سرمایه های کاربران مسوول می دانند و تمام تلاش خود را در جهت حفظ و پاسداری از این سرمایه ها به کار می گیرند.

قاضی زاده اظهار کرد: با توجه به تنش های حاصل از ابلاغ بخشنامه شاپرک درخصوص مسدود سازی درگاه های پرداخت الکترونیک، پلت فرم های داخلی اقدام به فعالیت صنفی کردند تا بتوانند مشکلات و موانع موجود در این حوزه را به مسوولان معرفی کنند.

کارشکنی های برخی از کارگزاری های بورس و ایجاد فشار رسانه ای

مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه رمز ارز اعلام کرد: با توجه به تصمیم شاپرک درخصوص مسدود سازی درگاه های پرداخت فعالان حوزه رمز ارز در کشور، برخی از کارگزاران بورس نیز اقدام به ایجاد فشار رسانه ای و انتشار هشدارهایی درخصوص کسب و کارهای موجود در حوزه رمز ارز کردند.

وی ضمن اشاره به اتحاد صنفی پلت فرم های داخلی گفت: فعالان حوزه تبادل رمز ارز در قالب انجمن فین تک و انجمن بلاک چین و سازمان نصر تهران به توجیه مسوولان مرتبط پرداختند و از اما و اگرهای مسدود سازی درگاه های پرداخت پلت فرم های داخلی گفتند.

مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه رمز ارز تصریح کرد: ما مسوولان را توجیه کردیم که درصورت مسدود سازی درگاه های پرداخت شرکت های فعال در حوزه رمز ارزهیچ یک از مشکلات این حوزه از جمله خروج ارز، کلاهبرداری، خالی فروشی و خروج سرمایه های ایرانیان نقض نمی شود.

عقب نشینی بانک مرکزی جهت بررسی های دقیق و منسجم

قاضی زاده بیان کرد: به نظر می رسد رایزنی ها و پیگیری های صنفی فعالان حوزه رمز ارز تاکنون به نتیجه رسیده و مسوولان مرتبط تصمیم دارند تا این موضوع را به صورت دقیق و منسجم بررسی کنند.

وی همچنین ضمن اشاره به بخشنامه شاپرک اظهار کرد: با اعلام این موضوع حجم بسیاری از دارایی های کاربران از پلت فرم های داخلی به پلت فرم های خارجی منتقل شد.

این کارشناس حوزه رمز ارز اظهار کرد: با توجه به اینکه سرمایه کاربران در پلت فرم های داخلی امانت هستند ، طبیعی است که هر زمانی که تصمیم به انتقال یا خروج سرمایه خود داشته باشند باید انجام شود.

وی ادامه داد: اما مشکل ما این بود که با اعلام بخشنامه شاپرک ایجاد ترس و فضای نامطمئن برای کاربران ایجاد شد و آن ها اقدام به خروج سرمایه های خود کردند.

ضرورت دوری از ایجاد رعب و وحشت برای کاربران

قاضی زاده خاطر نشان کرد: درراستای ایجاد این فضای غبار آلود شاهد سواستفاده برخی افراد سودجو و کلاهبردار در فضای مجازی بودیم

تا با خراب کردن پلت فرم های داخلی و ایجاد ترس درمیان کاربران اقدام به کلاهبرداری از آنان کنند.

مدیرعامل این شرکت فعال در حوزه رمز ارز اظهار کرد: به همین منظور ما دراین مدت تمام تلاش خود را کردیم

تا دراین فضا هیجان ایجاد نکنیم و مشکلات و موانع حوزه را در فضایی ارام و با حضور مسوولان بررسی کنیم .

وی همچنین تصریح کرد: ما با مسوولان رایزنی هایی را درخصوص آموزش درحوزه رمز ارز داشتیم

تا با استفاده از رسانه ملی اقدام به آموزش دراین حوزه کنیم و راه را برای کلاهبرداری و سودجویی افراد مجرم ببندیم.

ایجاد محدودیت در توسعه فناوری های نوین در کشور

همچنین امین امینی مدیرعامل شرکت والکس درباره سیاست های اخیر بانک مرکزی برای مسدود سازی درگاه های پرداخت اظهار کرد:

محدود سازی در کشور درحوزه فناوری های نوین از جمله مشکلاتی است که فعالان حوزه رمز ارز با آن مواجه هستند.

وی درادامه گفت: بانک مرکزی و مسوولان مرتبط با حوزه رمز ارز  تصمیم قاطع و نهایی در خصوص قانونمندی حوزه رمز ارز انجام نداده

و تنها تصمیم راحت و پیشنهادی آن ها مسدود کردن درگاه های پرداخت پلت فرم های داخلی فعال دراین حوزه است.

امینی اعلام کرد: مسوولان بانک مرکزی به جای بسترسازی ظرفیت های موجود با فعالان حوزه رمز ارز برخورد قهری می کنند

و تصمیم به مسدود سازی درگاه های پراخت آنان می کنند.

مدیرعامل یک پلت فرم داخلی فعال در حوزه رمز ارز اظهار کرد:

نمایندگان مجلس در راستای تصمیم بانک مرکزی تلاش های بسیاری کردند و با رایزنی هایی با مسوولان بانک مرکزی و فعالان حوزه رمز ارز مشکلات موجود در این حوزه را بررسی کردند.

انتقال بخش عظیمی از سرمایه کاربران از پلت فرم داخلی

وی ضمن اشاره به خروج حجم بسیاری از سرمایه کاربران اظهار کرد:با توجه به ابلاغ بخشنامه شاپرک درپایان سال گذشته و اجرایی شدن این تصمیم در سال جدید، بخش عظیمی از سرمایه های کاربران از پلت فرم های داخلی به پلت فرم های خارجی منتقل شد.

این فعال حوزه رمز ارزضمن اشاره به این موضوع که مسوولان باید از الگوهای کشورهای پیشرفته پیروی کنند گفت: استفاده از توان و دانش متخصصان داخلی دراین حوزه و استفاده از مدل های کشورهای پیشرفته دراین حوزه موجب رفع مشکلات می شود.

وی همچنین بر ضرورت بستر سازی برای حوزه رمز ارز تاکید کرد و گفت:فضای موجود در حوزه رمز ارزها باید توسط مسوولان بانک مرکزی و مسوولان مرتبط مدیریت و کنترل شود.

لزوم حرکت بازار تبادل رمز ارزها به سمت قانون مند تر شدن

حسین منتظر مدیر فروش کوین نیک نیز درباره سیاست های بانک مرکزی درخصوص فعالان این حوزه اظهار کرد:

سیاست های بانک مرکزی درخصوص رمز ارزها سیاست دوگانه ای زیرا نه این بازار را به رسمیت می شناسند و نه این بازار را رسما غیر قانونی معرفی می کنند.

وی اظهار کرد:یک نهاد قانونگذار همچون کمیسیون اقتصادی مجلس می تواند به طور مستقیم بانک مرکزی را به عنوان یک نهاد نظارتی مسوول کند تا بازار تبادل رمز ارزها به سمت قانونمندتر شدن پیش رود.

این کارشناس حوزه رمز ارز خاطر نشان کرد: با توجه به دستور رییس مجلس شورای اسلامی مبنی ورود بانک مرکزی و  تعیین تکلیف فعالان این حوزه و وضعیت بازار ، بانک مرکزی تصمیم به مسدود سازی درگاه های پرداخت پلت فرم های داخلی گرفت.

متوقف ماندن سیاست مسدود سازی درگاه از سوی بانک مرکزی

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات فعالان این حوزه و برگزاری جلسات مختلف با مجلسی ها ، مسوولان بانک مرکزی و اقدامات رسانه ای فعلا تصمیم بانک مرکزی درخصوص مسدود سازی درگاه ها متوقف شده است .

منتظر یادآور شد : اما نکته قابل تامل اینجاست که مجلس همچنان بر ورود بانک مرکزی به حوزه رمز ارزها اصرار دارد و بانک مرکزی نیز آماده مسدودسازی و تعطیلی فعالیت پلت فرم های داخلی فعال دراین حوزه است.

منتظر تصریح کرد: راهکار پیشنهادی ما برای مدیریت این فضا این است که مجلس یک نهاد را از جمله اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی مسوول کند تا درجهت نظام مند کردن این حوزه گام بردارد.

وی ادامه داد: دستگاه مسوول باید با فعالان این حوزه هماهنگ شود و درجهت نظارتی شدن بازار تبادل رمز ارز و قانونمند شدن آن حرکت کند.

ضرورت نظارت مسوولان مرتبط با حوزه رمز ارز برای امن شدن این حوزه

مدیر فروش این پلت فرم داخلی اظهار کرد: مسوولان با نظارت بر بازار تبادل رمز ارز می توانند امنیت حوزه رمز ارز را تامین کنند و بازار تبادل رمز ارز برای افرادی که اقدام به پولشویی و کلاهبرداری می کنند ناامن شود.

وی ضمن اشاره به رویکرد قهرانه بانک مرکزی در مواجهه با پلت فرم های داخلی بیان کرد: بهترین رویکرد مسوولان بانک مرکزی، برگزاری جلسات مدون با فعالان حوزه رمز ارز است .

این کارشناس حوزه رمز ارز خاطر نشان کرد: درصورت مسدود سازی درگاه های بانکی پلت فرم های داخلی قطعا بازارهای زیرزمینی تشکیل می شود و فضا برای سودجویان،کلاهبرداران باز می شود.

مسدودسازی درگاه های پرداخت و ایجاد بازار سیاه

منتظر ضمن اشاره به ایجاد بازار سیاه با توجه به مسدود سازی درگاه های بانکی گفت: علاوه بر موارد ذکر شده، درصورت اجرایی شدن تصمیم بانک مرکزی کابران نیز اقدام به خروج سرمایه های خود از پلت فرم های داخلی به سمت پلت فرم های خارجی می کند.

این فعال حوزه رمز ارز بیان کرد: درصورت خروج حجم بسیار زیادی از سرمایه های کاربران از پلت فرم های داخلی ما مجبور به ایجاد اعتماد سازی و اطمینان به کاربران مبنی بر حفظ سرمایه هایشان در پلت فرم های داخلی هستیم.

ضرورت قانونمند سازی حوزه رمز ارزها در اسرع وقت

مجید خاکپور رییس کارگروه تبادل انجمن بلاک چین اظهار کرد: قانونگذاری مشکل اصلی حوزه رمز ارزها است که باید هرچه سریعتر اجرایی شود .

وی ادامه داد: درخواست ما برای قانونگذاری به معنای صدور مجوز نیست و ما درخواست داریم تا یک چارچوب برای تبادلات رمز ارزها تعیین شود.

رییس کارگروه تبادل انجمن بلاک چین بیان کرد: تعیین چارچوب باید تحت نظارت یک نهاد خود تدوینگر باشد که از اعضای صنفی

متشکل باشد که این موضوع را دی ماه سال گذشته به بانک مرکزی اعلام کرده بودیم.

مخالفت فعالان حوزه رمز ارز با مسدود سازی درگاه های پرداخت

مجید خاکپور رییس کارگروه تبادل انجمن بلاک چین نیز درخصوص فعالیت در حوزه رمز ارز اظهار کرد: مشکل اصلی حوزه رمز ارز قانون‌گذاری است که باید هرچه سریعتر انجام شود.

وی ادامه داد: درخواست ما برای قانونگذاری به معنای صدور مجوز نیست، بلکه یک چارچوب برای تبادلات رمز ارزها نیز می‌تواند نیازهای معطوف به قانون‌گذاری این زمینه فعالیت را پاسخگو باشد، امری که برای تحقق آن، طرح‌ هم تدوین و ارایه کرده ایم.

رییس کارگروه تبادل انجمن بلاک چین بیان کرد: مطابق پیشنهاد مکتوب ما، تعیین چارچوب باید تحت نظارت یک نهاد خود تنظیم‌گر باشد که با حضور نهادهای صنفی و علمی نمایندگی کننده فعالان تبادل رمزارزها تشکیل شده باشد. ما این طرح را دی ماه سال گذشته به بانک مرکزی و هیات دولت ارایه کردیم.

خاکپور درادامه خاطر نشان کرد: فعالان حوزه تبادل رمز ارز به این دلیل مخالف انسداد درگاه های پرداخت هستند چون تبعات گسترده‌ای را به دنبال دارد؛ ازجمله زیر زمینی شدن این فرآیند و افزایش پرونده‌های کلاهبرداری در مراجع قضایی و انتظامی.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود پلتفرم های معتبر و با سابقه داخلی که ادرس فیزیکی دارند و مورد شناخت نهادهای امنیتی هستند و به صورت حقوقی فعالیت می‌کنند، یک زیرساخت نسبتاً امن و قابل قبول برای خرید و فروش رمزارزها توسعه یافته است.

اجرای تصمیمات سلبی و عقب افتادگی کشور

این فعال حوزه رمز ارز اظهار کرد: درصورت مسدود سازی پلتفرم های داخلی، مردم اقدام به انتقال سرمایه های خود از پلتفرم های داخلی به خارجی می کنند.

رییس کارگروه تبادل انجمن بلاک چین اظهار کرد: با اجرای تصمیم سلبی از سوی نهادها، ما فعالان این زمینه در ایران، پژوهشگران و علاقه‌مندان در زمینه رمزارزها و بلاکچین از سایر کشورها عقب می‌افتیم، چرا که سایر کشورها در جهت توسعه و رشد حوزه رمز ارزها به طور جدی در حال فعالیت هستند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود درکشور، توسعه فناوری های نوین و اثرگذاری در این فناوری قطعاً با رویکرد سلبی یا اجتناب از قانون‌گذاری در این زمینه، ممکن نخواهد بود.

آشفتگی در برخورد با فناوری های نوین در کشور

مصطفی نقی پور دبیر انجمن فین تک درباره سیاست های بانک مرکزی اظهار کرد: سالها آشفتگی در برخورد با فناوری های نوین بلاک چین و رمز ارزها وجود داشته و درروزهای اخیر نیز به طور رسمی مسوولان بانک مرکزی تصمیم به مسدود سازی درگاه های پرداخت گرفتند.

وی در ادامه گفت: با توجه به پیگیری های انجام شده از سوی فعالان حوزه رمز ارزو مخالفت اغلب اعضای کارگروه ساماندهی این حوزه، فعلا اجرای این سیاست از سوی بانک مرکزی متوقف ماند.

این کارشناس حوزه رمز ارز اظهار کرد: پیشنهاد ما به مسوولان بانک مرکزی این بوده که با همراهی انجمن بلاک چین، سازمان نصر چارچوب مشخصی برای فعالان حوزه رمز ارز تدوین شود.

وی همچنین گفت: فعالان حوزه ارزپیش نویس الزامات مربوط به این حوزه را به صورت مکتوب به مسوولان پیشنهاد داده اند که امید است مورد بررسی قرار گیرد.

نقی پوریادآور شد: ما پیشنهادات خود را مشخصا به نماینده بانک مرکزی و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال کرده ایم .

اظهار امیدواری فعالان حوزه رمز ارز برای اتخاذ تصمیمات منطقی

وی ادامه داد: اواخر سال گذشته ما پیشنهادهای خود را مطرح کردیم و به نظر می رسد که تمامی بخش ها ازجمله نهادهای صنفی در آن اتفاق نظر دارند.

دبیر انجمن فین تک اظهار کرد: درپیشنهاد فعالان حوزه رمز ارزتمامی نگرانی های بخش دولتی دیده شده و راهکار برای این موضوع تعریف شده است .

وی درباره خروج سرمایه های کاربران از پلت فرم های داخلی اظهار کرد: اتخاذ سیاست های مسوولان موجب نگرانی کاربران پلت فرم های داخلی می شود.

این فعال حوزه رمز ارز بیان کرد:امید است با اتخاذ تصمیمات منطقی و کارشناسانه موضوع خروج هیجانی سرمایه های کاربران از پلت فرم های داخلی به خارجی نیز رفع شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا