کامپیوتر شخصی

توشیبا دیگر کامپیوتر شخصی تولید نخواهد کرد

شرکت ژاپنی توشیبا که از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان دنیای فناوری محسوب می‌شود، پس از چندین سال تلاش برای فعالیت در بازار کامپیوتر شخصی تصمیم گرفت تا به فعالیت خود در این بازار پایان داده و بر حوزه‌های دیگر تمرکز کند.

این شرکت ژاپنی، اولین شرکتی بود که کامپیوترهای شخصی با فرم‌فاکتور لپ‌تاپ تولید کرد. T1100 اولین محصولی بود که در این دسته از محصولات، در سال ۱۹۸۵ به دنیا معرفی شد. حالا پس از گذشت چند دهه فعالیت پرثمر، این شرکت تصمیم گرفته است تا پایان تولید این دسته محصولات را اعلام کند. با درنظر گرفتن فعالیت‌ها و محصولاتی تولیدی این شرکت، توشیبا را می‌توان یکی مهم‌ترین شرکت‌های تأثیرگذار بر بازار تولید کامپیوتر شخصی دانست.

البته آنچه که مسلم است این خروج از دنیای فناوری به یک‌باره آغاز نشده است. این شرکت ابتدا در سال ۲۰۱۸ اولین اقدامات خود را برای ترک بازار کامپیوترهای شخصی انجام داد، به این‌ صورت که ابتدا ۸۰.۱ درصد از کسب‌وکار PC خود را به شرکت شارپ فروخت. شرکت شارپ درحال‌حاضر زیرمجموعه شرکت فاکسکان است. این شرکت با استفاده از سهام خریداری شده از توشیبا، تصمیم دارد برای ورود مجدد به بازار کامپیوترهای شخصی اقدام کند.

طبق قراردادی که میان توشیبا و شارپ بسته شده است، شرکت شارپ مالکیت اکثر محصولات، فناوری‌ها، برندها و دارایی‌های توشیبا در بخش Client Solutions Group را برعهده گرفته است. کل کسب‌وکار PC نیز تحت‌عنوان برند Dynabook اداره می‌شد که توشیبا مالکیت ۱۹.۹ درصد آن را برعهده داشت.

دوسال از این ماجرا می‌گذرد و حالا توشیبا تصمیم گرفته تا باقی‌مانده سهام خود را نیز به شرکت شارپ واگذار کند. این موضوع به معنای آن است که توشیبا ۱۹.۹ درصد از باقی‌مانده سهامش را که هنوز در اختیار داشت، به‌طور کامل به شارپ فروخته است. بعد از عقد این قرارداد، نام داینابوک به عنوان برند تحت مالکیت شارپ ثبت خواهد شد.

توشیبا برای این تصمیم خود دلایل متعددی دارد. یکی از دلایل را می‌توان دست‌وپنجه نرم کردن آن‌ها با چالش‌های متعدد بازار کامپیوترهای شخصی دانست؛ چراکه این شرکت سهم قابل‌توجهی از این بازار را نیز در اختیار نداشت. از جمله مشکلات دیگر این شرکت می‌توان به چالش در زیرمجموعه وستینگهاوس الکتریک و رسوایی‌های مربوط با بخش حسابداری اشاره کرد.

البته ذکر این نکته الزامی‌ست که کسب‌وکار PC تنها بخش جداشده از توشیبا نخواهد بود. مدتی قبل این شرکت مجبور شد تا بخش توسعه حافظه‌های NAND را نیز بفروشد. این بخش برای مدتی به صورت شرکتی مستقل تحت عنوان Kioxia فعالیت خود را ادامه داد. بخش تلویزیون توشیبا و بخش  وستینگهاوس الکتریک نیز به ترتیب به شرکت‌های HiSense و بروکفیلد فروخته شدند. با بررسی این واگذاری‌ها و فعالیت‌های دیگر توشیبا، این‌طور برداشت می‌شود که این شرکت قدیمی وضعیت چندان خوبی در دنیای فاوری ندارد و تا چندوقت دیگر نام این شکرت به‌طور کامل از بازار حذف خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا