چرخه‌ محتوا، مناسب برای مجموعه‌های کوچک و متوسط

کارشناس حوزه کسب و کارهای نوپا، در سخنانی در الکام‌تاکز، با بیان اینکه مخاطب به شما سیگنال می‌دهد چه ادبیاتی و چه محتوایی برایش مناسب است، تولید، پالایش و خلق محتوا را حلقه‌های چرخه‌ی محتوا دانست.

ستاد خبری الکامپ۲۴– عادل طالبی در بخش الکام‌تاکز سالن الکام‌استارز، در سخنرانی خود با موضوع «چرخه محتوا»، به تشریح تعریف‌ها از محتوا پرداخت و گفت اگر در گوگل سرچ کنید محتوا چیست؟ در اولین سایت این تعریف می‌آید که: محتوا چیزی است که اطلاعات و تجربه‌ها را منتقل می‌کند. اما محمدرضا شعبانعلی تعریف خوبی را از محتوا آورده است. او می‌گوید هرجا ظرفی هست، مظروفی هم هست. این ظرف و مظروف از کانتنت و کانتینر می‌آیند. محتوا مظروف است و بستگی به ظرفی دارد که در آن قرار گرفته و نمی‌تواند به صورت جدا مطرح شود.

او با بیان اینکه پارادایم چارچوب فکری فرهنگی است که مجموعه‌ای از الگوها را برای یک جامعه شکل می‌دهد، افزود: شرط لازم و کافی برای پارادایم این است که یک الگوی داوری مقبول عام قرار گرفته باشد. درواقع هر چیزی بتواند مجموعه‌ای از ادراک یک فرد یا جامعه را در خود پایدار نگه دارد، پارادایم است. اگرچه همه از تولید محتوا حرف می‌زنند، اما اگر بخواهیم از تغییر پارادایم صحبت کنیم، باید گفت تولید محتوا تنها راه ما برای موفقیت در بازاریابی محتوایی نیست.

این کارشناس ارشد کسب‌وکارهای الکترونیکی با بیان اینکه چرخه محتوا یک مدل مفهومی است، افزود: صحبت‌هایی که من اکنون درباره محتوا دارم، تصور من از تولید محتواست، بنابراین حتی ممکن است غلط باشد و تنها دیدگاه و ذهنیت است.

شعبانعلی درباره یادگیری می‌گوید دکمه نقیض‌یاب ذهن خود را خاموش کنید و فقط به دنبال اثبات‌ها باشید. پس در صحبت‌های من به دنبال نقیض نباشید.

طالبی در ادامه چالش‌های تولید محتوا را برشمرد و گفت: همه برای تولید محتوا مطلب و مقاله می‌نویسند اما واقعیت این است که تولید محتوا هزینه مالی زیادی داری. از یک طریف زمان زیادی می‌خواهد، از طرفی نیاز به متخصص دارد و کار هر کسی نیست، متخصصی می‌خواهد که هم حوزه را بشناسد و هم بتواند محتوا را در عبارات و فرمت مناسب عرضه کند. احتمال در خط بودن سرمایه و کپی شدن محتوا توسط رقیب قدرتمند هم زیاد است.

او ادامه داد: در مدل مفهومی من قبل از تولید محتوا (content production)، باید آن را content curation یعنی پالایش و فرآوری کرد. برای این کار باید مجموعه‌ای از محتواها را جمع‌آوری کنید. اما چطور این کار را انجام دهید؟content curation  در سه لایه قابل بحث است. تجمیع-اقتباس-ترکیب. تجمیع یعنی اینکه از منابع مختلف، مقالات خوب و باکیفیتی که تشخیص می‌دهم مناسب مخاطب احتمالی و مورد نظر من است را گردآوری کنم و در سایتم بگذارم.

طالبی با اشاره به امکان جریمه شدن از طرف گوگل به دلیل عدم کپی‌رایت، بیان کرد:

اما گوگل از ۲۰۱۵ به بعد اگر امانت‌داری کرده باشید دیگر برایتان پنالتی قرار نمی‌دهد. اگر مطابق با  DMCA یا Digital Millennium Copyright Act با درج منبع و لینک سایت مطلبی را بگذارید، مگر اینکه قانونا نوشته باشد اجازه ندارید این کار را بکنید. مخاطب هم این را دوست دارد وقتی می‌بیند همه‌ی موضوعات مورد علاقه‌اش یک جا جمع شده است. بنابراین در مرحله تجمیع سعی می‌کنیم مخاطب را جلب کنید.

او ادامه داد: در مرحله اقتباس می‌توانید یک منبع را از جایی ببینید و ترجمه کنید،‌ یا برداشت ذهنی خود را بنویسید، یا چند مطلب را گرداوری و آنها را به یک مطلب تبدیل کنید. پس از آن هم کم‌کم وارد فرمت ترکیب می‌شوید. در این روش چند محتوا را از چند فرمت مختلف با هم ترکیب می‌کنید. مثلا یک مطلب را از اینستاگرام با ویدیویی از یوتیوب و آپارات ترکیب کنید. با این روش می‌توانید به مخاطب خوبی برسید.

طالبی با بیان اینکه وقتی مخاطب پیدا کنید به شما سیگنال می‌دهد چه ادبیاتی و چه محتوایی برایش مناسب است، افزود: سپس به مرحله‌ی تولید می‌رسید و هدف تولید هم خلق محتوا (content creation) است. اینکه مردم درباره محتوای خودشان، محتوا تولید کنند.

شما می‌توانید از محتوایی که برایتان تولید شده، باز هم پالایش کنید و این چرخه همین‌طور ادامه دارد. افراد هم می‌توانند به سایت شما بیایند و برایتان تولید محتوا کنند بدون هزینه و با کیفیت. این موضوع برای استارت‌آپ‌های کوچک و متوسط که پول زیادی ندارند و نمی‌توانند واحدی مختص تولید محتوا داشته باشند، حائز اهمیت است. چرخه‌ محتوا چرخه‌ای موفق برای بیزینس‌های کوچک و متوسط است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا