مریخ‌نورد چین

مریخ‌نورد چین از مریخ سلفی فرستاده است

مریخ‌نورد چین تحت عنوان «ژورونگ» (Zhurong) که اخیراً موفق به فرود روی سطح مریخ شده، حال از این سیاره به زمین سلفی فرستاده است.

مریخ‌نورد چین «ژورونگ» (Zhurong) به‌تازگی از مریخ تصاویری جدیدی را شامل یک «سلفی» به زمین ارسال کرده است. این ربات که در ماه می موفق به فرود روی سطح مریخ شده، یک دوربین بی‌سیم را روی زمین کار گذاشته و مسافت کوتاهی را به عقب بازگشته است تا تصویر از آن گرفته شود. همچنین همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در سمت راست ژورونگ سکویی قرار دارد که این وسیله‌ی نقلیه‌ی شش چرخ را به فرود نرم آورده است.

مریخ‌نورد چین

تصویر دومی که توسط این مریخ‌نورد گرفته شده، صرفاً از خود سکوی مذکور است و در آن سطح شیب‌داری که ژورونگ از آن عبور کرده و به سطح رسیده و اثری که به جا گذشته است را مشاهده می‌کنید.

مریخ‌نورد چین

در تصویر سوم، زاویه‌ای رو به افق را از محل فرود شاهد هستیم. منطقه Utopia Planitia نام دارد که دشت صافی در نیم‌کره‌ی شمالی مریخ است که لندر Viking 2 ناسا در سال ۱۹۷۶ به آنجا رسیده بود. تمامی این تصاویر توسط آژانس فضایی چین به مناسبت موفقیت ماموریت این مریخ‌نورد به انتشار رسیده است.

مریخ‌نورد چین

ژورونگ که نام خود را از خدای آتش در چین گرفته، یک رادار اکتشافی زیر سطحی، «ردیاب میدان مغناطیسی مریخ» (Mars Magnetic Field Detector) و «مانیتور هواشناسی مریخ» (Mars Meteorology Monitor) و همچنین یک دوربین توپوگرافی با رزولوشن بالا را دارا است. این مریخ‌نورد طی ماموریتی ۹۰ روزه به بررسی خاک و اتمسفر این سیاره خواهد پرداخت و به دنبال نشانه‌هایی از آب و یخ زیر سطح این سیاره خواهد بود. چین دومین کشوری تبدیل شده که موفق به استقرار یک وسیله‌ی نقلیه روی مریخ شده است. همچنین اولین کشوری محسوب می‌شود که طی اولین سفر خود به این سیاره به این مهم دست پیدا کرده است.

نهایتاً لازم به ذکر است که «آژانس فضایی اروپا» (The European Space Agency) و «شرکت فضایی روسکاسموس» (Roscosmos Space Corporation) برنامه دارند تا به‌صورت مشترک یک مریخ‌نورد را در سال ۲۰۲۲ به این سیاره ارسال کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا