خرید پاوربانک

نکات طلایی که برای خرید پاوربانک باید بدانید

آنقدر تعداد دستگاه‌های قابل حمل مانند لپ‌تاپ، گوشی موبایل یا تبلت در دست کاربران زیاد شده است که خرید پاوربانک اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. اما برای اینکه بتوانیم بهترین مدل را بخریم باید چه نکاتی را بدانیم؟

ظرفیت پاوربانک چقدر باشد؟

ظرفیت پاوربانک

اولین نکته‌ای که باید برای خرید پاوربانک به آن توجه کنید، میزان ظرفیت این محصول است. ظرفیت یک پاوربانک به این موضوع بستگی دارد که شما قصد دارید چه وسیله‌ای را با پاوربانک خود شارژ کنید. برای مثال شارژ کردن گوشی همراه هوشمند توسط یک پاوربانک ۵ هزار میلی‌آمپرساعتی امکان‌پذیر است اما همین پاوربانک برای شارژ کردن لپ‌تاپ، محصول مناسبی نیست. در حقیقت ظرفیت یک پاوربانک نشان‌دهنده آن است که این محصول چند دستگاه را با چه حجم باتری شارژ خواهد کرد. درحال‌حاضر پاوربانک‌هایی با ظرفیت ۱۰ هزار و ۲۰ هزار میلی‌آمپرساعت در بازار موجود هستند که باتوجه به حجم باتری دستگاه‌های مورد نظر خود، می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برای پاوربانک‌های موجود در بازار دو ظرفیت تعیین می‌شود. ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی. دانستن این نکته ضروری‌ست که ظرفیت واقعی یک پاوربانک همیشه از ظرفیت اسمی آن کمتر است. برای مثال اگر ظرفیت یک پاوربانک ۱۰ هزار میلی‌آمپرساعت گزارش شده باشد، توانایی شارژ کردن دو دستگاه ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را ندارد.

شاید کنجکاو باشید که علت این تفاوت در چیست؟ به توضیحات زیر توجه کنید:

زمانی‌که یک گوشی را به درگاه USB پاوربانک وصل کنید، گوشی هوشمند شما در ولتاژی معادل با ۵V شارژ خواهد شد. این درحالی‌ست که باتری پاوربانک در محدوده ولتاژ ۳.۶-۳.۷ ولت کار می‌کند. در چنین شرایطی مدار داخلی پاوربانک باید ولتاژ موردنیاز برای درگاه USB خود را هم تامین کند. همین موضوع باعث می‌شود تا ظرفیت موجود پاوربانک برای شارژ یک دستگاه کاهش یابد. در حقیقت اتلاف انرژی‌ای که در این میان رخ می‌دهد، سبب می‌شود تا میزان ظرفیت واقعی و ظرفیت اسمی یک پاوربانک متفاوت از هم باشند.

تعداد و نوع ورودی‌ها و خروجی‌ها

پورت پاوربانک

از آنجایی‌که انواع مختلفی از پاوربانک‌ها در بازار موجود هستند، مشکلی از لحاظ ورودی‌ها و خروجی‌ها و تطابق آن‌ها با دستگاه‌های مختلف وجود ندارد. اما بهتر است برای اینکه با مشکل جدی مواجه نشوید، هنگام خرید پاوربانک، نوع ورودی‌ها و خروجی‌های آن را با دستگاه‌های مورد نظر خود مطابقت داده سپس اقدام به خرید کنید.

تعادل میان قیمت و کیفیت

دو عامل قیمت و کیفیت باید در کنار هم بررسی شوند. بدیهی‌ست که خرید پاوربانک‌هایی که به دلیل قیمت ارزان از کیفیت خوبی برخوردار نیستند می‌توانند به دیوایس‌های مورد نظر شما آسیب جدی وارد کنند. همواره باید این نکته را درنظر داشته باشید که پاوربانک یکی از محصولاتی‌ست که با ابزارهای اساسی و بعضا گران‌قیمت زندگی شما در ارتباط است، به همین دلیل کیفیت ساخت یکی از شروط اولیه انتخاب از میان چند گزینه است.

همچنین این موضوع واضح است که کیفیت ساخت، یکی از عواملی‌ست که برروی قیمت تمام شده کار تأثیر مستقیم می‌گذارد. یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید محصولی با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید این است که ابتدا نیازهای خود را مشخص کنید، سپس متناسب با آن محصول موردنیاز خود را انتخاب کنید. توصیه ما به شما این است که حتما پاوربانک خود را از برندهای معتبر و همراه با گارانتی تهیه کنید.

ابعاد و طراحی پاوربانک

بد نیست بدانید که ابعاد و اندازه و وزن یک پاوربانک، به ظرفیت باتری آن وابسته است. درهنگام خرید یک پاوربانک باید به این نکته توجه کنید که ابعاد و اندازه آن برای حمل مناسب باشد. سعی کنید محصولی را تهیه کنید که با گذشت زمان وزن و ابعادش برایتان مشکل‌ساز نباشد.

میزان مناسب آمپراژ یک پاوربانک چقدر است؟

نکته دیگری که در خرید یک پاوربانک مناسب باید به آن دقت کنید، میزان آمپراژ آن است. آمپراژ یک دستگاه به اندازه ظرفیت آن مهم است. هرچه میزان آمپراژ یک پاوربانک بیشتر باشد، دستگاه موردنظر شما با سرعت بیشتری شارژ خواهد شد. در واقع میزان آمپراژ یک پاوربانک تعیین می‌کند که دیوایس موردنظر شما با چه سرعتی شارژ خواهد شد. یک پاوربانک به‌طور معمول، میزان آمپراژی معادل با ۱ تا ۳.۵ آمپر ارائه می‌د‌هد.

ظرفیت باتری دستگاه قابل حمل

همانطور که میزان ظرفیت پاوربانک اهمیت دارد، میزان حجم باتری دستگاه قابل حمل شما نیز مهم است. درحال‌حاضر گوشی‌های هوشمندی در بازار موجود هستند که ظرفیت باتری آن‌ها میان ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت است، اما هنوز هم دستگاه‌هایی در بازار وجود دارند که از باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برخوردار هستند. پس هنگام خرید پاوربانک بهتر است ظرفیت باتری دستگاه قابل حمل خود را نیز چک کنید تا بتوانید محصولی مناسب تهیه کنید.

نحوه استفاده از پاوربانک

اینکه شما پاوربانک خود را با چه هدفی تهیه می‌کنید بسیار مهم است. این موضوع کاملا به لایف استایل شما مرتبط است. برای مثال دو شخص را درنظر بگیرید که یکی کاربر معمولی بوده و لایف استایل معمولی مانند بیشتر افراد جامعه دارد و دیگری کاربری‌ست که لایف استایل متفاوتی داشته و دائم در سفر به‌سر می‌برد. برای فرد معمولی که حتی ممکن است در امکان عمومی نیز پریز برقی یافته و از آن برای شارژ کردن گوشی هوشمند خود استفاده کند، خرید یک پاوربانک ۱۰ هزار میلی‌آمپرساعتی کفایت می‌کند. اما شخصی که دائم در سفر است به راحتی قابلیت دسترسی به پریز برق نداشته و ممکن است در موقعیت‌های مختلف نیاز به شارژ کردن دیوایس‌های مختلف خود داشته باشد که حجم باتری‌های متفاوتی دارند. در این‌صورت ممکن است که حتی خرید یک پاوربانک ۲۰ هزار میلی‌آمپرساعتی برای رفع نیاز او کافی نباشد.

قابلیت شارژ دستگاه‌های مختلف

شارژ همزمان با چند دستگاه

برای اینکه بدانید چه پاوربانکی با چه ظرفیتی برای شما مناسب خواهد بود، بهتر است قبل از خرید تعیین کنید که تصمیم دارید چه دستگاه‌هایی را توسط آن شارژ کنید. امروزه از پاوربانک برای شارژ کردن گوشی هوشمند، لپ‌تاپ، دوربین، تبلت، چراغ LED پرتابل و… استفاده می‌کنند. بهتر است قبل از خرید، تعداد دستگاه‌های قابل حمل خود را تعیین کرده و باتوجه به ظرفیت باتری آن‌ها و میزان مصرفتان از پاوربانک، یک محصول مناسب را تهیه کنید.

پاوربانک خورشیدی

استفاده از پنل‌های خورشیدی راه دیگری برای محافظت از پاوربانک شماست. البته این نکته را درنظر داشته باشید که شاید استفاده از این پنل‌ها کمی هزینه‌بر باشد. پنل‌های خورشیدی حتی به خودی خود می‌توانند به‌عنوان پاوربانک عمل کنند. استفاده از یک پنل خورشیدی پرتابل برای شارژ کردن پاوربانکتان یک گزینه ایده‌آل است. امروزه پاوربانک‌هایی نیز در بازار وجود دارند که پنل رویی‌شان به‌گونه‌ای طراحی شده است که دارای پنل خورشیدی بوده و علاوه‌بر شارژ شدن توسط خورشید، به‌عنوان یک منبع تغذیه نیز به‌شمار می‌روند. این نوع پاوربانک‌ها، جزء پاوربانک‌های گران‌قیمت بازار محسوب می‌شوند.

همه نکاتی که ذکر شد از جمله مسائلی هستند که با توجه به آن‌ها می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که هم قیمت و کیفیت مناسبی دارد و هم با نیاز و لایف استایل شما متناسب است. اما بعد از خرید یک پاوربانک انجام چه کارهایی لازم است؟ بدیهی‌ست که این روزها باتوجه به نوسانات بسیار بازار، بهتر است محصولی را تهیه کنید که مدت زمان زیادی برایتان کارایی داشته باشد و مجبور نباشید برای جایگزین کردن یک محصول بهتر، دوباره هزینه کنید. علاوه‌براین، با رعایت نکاتی ساده که در ادامه ذکر کردیم، می‌توانید به افزایش طول عمر پاوربانک خود کمک کنید.

در نهایت باید بدانید که اگر به‌عنوان فردی آماتور قصد خرید پاوربانک دارید، بهتر است از برندهای معتبر و شناخته شده انتخاب کنید و با مقایسه قیمت، کیفیت و کاربرد محصولات متنوع بازار محصولی را انتخاب کنید که با نیاز شما هم‌خوانی دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا