«جیم رایان» (Jim Ryan)، مدیر عامل پلیاستیشن از ریسکی بودن عرضهی آیپیهای جدید میگوید ولی همچنان این ریسک را خواهد پذیرفت.
سونی در هر نسل کنسولهای خود، آیپیهای کاملاً جدیدی را ارائه داده و حتی آنها را به فرانچایزهای موفق تبدیل کرده و این روند را در دورهی پلیاستیشن ۴ نیز به خوبی حفظ کرده است. درحالی که روی پلیاستیشن ۴ دنبالههای عناوین بزرگ و ثابت شده مثل God of War ،Uncharted 4 و The Last of Us Part 2 به انتشار رسیدند، سونی آیپیهای جدیدی نظیر Horizon Zero Dawn ،Ghost of Tsushima و Days Gone را روانهی بازار کرد که همگی درخشان ظاهر شدند.
با این حال، بر هیچکس پوشیده نیست که عرضهی آیپیهای جدید امری ریسکی است. مدیر عامل پلیاستیشن یعنی جیم رایان نیز طی مصاحبه با GQ در این باره صحبت کرده و اظهار داشته که اگرچه سونی همچنان رویکرد خود مبتنی بر عناوین فرست پارتی و انحصاری را حفظ میکند، ارائهی آیپیهای جدید بهخاطر سرمایهگذاری مورد نیاز از سمت ناشر، همیشه حرکتی ریسکی است.
ما در حال حاضر بازیهایی عالی میسازیم و قطعاً برنامه داریم همچنان به ساخت بازیها ادامه دهیم. مشکل بازیهای بلاکباستر این است که باید عرضهی عظیمی داشته باشد. هزینهی توسعهی آنها امروزه بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار است و برای اینکه بتوانید آیپیهای جدید را به بازار بیاورید – که بسیار ریسکی است و در نسل پلیاستیشن ۴ چهار بار این کار را انجام دادیم – باید عرضهی بزرگی داشته باشید.
همانطور که رایان اشاره کرد، سونی در نسل پلیاستیشن ۴ چندین بار این ریسک را پذیرفته و اکنون مشاهده میکنیم که به نتیجهی مطلوب رسیده است. فقط کافی است نگاهی به Horizon Zero Dawn و Ghost of Tsushima داشت که هم با تحسین بازیکنان و منتقدان مواجه شدهاند و هم عملکرد تجاری قویای را از خود بر جای گذاشتهاند. درحالی که سونی قصد دارد همچنان راه و روش گذشتهی خود را ادامه دهد، رقیب اصلی آن یعنی مایکروسافت مدت قابلت توجهی است که رویکرد کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته و بیشتر به سمت توسعهی یک اکوسیستم گسترده و تمرکز بر روی ارائهی خدمات نرمافزاری تمایل پیدا کرده است تا صرفاً ارائهی کنسول جدید و پشتیبانی از آن با عناوین فرست پارتی. حتی مدیر «فیل اسپنسر» (Phil Spencer)، مدیر ایکسباکس میگوید که کار برند ایکسباکس صرفاً با میزان فروش کنسولها به جلو نمیرود.
البته جالب است که جیم رایان بهتازگی در مصاحبهی دیگری به سرویسی مشابه Xbox Game Pass برای پلیاستیشن ۵ اشاره داشته است که میتوان دربارهی آن بحثهای مختلفی کرد. در هر صورت، تازه در ابتدای نسل جدید به سر میبریم و هرچه بیشتر به جلو برویم، بیشتر مسیر شرکتهای حاکم بر بازار آشکارتر میشود.
پلیاستیشن ۵ که به همراه ایکسباکس سریز اس در لیست بهترین اختراعات سال ۲۰۲۰ قرار گرفته، در دو مدل استاندارد و مدل دیجیتالی و بدون دیسک پلیاستیشن ۵ به ترتیب با قیمت ۵۰۰ و ۴۰۰ هماکنون در سراسر جهان به عرضه رسیده است.
لینک کوتاه: