مریخ

چین جدیدترین کشوری است که به سیاره‌ی مریخ راه پیدا می‌کند

چین فضاپیمای «تیان‌ون-۱» (Tianwen-1) را با موفقیت به مریخ ارسال کرده و به جدیدترین کشوری تبدیل شده است که به این مهم دست پیدا می‌کند.

سازمان ملی فضایی چین از ورود فضاپیمای تیان‌ون-۱ به مدار مریخ در صبح چهارشنبه خبر داده است که این کشور را به ششمین کشوری تبدیل می‌کند که به این سیاره راه یافته است. همچنین دومین کشوری در ماه جاری است که اولین ماموریت خود در مریخ را به انجام می‌رساند. اولین کشور، امارات متحده‌ی عربی بوده است که دیروز کاوشگر «هوپ» (Hope) آن وارد مدار مریخ شد.

تیان‌ون-۱ که یک مجموعه‌ی ۵ تنی از یک مریخ‌نورد، یک سطح‌نشین و یک مدارگرد است که از ونچانگ در چین جنوبی در جولای سال گذشته پرتاب شد. چین یکی از سه کشوری بود که طی بازه‌ی تقریباً دو ماهه، فضاپیمایی را به مریخ فرستاد درحالی که این سیاره نزدیک زمین در مدار خود دور خورشید قرار گرفته بود. هم‌راستا شدن این دو سیاره به این نزدیکی تنها هر دو سال یک بار اتفاق می‌افتد.

رسانه‌های دولتی چین صبح امروز تایید کردند که تیان‌ون-۱ پس از طی کردن در مجموع ۲۹۵ میلیون مایل، وارد مدار مریخ شده است. «ژانگ کیجان» (Zhang Kejian)، مدیر سازمان ملی فضایی چین طی بیانیه‌ی خود چنین گفته است:

کاوش در این جهان عظیم رویای مشترک تمام بشریت است. ما خالصانه با کشورهای سراسر جهان همکاری خواهیم کرد تا کاوش بشریت در فضا را بیشتر به جلو ببریم.

تیان‌ون-۱ در مداری قرار گرفته که آن را در فاصله‌ی ۲۴۸ مایلی از سطح مریخ قرار می‌دهد و این فضاپیما در اینجا چندین ماه محل فرود خود روی منطقه‌ی Utopia Planitia روی مریخ را مورد بررسی قرار می‌دهد. در ماه می، سطح‌نشین و مریخ‌نورد از فضاپیما جدا خواهند شد و برای فرود روی Utopia Planitia تلاش خواهند کرد که در آن ذخایر زیادی از یخ زیر سطح سیاره قرار دارد. اگر این ماموریت با موفقیت انجام بشود، چین دومین کشور بعد از ایالات متحده‌ی آمریکا خواهد بود که مریخ‌نورد آن روی این سیاره فرود می‌آید و عملیاتی را انجام می‌دهد.

تیان‌ون-۱ در ابتدا قرار بود در ماه آپریل روی مریخ فرود بیاید ولی سازمان ملی فضایی چین این امر را به می یا ژوئن موکول کرد. با مریخ‌نورد تیان‌ون-۱ روی مریخ و مدارگرد از بالا، چین به دنبال این است که توزیع یخ در زیر زمین را ردیابی کند تا به درک بهتری از ساختار زمین‌شناسی این سیاره دست پیدا کند. سطح‌نشین اساساً یک پلتفرم تحویل برای مریخ‌نورد است تا سطح مریخ را بپیماید و همچنین به گفته‌ی SpaceNews، یخ‌های مذکور را به‌عنوان منبعی احتمالی برای ماموریت‌های بلند مدت بررسی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا