نحوه شرکت در انتخابات الکترونیک

 ایران در آینده ای نزدیک انتخابات شورایاری ها را با استفاده از دستگاه های اخذ رای الکترونیک برگزار می کند.

به گزارش سیارنیوز و به نقل از خبرنگار کالا سودا، انتخابات الکترونیک از جمله مباحثی است که تکنولوژی راه را برای سیاست آسان کرده و دستگاه های اخذ رای با استفاده از تکنولوژی راه را برای انتخاب افراد کوتاه می کند.

انتخابات الکترونیک چیست؟

انتخابات در کشورهای مهم دنیا با استفاده از تکنولوژی انجام می شود تا امکان هرگونه دخالت در آن وجود نداشته باشد. در این روش دیگر شمارش دستی پایان می یابد و امکان هیچ گونه تغییر مسیر در انتخاب افراد وجود ندارد. برای این کار باید از دستگاه های اخذ رای استفاده شود. تعدادی از این دستگاه ها در شعب اخذ رای به کار گرفته می شود و افراد به نوبت با ثبت اثر انگشت خود در این دستگاه ها و ثبت گزینه مورد نظر در انتخابات شرکت می کنند.

نحوه استفاده از دستگاه اخذ رای

دستگاه هایی که در انتخابات الکترونیک به کار گرفته می شوند عملکرد خاصی دارند که در ویدئوی زیر نحوه استفاده از آن با جزئیات شرح داده شده است.

ویدئو

مزایایی انتخابات الکترونیک

در انتخابات الکترونیک مزایای نسبت به انتخابات سنتی وجود دارد. در این نوع انتخابات با استفاده از دستگاه های دیجیتال آرا ثبت می شود و امکان هک این دستگاه ها وجود ندارد. همچنین سرعت ثبت آرای شرکت کنندگان در انتخابات افزایش می یابد. از سویی دیگر زمان شمارش آرا نیز بسیار کاهش می یابد و اعلام شده که در ۱۵ تا ۳۰ دقیقه شمارش آرا از سوی این دستگاه ها انجام می شود. این در حالی است که افراد دیگر هم نمی توانند به جای شما در انتخابات شرکت کنند یا کاغذ رای شما از میان نمی رود. طبق آمار رسمی اعلام شده در این زمینه گفته شده که در انتخابات الکترونیکی ۵۰ درصد احتمال تخلف کاهش می یابد.

انتخابات الکترونیک در ایران

ایران مدت هاست تلاش دارد که از این دستگاه ها در شعب اخذ رای استفاده کند اما هنوز نتوانسته موافقت شورای نگهبان را در این زمینه کسب کند. این در حالی است که دستگاه های اخذ رای الکترونیکی در ایران از مدت ها قبل خریداری شده و پس از مدتی یک شرکت ایرانی دست به تولید و مونتاژ این دستگاه ها زده است. حالا گفته شده در انتخابات پیش رو یعنی انتخابات شورایاری ها از دستگاه های الکترونیکی اخذ رای استفاده می شود. این اولین بار است که انتخابات الکترونیک در ایران برگزار خواهد شد و بنا به میزان استقبال رای دهندگان و نحوه عملکرد ستاد انتخاباتی به نظر می رسد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۸ نیز از این دستگاه ها استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا