مایکروسافت

مایکروسافت از رویکرد خود در خصوص قیمت‌گذاری بازی‌های نسل جدید می‌گوید

«آرون گرین‌برگ» (Aaron Greenberg) از تیم ایکس‌باکس درباره‌ی رویکرد مایکروسافت در خصوص قیمت‌گذاری‌ بازی‌های ایکس‌باکس سریز ایکس گفته است.

اگرچه جوانب مختلفی از کنسول‌های نسل جدید سونی و مایکروسافت از تکنولوژی پیشرفته‌ی آن‌ها گرفته تا بازی‌هایشان، هیجان بازیکنان را برانگیخته و آن را به شدت منتظر گذاشته اما در این بین، نکته‌ای که شاید آنقدر مورد پسند واقع نشده قیمت بازی‌های آینده بوده است. خود کنسول‌ها با توجه به سخت‌افزارشان و قابلیت‌هایی که دارا هستند، آنچنان گران قیمت‌گذاری نشده‌اند اما به نظر می‌رسد که قرار است رشدی را در قیمت بازی‌ها شاهد باشیم.

برخی از شرکت‌ها همچنان عناوین خود که روی هر دو نسل به انتشار خواهند رساند را با همان قیمت مرسوم ۶۰ دلار ارائه می‌دهند ولی برخی دیگر از این قاعده پیروی نمی‌کنند. 2K اولین شرکتی بود که قیمت ۷۰ دلاری را برای نسخه‌های نسل جدید NBA 2K21 تعیین کرد و پس از آن اکتیویژن نیز چنین رویکردی را برای Call of Duty: Black Ops Cold War در پیش گرفت. اما مهم‌تر از این‌ها، سونی هم اعلام کرد که عناوین نسل آینده‌ی خود را با قیمت ۷۰ دلار عرضه خواهد کرد. با این اوصاف، ظاهراً قیمت ۷۰ دلاری به قیمت معمول نسل پیش رو تبدیل خواهد شد اما جالب است که ببینیم مایکروسافت به‌عنوان شرکت عمده‌ی دیگر عرصه‌ی گیمینگ در این زمین چگونه عمل خواهد کرد.

آرون گرین‌برگ، مدیر بازاریابی ایکس‌باکس طی گفت‌وگو با پادکست Real Deal Xbox در این باره صحبت کرده است. اگرچه وی از پاسخ قطعی به این سوال که آیا عناوین فرست پارتی و انحصاری مایکروسافت قیمتی ۷۰ دلاری خواهند داشت یا خیر اجتناب کرده، اظهار داشته که می‌خواهند اول از همه تا جایی که ممکن است طرفداران را در اولویت قرار دهند اما این موضوع پیچیده است و در دوره‌ای هستیم که بازی‌ها با قیمت‌های مختلف به انتشار می‌رسند و حداقل در در حال حاضر که شرکت‌ها به قیمت مشخصی پایبند نشده‌اند، سخت است که یک قیمت را به‌عنوان قیمت معمول و استاندارد در نظر گرفت.

فکر می‌کنم چیزی که در سراسر صنعت گیمینگ با تعدادی از موارد استثنای قابل توجه دیده‌اید این است که… به‌عنوان مثال نسخه‌ی استاندارد Assassin’s Creed Valhalla ،Cyberpunk و Dirt 5 دارای قیمت ۶۰ دلاری است… پس چنین چیزی [افزایش قیمت عمده] را نمی‌بینم.

برخی از عناوین استثناء هستند، مخصوصاً عناوین ورزشی که زودتر از عرضه‌ی کنسول‌های نسل جدید به انتشار می‌رسند و چون از قابلیت Smart Delivery برخوردار نیستند، برای نسخه‌ی نسل نهم مبلغی اضافی دریافت می‌کنند. پس این موضوع کمی پیچیده است.

این رویکرد متفاوتی است و آن‌ها قطعاً حق این را دارند که هر کاری که می‌خواهند در زمینه‌ی محصولات و قیمت‌گذاری آن‌ها انجام بدهند، ولی ما به شخصه رویکردی طرفدار-محور [در خصوص قیمت‌گذاری] در پیش گرفته‌ایم.

همان‌طور که گرین‌برگ هم این نکته را متذکر شده است، قیمت‌گذاری عناوین ایکس‌باکس برای سرویس Xbox Game Pass آنچنان حائز اهمیت نیست چون در هر صورت آثار فرست پارتی به‌صورت رایگان در ازای همان مبلغ اشتراک ماهانه در اختیار مشترکین این سرویس قرار می‌گیرد. البته عده‌ی زیادی نیز در این سرویس عضو نیستند و اقدام به خریداری تک تک عناوین فرست پارتی می‌کنند. در هر صورت، در حال حاضر به نظر می‌رسد که افزایش قیمت ۱۰ دلاری بازی‌ها امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

 ایکس‌باکس سریز ایکس و مدل دومِ ارزان‌تر آن ایکس‌باکس سریز اس که اخیراً رسماً معرفی شد، به ترتیب با قیمت ۵۰۰ و ۳۰۰ دلار در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۰ آبان ۱۳۹۹) روانه‌ی بازار خواهند شد. سریز ایکس بیشتر از هر کنسول دیگری انتخاب، ارزش و تنوع ارائه خواهد داد و از متنوع‌ترین لاین‌آپ فرست پارتی مایکروسافت تاکنون بهره خواهد برد. مایکروسافت اخیراً اظهار داشته است که سریز ایکس، آخرین نسل کنسول‌هایش نخواهد بود و توسعه‌ی کنسول‌های بیشتری را نظر دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا