واتساپ که اخیراً به دنبال شرایط و ضوابط جدید خود در زمینهی حریم خصوصی با حواشی مختلفی مواجه شد، باری دیگر در این باره شفافسازی کرده است.
دو ماه قبل بود که واتساپ بهروزرسانی جدیدی را به انتشار رساند که طی آن فرصتی محدود به کاربران داده شد تا اجازهی به اشتراک گذاری دادههایشان با شرکت مالک این برنامه یعنی فیسبوک را بدهند یا در غیر این صورت دیگر قادر به استفاده از این پیامرسان نخواهند بود. این رویکرد جدید واتساپ بحثهای فراوانی را در پی داشت و باعث هجومی میلیونی کاربران به پیامرسانهای دیگر نظیر تلگرام و سیگنال شد.
حال این شرکت طی مطلبی در روز پنجشنبه دربارهی سیاستهای خود در قبال پیامهای تجاری و شخصی که هر کدام معیارهای حریم خصوصی مختص به خود را دارند، توضیح داده است.
سیاست جدید واتساپ عمدتاً پیامهای تجاری و مربوط به مشاغل و کسبوکارها را تحت تاثیر قرار میدهد و روی اینکه این کسبوکارها به چه بخشی از دادههای شما دسترسی داشته باشند تمرکز دارد. اکثر پیامهایی که در این برنامه رد و بدل میشود «رمزگذاری سرتاسر» شدهاند که بدین معنی است که تنها افرادی که در مکالمه هستند به آنها دسترسی دارند. با این حال دادههای پیامهای مربوط به کسبوکارها میتواند برای اهداف تجاری نظیر تبلیغات روی فیسبوک مورد استفاده قرار بگیرند و برخی از آنها در سرورهای فیسبوک نگهداری میشوند. در واقع واتساپ با آن بهروزرسانی و سیاست حریم خصوصی جدید، سعی در توضیح این موضوع داشت اما بسیاری از کاربران برداشت اشتباهی از آن کردند و تصورشان این بود که این برنامه دادههای شخصی کاربران را در اختیار فیسبوک قرار میدهد.
واتساپ برنامه دارد تا پیش از ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) که مهلت تمدیدشدهی پاسخویی کاربران است، قابلیت بررسی سیاست حریم خصوصی را در داخل برنامه برای کاربران فراهم کند و از طریق قابلیت Status سعی در اطمینان دادن به آنها داشته اما اکنون بنری را ارائه میدهد که با ضربه زدن روی آن صفحهی توضیحات سیاست جدید باز میشود. این شرکت میگوید که نهایتاً به کاربران مطالعهی این توضیحات و تایید آنها جهت ادامهی استفاده از برنامه را یادآوری خواهد کرد.
واتساپ همچنین متذکر شده که کسبوکارها جهت استفاده از این برنامه برای دسترسی به دادههای مصرفکنندگان هزینهای پرداخت میکنند و این یکی از عواملی است که باعث میشود بتوان این برنامه را بهصورت رایگان در اختیار عموم گذاشت. قابلیتهای اصلی این برنامه مثل همیشه امن و محرمانه باقی خواهد ماند اگرچه نه آنقدر محرمانه که عموم مردم تصور میکنند؛ واتساپ در سال ۲۰۱۶ شروع به ارائهی اطلاعات شخصی کاربران نظیر شماره تلفنها و تصاویر پروفایل آنها به فیسبوک کرد تا پیشنهادات و تبلیغات روی این برنامه را بهبود ببخشد و دقیقتر سازد.
لحن واتساپ در توضیحات جدید خود بسیار آرام و پوزشآمیز به نظر میرسد و این شرکت به عدم توضیح کافی دربارهی تغییراتی که در برنامه صورت میگیرد اعتراف کرده است. با این وجود این شرکت کنایهای به سایر شرکتها زده است که به نوعی از حواشی واتساپ سود قابل توجهی بردهاند:
ما درک میکنیم که برخی افراد در این شرایط شاید بقیهی برنامهها را چک کنند تا ببیند چه چیزی برای ارائه دارند. ما دیدهایم که برخی از رقبایمان با این ادعا که قادر به مشاهدهی پیامهای کاربران نیستند، سعی در جدا کردن خود از این مسئله داشتهاند – اگر برنامهای بهطور پیشفرض رمزگذاری سرتاسر را ارائه ندهد بدین معنی است که میتواند پیامهای شما را مشاهده کند. سایر برنامهها میگویند که بهترند چون در مقایسه با واتساپ به اطلاعات کمتری از شما دسترسی دارند. ما معتقدیم که مردم به دنبال برنامههایی هستند که هم امن و هم قابل اعتماد باشند، حتی اگر این بدین معنا است که واتساپ دادههای محدودی را در اختیار داشته باشد. ما تلاش میکنیم که فکرشده تصمیم بگیریم و به توسعهی روشهای جدید جهت برآورده کردن این مسئولیتها اما با اطلاعات کمتر ادامه خواهیم داد.
واضح است که واتساپ به تلگرام و سیگنال اشاره داشته که با بیشترین موج کاربران از این برنامه مواجه شدهاند. تلگرام پیشتر بهخاطر اینکه رمزگذاری سرتاسر را بهصورت پیشفرض ارائه نمیدهد با انتقادات فراوان مواجه بوده و واتساپ نیز در بیانیهی خود دوباره این موضوع را یادآوری کرده و کنایهای به آن زده است.
لینک کوتاه: