ویژگی های برتر ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10

ویژگی های برتر ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰

ویژگی های برتر ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ کدامند؟ در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آنها دقت شود.

شاید شنیده‌اید که چرا باید از ارتقا به ویندوز ۱۱ خودداری کنید. ویندوز ۱۱ بد نیست. بله، ما ویندوز ۱۱ را «غیرضروری» نامیده‌ایم و هنوز احساس می‌کنیم که یک فرد معمولی نیازی به انتقال به یک سیستم عامل ناآشنا و محدود ندارد، اما بی انصافی است که بگوییم ویندوز ۱۱ نیز هیچ گامی به جلو برنداشته است. منوی استارت به سادگی سازماندهی ضعیفی دارد و ارزش کمی ارائه می‌دهد.

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، کامپیوتر خود را به ویندوز ۱۱ ارتقا دهید، بنابراین این بعضی از بهترین بخش‌های آن را مورد توجه قرار می‌دهد. مطمئن باشید که این داستان در سیار نیوز سعی در فهرست کردن همه ویژگی‌های ویندوز ۱۱ ندارد. در عوض، اینها ویژگی‌های معنی‌داری هستند که فکر می‌کنیم ارتقا را توجیه می‌کنند.

ویژگی های برتر ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10
ویژگی های برتر ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰

ویژگی های برتر ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ کدامند؟

رویکرد بهره‌وری

هیچ راهی وجود ندارد که کسی بخواهد روی Xbox کار کند. این به آن معناست که مایکروسافت می‌تواند کنسول بازی خود را برای بازی‌ها با رابط، سرویس اشتراک Game Pass و ویژگی‌های Auto Resume طراحی کند که همگی برای خرید، بازی و از سرگیری بازی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن طراحی شده‌اند. بیایید با آن روبرو شویم: در ایکس باکس، مرورگر Edge یک فکر بعدی است (و اتفاقاً استفاده از آن یک دردسر واقعی است).

ویندوز خود از دوگانگی اساسی رنج می‌برد: این یک سیستم عامل برای کار و بازی است. ویندوز ۱۰ بیشتر به سمت سرگرمی گرایش دارد و ویندوز ۱۱ برای یک محیط کاری بهینه شده است. چرا؟

ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت، به بهترین وجه گفت: «ویندوز سوکتی برای اشتراک‌های مایکروسافت است و سودآورترین اشتراک مایکروسافت، مایکروسافت ۳۶۵ است. بنابراین ویندوز ۱۱ بر اساس Microsoft 365، Q.E.D طراحی شد.»

این بیشتر از کمی بدبینانه است، اما اشکالی ندارد. اگر منوی استارت خیلی بی فایده نبود، پیشنهاد دادن اسناد برای کار کردن، مزاحم به نظر نمی‌رسید. ایجاد یک ردیف نسبتاً ثابت از نمادها در امتداد Taskbar و Start جالب نیست، اما به شما کمک می‌کند تمرکز کنید.

مدیر ارشد محصول مایکروسافت، پانوس پانای، تمایل دارد دستگاه‌های سرفیس جدیدی را در زمینه «جریان» و «فوکوس» معرفی کند و «زمان تمرکز» برنامه ساعت بازطراحی‌شده نشان‌دهنده این است که مایکروسافت به سختی به چنین چیزهایی فکر می‌کند.

رویکرد بهره‌وری
رویکرد بهره‌وری

منوی تنظیمات

احتمالاً منصفانه است که بگوییم اکثر مردم سیستم عاملی را نمی‌خرند تا مشکلات زیادی با خود به همراه داشته باشد، اما اگر لازم است برای دستکاری به منوی تنظیمات بروید، طراحی منوی تنظیمات جدید ویندوز ۱۱ مطمئناً یافتن آنچه را که نیاز دارید، ایجاد تغییر و خروج از آن را آسان می‌کند.

تنظیمات نه تنها از نوار کناری استاندارد ویندوز ۱۱ برای رفتن به جلو و عقب استفاده می‌کند، بلکه یک سیستم جهت‌یابی جدید در بالای صفحه به شما امکان می‌دهد تا به راحتی یک سطح را بالا و پایین کنید. هر بخش فرعی همچنین شامل صفحه نمایش خلاصه خود، با عناصر گرافیکی خاص خود است، مثلا شبکه و اینترنت نشان می‌دهد که به چه شبکه‌ای متصل هستید و چه مقدار داده را در بالای صفحه استفاده کرده‌اید.

ویندوز همچنین از تعدادی عناصر بصری استفاده می‌کند تا به شما امکان دهد حتی بیشتر به پایین بروید، با منوهای کشویی، دکمه‌ها و منوهای کارت که بیشتر به منوی تنظیمات هدایت می‌شوند. بیشتر همه اینها به درستی برچسب گذاری نشده‌اند، به طوری که یک منوی فرعی مانند تنظیمات > بلوتوث و دستگاه‌ها > دوربین‌ها به شما می‌گوید که هرچه جلوتر بروید تنظیمات دوربین متصل و تنظیمات تصویر پیش فرض را پیدا خواهید کرد. مایکروسافت به آرامی کنترل پنل قدیمی را منسوخ می‌کند.

منوی تنظیمات
منوی تنظیمات

تجربه (OOBE)

ویندوز ۱۱ با یک فرآیند راه‌اندازی کارآمد، تجربه‌ای خارق‌العاده را ارائه می‌دهد که به صورت بصری شما را با ظاهر و احساس ویندوز ۱۱ آشنا می‌کند، در حالی که شما را در مورد کارهایی که ویندوز انجام می‌دهد و اطلاعاتی که باید برای کمک به آن در راه خود ارائه کنید، آشنا می‌کند.

همچنین یک راه آسان برای راه‌اندازی فوری رایانه شخصی جدید با برنامه‌های آفیس (به شرط داشتن اشتراک Microsoft 365) و اتصال به تلفن Android شما از طریق Phone Link (که قبلاً تلفن شما نامیده می‌شد) را هم تسهیل می‌کند.

بله، برای ادامه باید یک حساب مایکروسافت وارد کنید، که بعضی از آن خوشحال نخواهند شد. اما برای هرکسی که شکایت دارد که ویندوز ۱۱ هنوز چیزی شبیه به هجوم سیستم‌عامل‌های مختلف گذشته است، OOBE کاملاً آن را تکذیب می‌کند.

اگر اکثر کاربران بلافاصله پس از راه‌اندازی در مورد نگرش خود نسبت به ویندوز ۱۱ نظرسنجی می‌کردند، حدس ما این است که ویندوز ۱۱ از رتبه تایید بالاتری نسبت به آن برخوردار خواهد بود.

تجربه (OOBE)
تجربه (OOBE)

The Action Center

این مجموعه کوچکی از کنترل‌ها که در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش اصلی شما قرار دارد. در ویندوز ۱۰، تمام نمادهای گوشه اساساً یک دکمه جمعی هستند که می‌توانید برای باز کردن Action Center روی آن کلیک کنید. در ویندوز ۱۱، باید بدانید که نمادی مانند OneDrive یک دکمه است، ساعت/تاریخ دکمه دیگری است و Action Center خود با کلیک کردن روی نماد کنترل صدا یا باتری باز می‌شود.

تعدادی از افراد هنوز در مورد اینکه چگونه ویندوز ۱۱ کنترل‌های فردی را نشان می‌دهد، اختلاف نظر دارند. به عنوان مثال، نوار اسلایدر صدا به شما نمی‌گوید که کدام دستگاه برای صدا استفاده می‌شود، مگر اینکه روی منوی کوچک «caret» در سمت راست کلیک کنید.

Focus Assist را نمی‌توان بدون باز کردن منوی تنظیمات مربوطه تغییر داد. اما خود Action Center به جز در موارد بسیار کمی به اقدامات بیشتری نیاز ندارد و از نظر زیبایی با بقیه سیستم‌عامل‌های ویندوز ۱۱ سازگار است. این یک قدم به جلو است.

The Action Center
The Action Center

Snap View

این یک پیشرفت کوچک اما مهم برای ویندوز ۱۱ از ابتدا بوده است، به ویژه مهم است و (امیدواریم!) افراد بیشتری علاوه بر نمایشگر اصلی خود به چندین مانیتور خارجی بزرگ نقل مکان کنند. نمای بهبودیافته Snap به شما این امکان را میدهد که با نگه داشتن نشانگر سنتی تمام صفحه در گوشه سمت راست بالای پنجره، پنجره خود را بچسبانید، سپس انتخاب کنید که از بین تعداد کمی از الگوها می‌خواهید پنجره در کدام یک قرار گیرد. باقیمانده صفحه نمایش شما می‌تواند برای قرار دادن سایر پنجره‌ها استفاده شود.

بیایید منصف باشیم: سایت‌هایی مانند PCWorld.com برای قرار دادن نمایشگرهای کوچک‌تر طراحی شده‌اند، و فضای سفید زیادی در سمت چپ و راست وجود دارد که می‌توان از آن برای تبلیغات یا خالی گذاشتن استفاده کرد. Snap View می‌تواند استفاده موثری از آن فضا باشد. تنها چیزی که مایکروسافت با Snap View پیش‌بینی نمی‌کرد، نمایشگرهای فوق عریض است که ممکن است به جای ۲ ستون پیش فرض، از ۳ یا ۴ ستون عمودی بهره‌مند شوند.

ویندوز ۱۱ همچنین تایم لاین را حذف کرد (برای ناراحتی بعضی) که کل تجربه را بهتر می‌کند.

Snap View
Snap View

Windows media player جدید

بعضی‌ها متقاعد نشده‌اند که بسیاری از برنامه‌های بومی ویندوز ۱۱ به‌روزرسانی‌شده، فی‌نفسه نشان‌دهنده پیشرفت‌ها هستند. آنها فقط به‌روزرسانی‌های بصری و یا سازمان‌دهی مجدد هستند. Windows Media Player چیزی بیش از این است. حداقل برای این برنامه خاص، یک گام واقعی رو به جلو است. با بازنشستگی Groove Music، Media Player برای پخش صدا و تصویر وارد عمل شده است و حتی یک اکولایزر مورد انتظار برای راه‌اندازی وجود دارد. Media Player جدید بخشی از ویندوز ۱۰ نیست.

بله، علاقه‌مندان می‌خواهند بپرسند: آیا به خوبی برنامه نمادین Play-Everything VLC است؟ نه اینطور نیست. اما در حالی که VLC ظاهراً تقریباً همه کدک‌ها را پخش می‌کند، مایکروسافت روی رایج‌ترین فرمت‌ها تمرکز کرده است. خب، ما فکر می‌کنیم. ما هرگز لیستی از فرمت‌های فایلی که به‌طور خاص توسط برنامه Windows 11 Media Player پشتیبانی می‌شوند، پیدا نکرده‌ایم.

Windows media player جدید
Windows media player جدید

برنامه‌های اندرویدی

برنامه‌های اندروید در ویندوز ۱۱ کمی حقه هستند، چرا که در حال حاضر به تعداد محدودی از برنامه‌های فروشگاه Appstore آمازون محدود شده‌اند. این احتمال وجود دارد که شما قبلاً یک تلفن اندرویدی داشته باشید (و بتوانید آن برنامه‌ها را در تلفن خود بارگیری کنید) یا یک آیفون، به این معنی که ممکن است به سادگی برای شما اهمیتی نداشته باشند.

برنامه های اندروید کمی شبیه برنامه های لینوکس هستند که مایکروسافت آنها را به عنوان بخشی از زیرسیستم ویندوز برای لینوکس فعال می‌کند. آنها اهداف تخصصی دارند، که ممکن است برای کسانی که نمی خواهند یک صفحه وب یا برنامه را شکار کنند جذاب باشد. اما در صورت انتخاب مایکروسافت و شرکای آن، پتانسیل بهبود این امر وجود دارد. با این حال، این که چگونه مدیریت می‌شود و چه مزایای تخصصی ممکن است ارائه شود، هنوز دیده نشده است.

برنامه‌های اندرویدی
برنامه‌های اندرویدی

DirectStorage و AutoHDR

ما قبلاً توسط ویژگی‌های ویندوز فریب خورده بودیم که یا ارائه نمی‌شدند یا به سادگی نشان داده نمی‌شدند، اما ما به طور محتاطانه در مورد DirectStorage خوشبین هستیم که می‌تواند کاهش بسیار معنی داری در زمان بارگذاری بازی را برای کسانی که هم سختافزار و هم ویندوز ۱۱ دارند را نوید دهد. برای روشن بودن، DirectStorage در ویندوز ۱۱ در دسترس است، اما یک بازی ویندوزی که به صورت عمومی منتشر شده وجود ندارد که در زمان انتشار از آن پشتیبانی کند.

با این حال، به نظر می‌رسد DirectStorage یک سرمایه‌گذاری نسبتاً مطمئن است، چرا که مایکروسافت اشتباه می‌کند که تا آنجا که می‌تواند این کار را انجام ندهد. گیمرهای ویندوز از علاقه‌مندان به ویندوز هستند و اگر این بلوک از ویندوز ۱۱ استقبال کنند، می‌تواند نقطه عطفی برای سیستم عامل باشد.

اگرچه ویندوز ۱۰ از DirectStorage هم پشتیبانی می‌کند، البته به میزان کم‌تر. Auto HDR، یک ویژگی ویندوز ۱۱ که به بازی‌های قدیمی اجازه می‌دهد که (گاهی اوقات)، تصاویر HDR را با جلوه‌های عالی شبیه‌سازی کنند، همچنین می‌تواند با رایج‌تر شدن مانیتورهای HDR تبدیل به یک ویژگی بسیار فریبنده شود.

بعضی از ویژگی های برتر ویندوز ۱۱ جدید نیستند

هیچ کس ویندوز ۱۱ را نخواست. مایکروسافت به مصرف‌کنندگان اجازه داد تا باور کنند که ویندوز ۱۰ آخرین ویندوز خواهد بود و ظهور ویندوز ۱۰ ایکس و انتقال آن به ویندوز ۱۱ با عبارات گیج‌کننده علاقه‌مندان به فناوری مواجه شد.

ما نمی‌خواهیم به شما بگوییم که منوی ثابت استارت ارزش ارتقا را دارد، برای مثال یا Teams Chat. سایرین، مانند دیکته ویندوز، از قبل در ویندوز ۱۰ ظاهر می‌شوند، همانطور که برنامه مایکروسافت استور به زیبایی اصلاح شده است. ویجت‌ها هم فقط یک نسخه توسعه یافته از ویژگی News & Information است که در ویندوز ۱۰ هم وجود دارد.

آنچه در بالا به شما نشان دادیم بعضی از تفاوت‌های واقعی و ویژگی های برتر ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ است. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، کاملاً شما را تشویق می‌کنیم که نگاهی دقیق به جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت بیندازید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا