گوگل قصد دارد که تا حد امکان از ردیابی افراد با شناسههای هویتی آنها دوری کند و حفظ حریم خصوصی را به بهترین شکل ممکن به اجرا درآورد.
گوگل به آرامی کوکیهای ترد پارتی را کنار میزند و بهتازگی شفافسازی کرده است که علیرغم تاثیر این تغییر روی کسبوکار تبلیغاتی پرُسود این شرکت، این کوکیها را با چیزی مشابه آنها جایگزین نخواهد کرد. این شرکت طی مطلبی در بلاگ رسمی خود صراحتاً بیان داشته است که پس از حذف کوکیهای ترد پارتی، «معینکنندههای جایگزین برای ردیابی افراد» پیادهسازی نخواهد کرد.
بهجای آن، محصولات وب ما قدرتگرفته از APIهایی خواهد بود که روی حفظ حریم خصوصی تمرکز خواهند داشت و از ردیابی افراد دوری میکنند درحالی که همچنان نتایجی برای تبلیغکنندگان و ناشران ارائه میدهند. پیشرفتها در جمعآوری دادهها بدون استفاده از شناسههای هویتی و سایر فناوریهای مربوط به حفظ حریم خصوصی مسیری روشن در جایگزینی معینکنندههای فردی را پیش رو میگذارد.
کوکیهای ترد پارتی مدتی است که در سفاری و فایرفاکس حذف شدهاند (اگرچه رویکرد این مرورگرها متفاوت بوده است) و گوگل برنامه دارد تا همین اقدام را روی کروم عملی کند. کوکیها به تبلیغکنندگان اجازه میدهند وقتی از وبسایتی به وبسایت دیگر میرود شما را ردیابی کنند که این دیدی کلی از علایق شما را برای آنها فراهم میآورد. به گفتهی گوگل، این تبلیغات برنامهریزی شده (و بهطور دقیقتر هایپرتارگت شده) صنعتی به نام صنعت تبلیغات را به وجود میآورند که در آن دادههای کاربران بین «هزاران شرکت» دست به دست میشود.
گوگل میگوید که این امر باعث شده است که کاربران به اینترنت یا تبلیغکنندگان اعتماد نداشته باشند که آیندهی اینترنت را تهدید میکند. علیرغم تمام نگرانیهای مربوط به حفظ حریم خصوصی، تبلیغات همچنان شیوهی اصلی کسب درآمد بسیاری از شرکتها از طریق اینترنت است. به همین دلیل است که گوگل قصد دارد با کنار گذاشتن کوکیهای ترد پارتی، در راستای «فضای وب با حریم خصوصی در اولویت بالاتر» قدم بردارد.
با این حال، گوگل شفافسازی کرده است که در کل تبلیغات هدفمند را کنار نخواهد گذاشت و صرفاً به دنبال این است که روشهای قدیمی را که بیشتر در حریم خصوصی افراد وارد میشدند با روش جدیدی به طراحی خودش با نام Privacy Sandbox جایگزین کند. بخشی از کار Privacy Sandbox این است که افراد با علایق مشترک را در گروههایی دستهبندی کند و هدف تبلیغات قرار دهد بدون اینکه شناسههای هویتی آنها را در این بین آشکار کند.
به دنبال فشارهایی که نهادهای نظارتی در سراسر جهان به گوگل وارد کردهاند، این شرکت به سوی فضایی با حریم خصوصی در اولویت به جلو میرود. این درحالی است که برخی از رقبای این شرکت همچنان به دنبال راه حلهایی حول محور دادههای فردی هستند.
نظر شما راجع به رویکرد جدید گوگل چیست؟
لینک کوتاه: