یوتیوب

یوتیوب رسماً دیسلایک‌ها را از دید عموم کاربران پنهان می‌کند

یوتیوب به‌تازگی تصمیم جالب توجهی گرفته است و قصد دارد تا به مرور زمان تعداد دیسلایک‌های ویدئوها را از دید عموم کاربران پنهان کند.

یوتیوب اعلام کرده است که از امروز تعداد دیسلایک‌ها را نمایش نخواهد داد. این شرکت می‌گوید که هدف از این امر، حفاظت از تولیدکنندگان محتوای تازه‌کار از حملات و آزار هدفمند کاربران و تشویق تعامل محترمانه بین کاربران و تولیدکنندگان محتوا است. دکمه‌ی دیسلایک همچنان موجود خواهد بود ولی برای واکنش به‌صورت خصوصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

البته یوتیوب ناگهانی چنین رویکردی را در پیش نگرفته است. این پلتفرم در ماه مارچ اعلام کرد که پنهان کردن تعداد دیسلایک‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد اما این موضوع که دیسلایک‌ها دیگر به هیچ کاربری نمایش داده نخواهد شد به شدت قایل توجه است (البته به گفته‌ی یوتیوب این اتفاق به مرور زمان خواهد افتاد). کاربران پیش از این نسبت لایک و دیسلایک ویدئوها را می‌سنجیدند و حتی با توجه به این نکته به تماشای ویدئو ادامه می‌دادند. حال دیگر چنین امکانی مهیا نیست ولی می‌تواند از موج منفی برخی از کاربران جلوگیری کند.

به گفته‌ی یوتیوب، زمانی که پنهان کردن تعداد دیسلایک‌ها را آزمایش می‌کرد، کاربران کمتر‌ از دیسلایک برای نوعی حمله به تولیدکننده محتوا استفاده می‌کردند. اگرچه ممکن است چنین رفتاری همچنان تا حدودی ادامه داشته باشد از آنجا که تولیدکنندگان محتوا قادر به مشاهده تعداد دیسلایک‌های ویدئوی خود در YouTube Studio خواهند بود. توجیه یوتیوب برای این موضوع این است که کاربرانی که قصد انتقاد سالم از تولیدکننده‌ی محتوا را دارند، همچنان می‌توانند مخالفت خود را از طریق دیسلایک به نمایش بگذارند تا تولیدکننده‌ی محتوا به‌صورت خصوصی آن را مشاهده کند.

سایر شبکه‌های اجتماعی نیز امکان پنهان کردن گزینه‌های رتبه‌بندی پست‌ها را در اختیار کاربران گذاشته‌اند. به‌عنوان مثال، اینستاگرام و فیسبوک این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند تا جهت جلوگیری از هرگونه فشار اجتماعی احتمالی، تعداد لایک‌ها را پنهان کنند. البته این مقایسه دقیق و کاملی نیست از آنجا که یوتیوب همچنان تعداد لایک‌ها را نمایش می‌دهد و اینستاگرام هنوز نمایش لایک‌ها را در مقیاس گسترده غیرفعال نکرده است، ولی این نمایان‌گر این است که پلتفرم‌ها بیش از پیش به بازخوردهایی که تولیدکنندگان محتوا دریافت می‌کنند و قابلیت‌هایی که کاربران جهت تاثیرگذاری روی آن‌ها دارند، اهمیت می‌دهند.

با این وجود، مسئله‌ی یوتیوب حفاظت از تولیدکنندگان محتوای تازه‌کار و کوچک از موج دیسلایک و بازخوردهای منفی است. حتی می‌توان تصور کرد که راهکارهای بیشتری جهت مقابله با این مشکل ارائه شود نظیر اینکه کاربران مجبور به ارائه‌ی اطلاعات تکمیلی درباره علت دیسلایک ویدئو باشند یا اینکه در صورتی که بخش مشخصی از ویدئو را مشاهده نکرده باشند، امکان دیسلایک آن را نداشته باشند.

نظر شما راجع به این تصمیم جدید یوتیوب چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا