آمازون

پنج خانوم دیگر از آمازون به دلیل تبعیض نژادی شکایت کرده‌اند

پنج نفر از کارکنان خانوم آمازون به این شرکت بزرگ اتهام تبعیض نژادی و عمل متقابل از سوی مدیران را وارد و رسماً شکایت کرده‌اند.

به گزارش Recode، پنج نفر از کارکنان خانوم آمازون در روز چهارشنبه پرونده‌ی شکایتی را علیه این شرکت با اتهام تبعیض به ثبت رسانده‌اند. این افراد در حوزه‌های بسیار متفاوت از انبار کالا گرفته تا بخش مدیریت منابع انسانی کار می‌کرده‌اند و مدعی شده‌اند که پس از مطرح کردن گلایه‌های خود از تبعیض نژادی، جنسیتی یا آزار جنسی، مورد عمل متقابل مدیران سفیدپوست قرار گرفته‌اند.

یکی از شاکیان، خانوم رنگین پوست ۶۴ ساله‌ای با نام «پرل تامز» (Pearl Thomas) است که اظهار داشته پس از شکایت از رئیس خود به‌خاطر گفته‌های نژادپرستانه‌اش، در طرح بهبود عملکرد کاری قرار گرفته است. وی که در بخش مدیریت منابع انسانی فعالیت داشته، می‌گوید که رئیس او از کلمه‌ی توهین‌آمیز مصطلح به «اِن ورد» (N-word) برای خطاب کردن او استفاده کرده و به وی و همکار رنگین پوستش گفته است که «نمی‌خواهید یک زن سیاه پوست عصبانی باشید».

«دیانا کوئروو» (Diana Cuervo)، مدیر انبار ۴۰ ساله‌ی لاتین بیان داشته که پس از گزارش اعمال نژادپرستانه‌ی رئیس خود اخراج شده است. به گفته‌ی Recode، رئیس او جملاتی نظیر «چطور یک لاتین مثل تو اینجا کار می‌کند؟» را جلوی او به کار برده است.

سه تن از این افراد همچنان در آمازون کار می‌کنند اما دو نفر دیگر از این شرکت خارج شده‌اند و پرونده‌ی تمامی آن‌ها در دست شرکت حقوقی «ویگدور ال‌ال‌پی» (Wigdor LLP) است که پیش‌تر پرونده‌ی «شارلوت نیومن» (Charlotte Newman)، مدیر رنگین پوست آمازون که از این شرکت به‌خاطر تبعیض نژادی و جنسی شکایت کرده بود را در اختیار داشته است.

ویگدور ال‌ال‌پی طی بیانیه‌ای به Recode چنین توضیح داده است:

خانومان و کارکنان رنگین پوست آمازون در تمامی سطوح از آزار و اذیت و تبعیض که از اظهان عمومی پنهان شده شکایت داشته‌اند. آمازون دیگر نمی‌تواند رفتارهای توهین‌آمیز و تقابل‌گرایانه توسط مدیران سفید پوست را به‌عنوان روایت‌های ساختگی رد کند. این‌ها مشکلات درون سیستم هستند که عمیقاً در این شرکت ریشه دوانده‌اند و به وسیله‌ی سازمان منابع انسانی که با کارکنانی که شکایت خود را مطرح می‌کنند به‌عنوان یک مشکل و مسئله رفتار می‌کنند، همچنان ماندگار مانده‌اند.

این درحالی است که پیش‌تر شاهد شکایت‌هایی از انواع تبعیض در شرکت‌های بزرگ دیگری مثل گوگل و پینترست بوده‌ایم. پینترست در ماه دسامبر برای پرونده‌ی شکایتی که توسط مدیر ارشد عملیاتی سابق آن مطرح شده بود، ۲۲.۵ میلیون دلار پرداخت کرد. در ماه دسامبر همچنین یک محقق هوش مصنوعی در گوگل که عموماً از این شرکت به‌خاطر نژادپرستی، اعمال متقابل و تحت کنترل گرفتن ذهن کارکنان انتقاد کرده بود، از این شرکت اخراج شد.

سهام‌داران آمازون به‌زودی در ۲۶ می (۵ خرداد) به طرحی پیشنهادی رای خواهند داد که طی آن خواستار یک بازرسی مجزا و مستقل خواهند شد که به اینکه چگونه حقوق مدنی، تساوی حقوق، تنوع و سیاست‌های استخدام این شرکت کسب‌وکار آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌پردازد.

سخن‌گوی آمازون طی بیانیه‌ای به سایت The Verge تمامی ادعاهای مذکور را تکذیب کرده است:

ما مشغول هدایت تحقیقات جامع برای هر کدام از این پرونده‌های نامرتبط هستیم همان‌طور که برای تمامی حوادث گزارش‌شده به این امر می‌پردازیم، و ما هیچ مدرکی را برای اثبات این ادعاها نیافته‌ایم. ما تبعیض یا آزار و اذیت را به هیچ شکلی برنمی‌تابیم و کارکنان همواره تشویق می‌شوند تا به هر کدام از اعضای تیم مدیریت [به‌صورت مستقیم] یا از طریق خطی مخصوص به‌صورت ناشناس بدون خطر عمل متقابل، شکایت و نگرانی خود را مطرح کنند.

نظر شما راجع به شکایت‌های اخیر آمازون چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا