چین

چین با موفقیت سه فضانورد را به ایستگاه فضایی جدید فرستاده است

چین که اخیراً مریخ‌نورد خود را با موفقیت به سطح سیاره‌ی مریخ ارسال کرده، حال با موفقیت سه فضانورد را به ایستگاه فضایی جدید فرستاده است.

یک موشک «لانگ مارچ» (Long March) حامل سه فضانورد، روز قبل از «مرکز پرتاب ماهواره‌ی جیوکوان» (Jiuquan Satellite Launch Center) در چین به ایستگاه فضایی جدید این کشور ارسال شده است. این اولین ماموریتِ دارای خدمه‌ی چین طی ۵ سال گذشته به حساب می‌آید.

پرتاب فضاپیمای Shenzhou-12 صبح پنجشنبه در ساعت ۵:۵۲ به وقت تهران (۹:۲۲ به وقت پکن) صورت گرفته و سه فضانورد «نی هیشانگ» (Nie Haisheng)، «لیو بامینگ» (Liu Boming) و «تانگ هانگ‌بو» (Tang Hongbo) اولین افرادی خواهند بود که به ایستگاه فضایی چین، «تیانه» (Tianhe) راه پیدا می‌کنند و در آنجا مشغول ماموریت می‌شوند. آن‌ها به مدت سه ماه در این ایستگاه مستقر خواهند بود.

ماژول مرکزی تیانه که بخش‌های سکونتی خدمه را شامل می‌شود، در آپریل ۲۰۲۱ به فضا ارسال شد. این اولین ماموریتِ دارای خدمه بخشی از ۱۱ ماموریت برنامه‌ریزی شده طی دوره‌ی ساخت این ایستگاه فضایی است – دو ماژول دیگر و ماموریت‌های متعدد دیگری با بار و خدمه باید تا پیش از به اتمام رسیدن این ایستگاه فضایی در سال ۲۰۲۲ تکمیل شوند.

آخرین ماموریتِ دارای خدمه‌ی چین در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت که طی آن فضانوردهایی به ایستگاه فضایی قبلی این کشور تحت عنوان Tiangong-2 فرستاده شدند. این ایستگاه در سال ۲۰۱۹ از مدار خارج شد و از آن زمان تاکنون چین یک برنامه‌ی فضایی بلندپروازانه را دنبال می‌کند.

لازم به ذکر است که مریخ‌نورد این کشور با نام «ژورونگ» (Zhurong) اخیراً موفق به فرود روی سطح مریخ شده و از این سیاره به زمین سلفی ارسال کرده است. ژورونگ که نام خود را از خدای آتش در چین گرفته، یک رادار اکتشافی زیر سطحی، «ردیاب میدان مغناطیسی مریخ» (Mars Magnetic Field Detector) و «مانیتور هواشناسی مریخ» (Mars Meteorology Monitor) و همچنین یک دوربین توپوگرافی با رزولوشن بالا را دارا است. این مریخ‌نورد طی ماموریتی ۹۰ روزه به بررسی خاک و اتمسفر این سیاره خواهد پرداخت و به دنبال نشانه‌هایی از آب و یخ زیر سطح این سیاره خواهد بود. چین دومین کشوری تبدیل شده که موفق به استقرار یک وسیله‌ی نقلیه روی مریخ شده است. همچنین اولین کشوری محسوب می‌شود که طی اولین سفر خود به این سیاره به این مهم دست پیدا کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا