از خانهتان بلافاصله به همکارتان در شیراز پیام دهید که قرار است با گروهی در تهران جلسهای بگذارید تا گزارشی به همراه تصویر زنده درباره پیشرفت پروژهتان در اراک را دریافت کنید.
این یک ایده برای زندگی در آینده نیست؛ این شکل کار بسیاری از شرکتها از سالها پیش و در جهان امروزی است، که در کشور ما تا پیش از این همراستا با دنیا پیشرفت نداشته است. اما آمار ارایهشده از سوی نماینده انحصاری و رسمی یکی از شرکتهای بزرگ دنیا در صنعت سختافزار و ویدیوکنفرانس نشان میدهد تغییرات موجود در شرایط اقتصادی کشور، فروش و دریافت کالا و خدمات مرتبط با ویدیوکنفرانس را با جهش و رشدی ۱۵۰ درصدی مواجه کرده است.
زیرساختها و فناوریهای همکاری و ارتباطات یکپارچه (UC&C) که یک دهه است در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان روشی جایگزین استفاده شدهاند، اکنون به عنصری جدانشدنی از فضاهای کاری تبدیل شدهاند. البته با وجود اینکه استفاده تجاری از این فناوریها و زیرساختها بهخوبی از جانب کسبوکارها پذیرفته شده است؛ اما بسیاری از شرکتها همچنان در ایجاد تغییر در فرهنگ پیشین و قانع کردن تیمهای خود برای بهره بردن از این پتانسیل ناتوان بودهاند.
همانطور که ذکر شد، بازار ابزارهای کنفرانس ویدیویی شاهد رشد فزاینده و افزایش تقاضا به واسطه تمرکز این فناوریها بر سادهسازی، کاهش قیمت و افزایش استفاده از فناوریهای ابری در فضای کاری بوده است.
در شرایط فعلی بازار ایران و بهویژه کسبوکار هزینههای گزاف جابهجایی پرسنل، هزینههای اقامتی و حق ماموریتها برای برگزاری جلسات و هماهنگیها، از جمله مواردی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت، بهخصوص دیگر هزینههای حاشیهای که ممکن است در این مورد نیز گنجانده شود. در همین راستا میتوان روی استفاده از تجهیزات ویدیوکنفرانس تاملی بحثبرانگیز داشت و این تکنولوژی را راهحلی برای به حداقل رساندن هزینههایی دانست که میتوان با استفاده از این تجهیزات کنترل کرد. حال میتوان با یک دستگاه به هر نقطه از ایران یا دنیا متصل شد و علاوه بر هزینه، زمان را نیز متوقف کرد.
آیا این به معنی پایان کار دفاتر است؟
دن شوابل، معاونت تحقیقات در موسسه فضای کاری آینده در این باره میگوید: طراحی دفاتر کار به سمت افزایش همکاری و جلب استعدادها تغییر مسیر داده است. این موضوع یکی از پنج روند اصلی است که در سال ۲۰۱۶ پیگیری شده است. فضاهای کاری باز به میزان قابل توجهی روش کار کارکنان و تعامل آنها با یکدیگر را تغییر داده است و شرکتهای امروز به تغییرات فعالانه دفاتر خود شدت میدهند تا با ویژگیهای جدید بازار کار همخوانی پیدا کنند.
چگونه میتوانیم به شیوه نوین کار دست یابیم؟
اطلاعات اخیر از شرکتها نشان میدهد که شکل کاری شرکتها در سه سال آینده تغییرات زیادی خواهند کرد، به این شکل که یا تجهیزات ارتباطی آنها نوسازی میشود یا دستگاهها و شکل کاری آنها بهطور کلی تغییر خواهد کرد. این تغییر زمانبر است اما زودتر از آنچه پیشبینی میشد در حال انجام است؛ به این شکل که ۷۰ درصد از سازمانها پایههای ارتباطیشان را تا دو سال دیگر به پایههای ارتباطی مجازی یا ابری یا مشتقات آن تغییر خواهند داد.
افراد حاضر در جامعه نیز نقش بزرگی در این تغییر دارند، بهطوری که تا چند سال آینده جوانان در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال نیمیاز افراد در حال کار را تشکیل خواهند داد، اطلاعات بهصورت اینترنتی و از طریق سایتها منتقل خواهد شد و ۶۰ درصد از جلسات به صورت مجازی برگزار میشوند.
این تازهواردان به فضای کاری، در کنار رسانههای اجتماعی نظیر FaceTime و WhatsApp بزرگ شدهاند و انتظار دارند بتوانند با همکاران خود از طریق نرمافزارها و رسانههای اجتماعی فعلی ارتباط برقرار کنند. برای کارکنان، این بدان معنی است که همکاری به هنجار جدیدی تبدیل شده است و نیازی جدی به سرمایهگذاری در فناوری برای برآورده ساختن این نیاز رو به افزایش وجود دارد.
یکی از مقالات اخیر وینهاوس که به سفارش لاجیتک تهیه شده است، نشان میدهد: روشی که کاربران کارهای خود را انجام میدهند دستخوش تغییری تاریخی و قابل توجه شده است.
چنین فضای کسبوکاری مورد توجه جوانانی است که به دنبال ایجاد توازن میان زندگی و کار خود هستند و این فضا به واسطه تعاملات کاملا مبتنی بر همکاری به وجود آمده است. فناوری، توانایی همکاری مجازی را وارد مرحله جدیدی کرده و همکاری مجازی بسیار کارآمد و مطلوب شده است. اکنون با موانعی اندک، هر فردی میتواند در هر لحظهای در وظایف موجود مشارکت کند و به افراد دیگر در انجام آنها یاری رساند.
ایمیل و تماسهای تلفنی در صدر فهرست پرکاربردترین نوع ارتباطی بین مجموعهها باقی میمانند اما شرکتهایی با تفکرات نو به دنبال راههای ارتباطی نوین هستند تا سرعت پیشرفت خود را افزایش دهند و بتوانند گزارشها و تصمیماتشان را با تماسهای ویدیویی باکیفیت و جزییات بالا به یکدیگر منتقل کنند و از هزینههایشان بکاهند.
آمارهایی که رشد جهشی داشتهاند
این در حالی است که از سوی دیگر شرکت لاجیتک در سه ماهه بهار سال ۹۷ شاهد رشد بالای ۶۰ درصدی فروش محصولات ویدیوکنفرانس نسبت به سه ماهه زمستان ۹۶ در دنیا بوده است و با توجه به شرایط ناپایدار بازار فعلی ایران، شرکت مروارید اسپیرو، نماینده انحصاری و رسمی گروه محصولات لاجیتک در ایران موفق به افزایش بالای ۱۵۰ درصدی فروش این محصولات و جذب استقبال گسترده سازمانهای بزرگ از این تجهیزات شده است.
این حجم از رشد فروش در شرایط فعلی اقتصادی ایران برای شرکت اسپیرو تاملبرانگیز بوده و با بررسیهای صورتگرفته، این نتیجه حاصل شد که دلیل اصلی رویآوری به اینگونه تکنولوژیهای روز دنیا، حذف یا کاهش هزینههای جاری سازمانها و حذف روشهای سنتی و جایگزینی فناوریهای روز دنیا به جای روشهای سنتی است.
دستگاههای جدید کنفرانس ویدیویی، نظیر مجموعه ConferenceCamلاجیتک، به شکلی طراحی شدهاند که به صورت سازگار با فناوریها و زیرساختهای پیشین عمل کنند. این بدان معنی است که این دستگاهها میتوانند با هر بستر کنفرانس ویدیویی (درونسازمانی یا ابری) و از هر موقعیت مکانی عمل کنند. کاربران تنها نیاز دارند دستگاه را به رایانه خود از طریق USB متصل کنند و سپس نرمافزار پیشفرض ارتباط ویدیویی خود را باز کنند، تا بدین شکل ارتباط برای آنها میسر شود.
با این اوصاف، فناوری جدید میتواند برای کسانی که بهتازگی با کنفرانس ویدیویی آشنا شدهاند ترسناک باشد و این جایی است که تیمهای IT میتوانند نقش بزرگی ایفا کنند: اول اینکه میتوانند راهحلهای مناسبی را بر اساس کسبوکار و نیازهای کاربر انتخاب کنند و دوم اینکه میتوانند به کاربران حاضر در بخشهای دیگر در انطباق با این فناوریها و غلبه بر هر مانعی در استفاده از آنها کمک کنند.
لینک کوتاه: