به نظر میرسد که شرکت خودروسازی بزرگ آلمانی فولکسواگن ایدهای که پیشتر مطرح کرده بود را به تدریج به واقعیت تبدیل میکند.
فولکسواگن میگوید که نمونهای اولیه از طرح ربات شارژکنندهی خودروهای الکتریک خود که اولین بار در اواخر ۲۰۱۹ بهصورت یک طرح «اثبات مفهوم» به نمایش گذاشت ساخته و برنامه دارد که این ایده را بیشتر توسعه بدهد. نمونهی اولیهی ساخته شده تقریباً با طرح اولیهاش همسان، به همراه چشمهای چشمکزن دیجیتال و اصوات R2-D2 است.
این ربات فولکسواگن – که بر خلاف سایر محصولات این شرکت نام عجیب و غریبی ندارد – بهصورت تئوری شیوهی کار سادهای دارد. وقتی فرد خودروی الکتریک خود را در پارکینگی پارک میکند، میتواند درخواست شارژ آن را بدهد. ربات از پایهی خود جدا میشود، به یکی از باتریهای قابل حمل متصل میگردد و سپس به سمت خودروی مورد نظر میرود تا باتری را به آن متصل کند و نهایتاً دوباره به پایهی خود بازمیگردد. وقتی شارژ خودرو تکمیل شود یا کار رانندهی خودرو به اتمام رسیده و قصد خروج از پارکینگ را داشته باشد، ربات باتری را جمع میکند و باتری را به قفسههای شارژ بازمیگرداند.
بیشک این ایدهی بسیار خوبی است اما چند نکتهی منفی وجود دارد که فولکسواگن در مطلبی که در روز دوشنبه به انتشار رساند به آن نپرداخته بود. بهعنوان مثال، این ربات شارژکننده متکی به این است که خودروها به نوعی شبکهی کلی (که با اسم V2X یا «وسیلهی نقلیه به همهچیز» شناخته میشود) وصل باشند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
همچنین «نمونهی اولیه» نامیدن این نسخه از ربات این مفهوم را میرساند که فولکسواگن نسخهای از آن که کار میکند تولید کرده، اما با این حال در معرفی روز دوشنبه آن را در عمل نشان نداده است. بهجای آن، این شرکت صرفاً نوعی «نگاه اول» با حالت تبلیغاتی و چند تصویر را به اشتراک گذاشته است. ایدهی شارژ خودکار مدتی است که مورد توجه فولکسواگن قرار دارد و اگرچه تنها شرکتی نیست که به سراغ این ایده رفته، اما جزو معدود شرکتهای بزرگی است که بهطور جدی عملی کردن آن را در نظر دارد.
فولکسواگن در حال حاضر مشغول ساخت شبکههای شارژ سریع گسترده در ایالات متحدهی آمریکا (شرکت Electrify America) و اروپا (IONITY) بهعنوان نوعی جبران برای رسوایی آلایندگی خوردوهای این شرکت در سال ۲۰۱۵ است. چیزی مثل این ربات نیز مثل یک راه حال کاملتر به نظر میرسد. ولی شبکههای شارژ سریع برای استفادهی معمول نیست و اکثر دارندگان خودروهای الکتریک بخش عمدهی شارز خودروهایشان را در خانه یا پارکینگها انجام میدهند. از این رو پیدا کردن راهی برای آسانتر ساختن این کار، ایدهی جذابی است.
حتی اگر این ربات شارژکنندهی فولکسواگن به محصول مناسبی تبدیل شود، همچنان نمیتواند راه حلی نهایی برای این موضوع باشد. این شرکت در حال حاضر ایدهی متفاوتی را در بخشهایی از چین و ولفسبورگ آلمان مورد آزمایش قرار میدهد که به این صورت است که باتری خودرو در یک جایگاه شارژ استانداردتر قرار میگیرد و این به جایگاه شارژ اجازه میدهد که مقداری انرژی ذخیره کند که میتواند برای شارژ سریع خودروهای الکتریک مورد به کار برده شود.
فولکسواگن اظهار داشته است که عرضهی گستردهترِ این «جایگاههای شارژ سریع قابل تغییر» در اوایل سال ۲۰۲۱ را در نظر دارد.
لینک کوتاه: