واکنش انجمن بلاک چین

انتشار مستندات حقوقی انجمن بلاک چین برای آگاهی بخشی کاربران

 

 

دبیر انجمن بلاک چین با انتشار مستندات حقوقی نسبت به آگاهی بخشی کاربران و مردم هشدار داد.

به گزارش سیار نیوز ، با توجه به فضاسازی های رسانه ای اخیر در خصوص مبانی حقوقی صدور لیست هشدار توسط انجمن بلاکچین، این انجمن اقدام به ارسال مستندات حقوقی به وزارت کشور کرده است.

سپهر محمدی دبیر انجمن بلاک چین مستند ۸ صفحه ای که بخشی از مستندات ۲۲۰ صفحه ای است را به وزارت کشور ارسال کرده است.

مبانی حقوقی صدور لیست هشدار

بر اساس این گزارش در این مستند ۸ صفحه ای آمده است:

در خصوص اقدام انجمن فناوران زنجیره بلوک مبنی بر صدور لیست هشدار نسبت به پروژه­ هایی که در حوزه­ ی تخصصی فناوری بلاکچین بوده و برای مخاطبان و کاربران آنها، اعم از اعضای انجمن و شهروندان عادی کشور، احتمال بالای از دست دادن سرمایه و ریسک جدی وجود داشته است، نکات ذیل باید مد نظر باشد:

  • مبنای فعالیت انجمن اساسنامه­ ی مصوب آن نزد مراجع ذیصلاح قانونی­ است.
  • انجمن به تصریح مواد دو و سه اساسنامه در سطح ملی و با رعایت قوانین و مقررات کشور و مفاد اساسنامه­ی خود، فعالیت غیرسیاسی و غیرانتفاعی دارد.
  • از جمله اهداف انجمن به تصریح ماده ۹ اساسنامه “آشناسازی هرچه بیشتر اقشار جامعه با کارایی و فرصت­های علمی، اقتصادی و حقوقی نهفته در فناوری بلاکچین” و تلاش برای “جلوگیری از مشکلات احتمالی” است.
  • سابقه­ ی طرح موضوع “لیست هشدار” در انجمن به درخواست­هایی برمی­گردد که از سوی اعضای انجمن و سایر کاربران پروژه­ های بلاکچین از شهروندان کشور در قالب سوال یا اظهار نگرانی یا تقاضای بررسی علمی به انجمن رسیده است.
  • انجمن به فراخور قلمروی فعالیت خود در سطح ملی و با رویکرد تخصصی و علمی و غیرانتفاعی باید این مسائل را که تماما مرتبط با پروژه­ های مرتبط با حوزه­ فعالیت انجمن، یعنی پروژه­ های بلاکچین ، بوده است، بررسی و اظهارنظر کارشناسی می­نمود.
  • تا از این مجرا امکان آشناسازی اشخاص با ابعاد مختلف پروژه­ های بلاکچین فراهم شده و ریسک­ها و فرصت­ها در ابعاد گوناگون حقوقی و اقتصادی و علمی بررسی و ارزیابی گردد.
  • پس از وصول چنین درخواست­هایی از سوی کاربران، انجمن موظف بوده به کاربران و اعضای خود ارائه خدمات نماید.
  • البته به لحاظ طی تشریفات قانونی، باتوجه به اینکه هرگونه اقدام انجمن باید در چارچوب اساسنامه مصوب باشد، ابتدائا به الزامات و ظرفیت­های شکلی و ماهوی اساسنامه و مقررات مربوطه مراجعه شد تا کار به صورت قانونی انجام شود؛

الف- به لحاظ شکلی، درخواست­ها و سوالات ارسالی از سوی اعضا و کاربران ثبت شده و در ردیف بررسی هیات مدیره قرار گرفت.

یادآوری می­شود اختیار اداره انجمن جز در مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی بوده به تصریح ماده ۲۴ اساسنامه با هیات مدیره است.

به تصریح ذیل ماده فوق­ الذکر “هیات مدیره تمامی اختیارات لازم برای امور مشروط به رعایت حدود اهداف و اساسنامه را دارا است”.

لذا ابتدائا هیات مدیره بررسی نمود که آیا این موضوعات سوال شده در حیطه اساسنامه و موضوع فعالیت می­باشد یا خیر.

ب- هیات مدیره مد نظر قرار داد که اهداف انجمن در ماده نه اساسنامه مصوب شده است.

حسب این ماده هدف انجمن از جمله شامل موارد ذیل شده که لزوم پاسخگویی به سوالات را ضروری  می­ساخت:

  • انجمن تکلیف “آشناسازی هرچه بیشتر کلیه اقشار جامعه با کارآیی و فرصت­های علمی، اقتصادی و حقوقی نهفته در این فناوری” را به تصریح صدر بند الف ماده نه اساسنامه دارد.
  • بدیهی است که فرصت­ها باید به طور سلبی و ایجابی توضیح داده شود یعنی موقعیت­های فاقد ریسک و موقعیت­های موجد ریسک.
  • زیرا اساسا بدون مقایسه نمونه­های گوناگون باهم و اعلام ریسک هریک از آنها امکان فراتر رفتن از کلیات و آشناکردن اقشار مختلف با مفاهیم تخصصی و جزئیات وجود ندارد.
  • انجمن به تصریح همان بند، وظیفه شناسایی و تشویق و ترویج دانش و فناوری و نیز حمایت از بومی­سازی صحیح آن را نیز داشته که این مهم بدون بررسی فنی و تفصیلی هریک از پروژه­های بلاکچینی و اعلام نظر علمی و غیرانتفاعی درخصوص مبانی علمی هریک از پروژه­ های بلاکچین در سطح داخلی و نیز شناسایی ریسک­ها و فرصت­های علمی و اقتصادی و حقوقی امکان پذیر نمی­باشد.
  • مهم­تر از همه به تصریح ذیل بند الف ماده نه اساسنامه، انجمن درخصوص “جلوگیری از مشکلات احتمالی” در حوزه فناوری مرتبط با خود در قبال اعضاء و مخاطبان خود مسئولیت داشته که انجام این مسئولیت بدون پاسخ دادن به سوالات موردی درخصوص پروژه­ها ممکن نبوده است.

ج- هیات مدیره پس از اطمینان از اینکه طبق اساسنامه صلاحیت کافی برای طرح و بررسی موضوع را دارد، از مشاوران حقوقی خود سوال نمود که آیا به لحاظ قانونی محدودیت یا ممنوعیتی برای بررسی این موضوع دارد یا خیر و فراتر از آن آیا طبق قوانین و مقررات خاص تشکل­های مردم­نهاد صلاحیت و اختیاری برای شروع این بررسی­ها و اعلام نتایج آن دارد یا خیر که موارد ذیل مشخص گردید:

– قلمرو فعالیت هر انجمن، اساسنامه مصوب آن نزد مراجع ذیصلاح است و در حدود ماده نه اساسنامه و منوط به طی تشریفات ماده بیست و چهار اساسنامه محدودیتی وجود ندارد.

– پس از ثبت تشکل، حقوق انجمن طبق ماده ۲۹ آئین نامه تشکل­های مردم­نهاد مصوب هیات محترم وزیران قابل شناسایی است که حسب آن؛

-اولا انجمن به تصریح بند الف ماده فوق، همیشه صلاحیت “مشاوره و اظهارنظر” را دارد پس بررسی علمی و اظهارنظر بی­طرفانه در خصوص پروژه­های بلاکچینی مرتبط با موضوع فعالیت انجمن بلامانع است.

-ثانیا انجمن مانند هر تشکل دیگری به تصریح بند ب ماده فوق­الذکر، حق “دیده­بانی و نظارت بر عملکرد سایر بخش­های جامعه در زمینه فعالیت تخصصی خود” را دارد که رصد پروژه­ های بلاکچین و اعلام نظر درخصوص آنها حداقل صلاحیتی است که از این بند مستفاد است.

-ثالثا انجمن به تصریح بند پ همان ماده موظف به “ارائه خدمات اجتماعی حسب تخصص و حوزه فعالیت خود” بوده که ارائه پاسخ به سوالات اعضاء و کاربران حداقل خدماتی است که اعضا و مخاطبان از انجمن انتظار دارند.

-رابعا اینکه طبق بند چ همان ماده انجمن اختیار داشته که نتیجه تحقیقات خود را در پایگاه اطلاع رسانی خود و نیز با استفاده از سایر ابزارهای اطلاع­رسانی به اطلاع اعضاء و مخاطبان خود برساند.

-انجمن به تصریح بند ح همان ماده حتی حق دادخواهی نزد مراجع قضائی درخصوص پروژه­هایی که احتمالا مشکلاتی به بار خواهند آورد را دارا می­باشد.

د- هیات مدیره نهایتا بر اساس موضوعات فوق حسب تصمیم گرفت به بررسی پروژه­ ها به صورت علمی و غیرانتفاعی و در راستای مسئولیت اجتماعی خود به شرح مبانی فوق­الذکر و بر اساس درخواست­های وصول­شده بپردازد.

مستندات تصمیم صورتجلسه پیوست این لایحه می­باشد. البته چارچوب این تصمیم برای رعایت جامعیت، بی­طرفی و انصاف به شرح ذیل تعیین گردید:

  • مقرر شد کمیته­ی فناوری با حضور هفت نفر از اعضای مورد وثوق و دارای تخصص ایجاد گردد و مستندات فنی پروژه­ ها دقیقا بررسی و اظهار نظر گردد.(صورتجلسه هیات مدیره به پیوست است.)
  • مقرر شد خروجی کارشناسی­ ها از طریق پایگاه اینترنتی انجمن تحت نظر هیات مدیره انتشار یابد. منتهی در پایگاه اطلاع ­رسانی به مخاطبان و اعضاء تذکر داده شود که ارائه این لیست نه به معنای اتهام کلاهبرداری بلکه صرفا به لحاظ اعلام ریسک بالا و خطر از دست دادن سرمایه است.
  • مقرر شد در خصوص مواردی که حقیقتا ریسک کلاهبرداری یا وقوع سایر جرائم وجود دارد صرفا نسخه­ای از بررسی­ها به مرجع قضایی(دادستانی و ضابطان قضائی) یا مقامات ذیصلاح (معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، معاونت محترم اقتصادی وزارت اطلاعات، دادستانی محترم کل کشور، پلیس فتا ناجا، معاونت محترم فضای مجازی دادستانی، دبیر محترم شورای عالی فضای مجازی، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز مبارزه با جرائم سایبری گرداب) ارسال شود (تعدادی از نامه ها به قوه قضائیه و ضابطین و مقامات ذیصلاح به پیوست است.) تا مستقلا بررسی نموده و در صورت صلاحدید خود با رعایت موارد قانونی اقدام نمایند.
  • به تعبیر دیگر انجمن تصمیم گرفت از حق دادخواهی خود به تصریح بند ح ماده ۲۹ آئین نامه فوق­الذکر به طور مضیق و محدود استفاده نماید.

ه- در چارچوب مصوبه هیات مدیره و حسب تشکیل کارگروه فنی، بالغ بر صد و بیست پروژه در حوزه­ ی پروژه­ های بلاکچین مورد ارزیابی قرار گرفت.

سی و شش پروژه دارای ریسک بالا شناسایی شد.(صورتجلسه کمیته فنی به پیوست است.)

تشکیل کارگروه طبق روش اجرائی مصوب بند ب ماده نه اساسنامه و در راستای اختیارات هیات مدیره برای ارائه خدمات اجتماعی طبق اساسنامه خود و آئین نامه مرجع بوده است.

خروجی کارشناسی آن کارگروه نیز پس از اطمینان از تکمیل مستندات و صحت ارزیابی­ ها هم در پایگاه اینترنتی انجمن تدریجا منتشر شده است.

هم در راستای وظیفه انجمن جهت ارائه مشاوره به نهادهای عمومی، در اختیار مراجع مربوطه جهت اتخاذ تضمیم طبق صلاحیت خود قرار گرفته است.

انجمن صرفا به طور محدود به اعضاء و مخاطبان خود اطلاع­ رسانی نموده و هشدار داده که مراقب سرمایه­ ی خود باشند.

متوجه باشند که در پروژه­ های فوق­ الذکر ریسک از دست رفتن سرمایه بالاست.

منتهی انجمن در خصوص اینکه جرمی اتفاق افتاده یا خیر موضعی نگرفته است.

صرفا موضوع را به مرجع ذیصلاح جهت تصمیم­گیری اعلام نموده و آماگی خود جهت همکاری را در چارچوب رسالت اجتماعی و غیرانتفاعی ابراز داشته است.

  • یادآوری می­شود حتا در صورتیکه اختلافی در تفسیر موارد فوق وجود داشته به نحوی که شایعه ­ی وقوع تخلف را نزد مراجع محترم ذیصلاح ایجاد نموده، طبق دستورالعمل اجرائی مرتبط با آئین­نامه­ی فوق­الذکر مقتضی بوده که مراتب به انجمن اعلام شده و استماع دلایل صورت پذیرفته شده و قطعا انجمن با رویکرد تعاملی کلیه توصیه­ ها و ارشادات مراجع محترم ذیصلاح را پذیرفته و سرلوحه عمل قرار داده و در دستورالعمل فوق مراتب ارشاد از تذکر شفاهی تا تذکر کتبی و درج در پرونده قبل از صدور حکم توقف را در نظر گرفته است که در این پرونده طی طریق نشده است.
  • بدیهی است که انجمن خود را کمافی­ السابق متعهد به اجرای قوانین و مقررات و محدود و مقید به اساسنامه و تشریفات حقوقی می­داند و امید است سوء تفاهمات فیمابین بر اساس این توضیحات و مدارک مثبته و با رویکرد سازنده-ی طرفین حل و فصل گردد.
  • موکدا تاکید می­شود انجمن آمادگی دارد کمال همکاری را با کلیه مراجع ذیصلاح قانونی مساعدت نماید که سوابق آن در موارد متعدد از جمله پروژه­ ی BRG وجود دارد و در این موارد صحت ارزیابی­ های کارشناسی انجمن نیز به اثبات رسیده است.
  • انجمن جز در حدود رسالت اجتماعی خود و بر اساس حق اظهارنظر کارشناسی خود با رعایت جوانب احتیاط و بررسی­های علمی کامل و جز در جهت ارائه خدمات به مخاطبان و اعضای خود و پاسخ به سوالات ایشان و انجام تکلیف مصرح قانونی در جهت تلاش برای”جلوگیری از مشکلات احتمالی” در حوزه­ی تخصصی بلاکچین اقدامی ننموده است.
  • براساس مبانی فوق­الذکر تقاضای اعاده وضع به حال سابق و رفع ممنوعیت توقف فعالیت­های خود را دارد.
  • دست­کم اینکه طبق مفاد مقررات فوق­الذکر تشریفات در خصوص اعلام تخلف و تذکار و اعطای حق دفاع و استماع دلایل و رسیدگی منصفانه رعایت گردیده و قطعا انجمن متعهد به رعایت تذکارات و ارشادات مقامات محترم ذیصلاح و شفا­سازی رویه­ هایی است که ممکن است شائبه­­ هایی در خصوص قانونی بودن آنها وجود داشته باشد.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا